پاورپوینت کامل دقائق التأویل و حقائق التنزیل ۲۰ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل دقائق التأویل و حقائق التنزیل ۲۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل دقائق التأویل و حقائق التنزیل ۲۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل دقائق التأویل و حقائق التنزیل ۲۰ اسلاید در PowerPoint :

دقائق التأویل و حقائق التنزیل

پدیدآوران

حسنی واعظ، محمود بن محمد (نویسنده)

جهانبخش، جویا (محقق)

ناشر

مرکز پژوهشی میراث مکتوب

مکان نشر

تهران – ایران

سال نشر

۱۳۸۱ ش

چاپ

۱

شابک

‎۹۶۴-۶۷۸۱-۷۱-۳

موضوع

تفاسیر

تفاسیر شیعه – قرن ۷ق.

تفاسیر کلامی – قرن ۷ق.

نثر فارسی – قرن ۷ق.

زبان

فارسی

تعداد جلد

۱

کد کنگره

‏BP‎‏ ‎‏۹۵‎‏ ‎‏/‎‏ح‎‏۵‎‏د‎‏۷

کتابخوان

مشاهده

دقائق التأویل و حقائق التنزیل، به زبان فارسى، نگاشته ابوالمکارم محمود بن محمدحسنى واعظ از دانشمندان شیعى سده هفتم هجرى مى‌باشد.

«دقائق التأویل» تفسیرنامه‌اى فراگیر نیست و به بیانى تفسیر همه آیات قرآن کریم نمى‌باشد و بحث و تحقیق و روشنگرى مصنف در این کتاب، مربوط مى‌شود به برخى از آیات کلام الله مجید.

مصنف آیه یا آیات گرامى مورد بحثش را پس از عبارت «قوله تعالى» مى‌آورد، آنگاه جزء جزء ترجمه مى‌کند و توضیحاتش را درباره عبارات شریف قرآنى مى‌آورد.

براى آشنایى بیشتر با شیوه نگارش مصنف، بریده‌اى از بخش مربوط به سوره مبارکه یوسف(ع) مى‌آوریم:

«سؤال: چى حکمت است کى این قصه را احسن القصص خواند؟

جواب: زیرا کى مشتمل است بر ذکر حاسد و محسود و مالک و مملوک و عاشق و معشوق و شاهد و مشهود و حبس و اطلاق و سجن و خلاص و فراخى نعمت و قحط و جز آن یعجز عن بیانها طوق البشر؛ یعنى از بیان آن حالات، بشر عاجز شود»[۱]

مصنف به بررسى‌هاى «نحوى» و نیز «صرفى» و «لغوى» در کتاب خویش، بى‌رغبت نیست. نمونه بحث لغوى او، سخنش از «إذ» و «إذا» یا بررسى‌اش درباره «ملائکه» و «مَلَک» است.[۲]

نیز مشتاق بحث‌هاى کلامى است. باید گفت هم از گریزهاى متکلمانه‌اش در «دقائق التأویل» و هم از رسایل کلامى‌اش که بنا بر گفته استاد دانش‌پژوه در کتابخانه ملى ملک نگاهدارى مى‌شود، مى‌توان حدس زد که به مقولات کلامى دلبستگى ویژه‌اى داشته است.

در همین «دقائق التأویل» ذیل توضیح درباره آیه سى‌ام از سوره مبارکه بقره مى‌خوانیم:

«اینجا نکته بشنو! رسول – صلى‌الله‌علیه‌وآله – در حدیث صحیح فرموذ کى: «احفظونی فی عترتی»؛ یعنى مرا نگاه داریذ در عترتم… بعد از رسول محافظت اهل‌بیت وى نکردند پس چون خلیفه عبارت است از کسى کى امضاى امر کسى کنذ کى پیش از وى بوده باشد و امضاى امر نکردند در حق عترت رسول – علیهم السلم – پس امر خلافت از ایشان صحیح نبوذ»[۳]

در ادامه همین بحث، مقدارى جلوتر، مى‌خوانیم:

«… مخالف و موافق متفقند کى عمر خطاب حکم‌هاى ناحق بسیار کرد و امیرالمؤمنین – علیه السلم – تقریر آن نپسندیذ و آن احکام بر وى رد کرد و به عدل حکم فرموذ تا عمر مى‌گفت: «لو لا علی لهلک عمر»؛ پس روشن شذ کى عمر شایسته خلافت نبوذ؛ زیرا کى حکم از مخالف کتاب خذا و سنت مصطفى بوذ و…»[۴]

با توجه به چنین مباحثى، بررسى «دقائق التأویل»، نه فقط از دیدگاه قرآن‌پژوهى صرف، بلکه براى مطالعات و بررسى‌هاى مربوط به تاریخ مباحثات کلامى شیعه با ا

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.