پاورپوینت کامل خیر الأثر در رد جبر و قدر ۲۶ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل خیر الأثر در رد جبر و قدر ۲۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل خیر الأثر در رد جبر و قدر ۲۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل خیر الأثر در رد جبر و قدر ۲۶ اسلاید در PowerPoint :

خیر الأثر در رد جبر و قدر

پدیدآوران

حسن‌زاده آملی، حسن (نویسنده)

عنوان‌های دیگر

به ضمیمه دو رساله دیگر در کسب و اقسام فاعل

ناشر

بوستان کتاب قم (انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)

مکان نشر

قم – ایران

سال نشر

۱۳۸۷ ش

چاپ

۵

شابک

‎۹۷۸-۹۶۴-۵۴۸-۴۶۶-۶

موضوع

جبر و اختیار

قضا و قدر

زبان

فارسی

تعداد جلد

۱

کد کنگره

‏BP‎‏ ‎‏۲۱۹‎‏/‎‏۶‎‏ ‎‏/‎‏ح‎‏۵‎‏خ‎‏۹‎‏ ‎‏۱۳۶۹‎‏الف

نورلایب

مشاهده

کتابخوان

مشاهده

خیر الأثر در رد جبر و قدر، تألیف حسن حسن‌زاده آملى، در مسال جبر و اختیار است. این مسأله از مسائل مهم کلامى است که متکلمین و حکماء کتاب‌هاى زیادى در پیرامون آن به رشت تحریر درآورده‌اند. اشاعره کسانى هستند که به جبر گرایش دارند. اینان معتقدند که تمام افعال بندگان مخلوق خداى سبحان است و مجازا به انسان نسبت داده مى‌شود. در مقابل آنها معتزله قرار دارد که در مشرب آنها، افعال انسان‌ها به خودشان واگذار شده است و خداوند قدرت انجام آن را به آنها داده است و هیچ نقشى در اعمال آنها ندارد. در این میان شیعه نظریّ «الامر بین الامرین» را برگزیده است. اثر حاضر نظریه جبر و قدر را رد کرده و نظری امامیه را اثبات مى‌نماید.

ساختار و گزارش محتوا

استاد مطالب خود را در پانزده بخش تدوین کرده است که به طور اجمال به آنها اشاره مى‌شود:

بخش اوّل:

در بخش اوّل بیان مى‌شود که اختیار و اراده و قدرت چیست؟ و مختار و مرید و قادر کیست؟ اختیار آن است که شخص یکى از دو طرف را که براى فعل ثابت است، ترجیح دهد به این که اراد جازمه پیدا شود که متعلّق به یکى از دو طرف باشد، اگر اراد جازمه به عدم باشد، طرف عدم را ترجیح بدهد و الاّ طرف وجود را البتّه ترجیح شرطى دارد و آن این است که علم پیدا کند به مصلحت وجود یا مفسد عدم یا بالعکس بنابراین مختار باید علمى به وجود صلاح داشته باشد اراده در ما حالتى است که براى فاعل بعد از تصوّر فعل و تصدیق به غایت فعل و حصول شوق حاصل مى‌شود و قدرت در ما بالقوّه است و مرجّحى باید تا به فعلیّت رسد.

بخش دوّم:

بخش دوّم، دربار اختیار و قدرت و اراده تحقیق مى‌کند. قدرت و اراده و داعى در انسان در مقایسه با بعضى افعالش متعدّد و صفات زائده بر ذاتند؛ ولى در حق تعالى عین ذات احدیت‌اند و با آن متّحد است. نکت جالب این که علم و اراده و شوق و میل یک معنى است که در عوالم چهارگانه انسانى به وجود مى‌آید و در هر موطن به صورتى خاص که مناسب آن موطن است، ظاهر مى‌گردد. پس محبت که همان ارادت است، در عالم عقل عین قضیه و حکم است و در عالم نفس عین شوق است و در عالم طبیعت عین میل است.

بخش سوّم:

در بخش سوّم، تعریف متکلّم را دربار قدرت بیان نموده و آن را مورد نقد و بررسى قرار مى‌دهد. متکلّم قدرت را به «صحّت فعل و ترک» تعریف کرده است. بدین معنى که صدور فعل و عدم صدور آن از قادر صحیح مى‌باشد.

این تعریف فقط در انسان و حیوان صحیح است؛ ولى در واجب‌الوجود اشتباه است. تعریف قدرت در واجب‌الوجود باید چنین باشد «القدره کون الفاعل بحیث ان شاء فعل و ان لم یشا لم یفعل» متأسفانه بعضى از متکلمان امامیه قدرت را ازلى نمى‌دانند و فیض باریتعالى را از او منقطع مى‌دانند؛ در حالى که امام(ع) به صراحت مى‌فرماید:

ذات مقدس الهى عین حقیقت حیات و علم و قدرت و اراده و سایر صفات کمال است و تمام صفات وجودى در ذات ربوبى بر وجه اعلى و اشرف متحقّق است.

بخش چهارم:

در بخش چهارم کتاب، سخن در جبر و تفویض است. اولین کسى که مذهب جبر را آورد جهم بن صفوان بوده است.

و علّت این که مذهب جبر را به اشعرى نسبت مى‌دهند، شاید بدین جهت است که وى در ترویج این مکتب سعى زیادى داشته است، ابوالحسن اشعرى به هشت واسطه به ابوموسى اشعرى مى‌رسد. ابوالحسن اشعرى در اوّل معتزلى بود، سپس از اعتزال عدول کرد و بزرگترین دشمن معتزل گردید.

بخش پنجم:

بخش پنجم کتاب مناظر ابوالحسن اشعرى با استادش ابوعلى جبّائى است. ا

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.