پاورپوینت کامل مبانی الأحکام فی أصول شرائع الإسلام ۲۷ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل مبانی الأحکام فی أصول شرائع الإسلام ۲۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مبانی الأحکام فی أصول شرائع الإسلام ۲۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل مبانی الأحکام فی أصول شرائع الإسلام ۲۷ اسلاید در PowerPoint :
محتویات
۱ ساختار
۲ گزارش محتوا
۳ وضعیت کتاب
۴ منابع مقاله
ساختار
کتاب، با مقدمه آیتالله سید على محقق داماد آغاز و مطالب در دو جلد، در یک تمهید و هشت مبحث، ارائه شده است.
مباحث که بنا بر ترتیب کتاب «کفایه الاصول» مىباشند، گزیده بحثهاى ۱۲ ساله دوره اوّل درس خارج اصول نویسنده است.
کارهاى تحقیق، تنظیم و آمادهسازى براى چاپ جلد اوّل کتاب را حجتالاسلام محمدحسین امر اللهى با کمک چند تن از فضلاى حوزه و با نظارت آیتالله سید على محقق داماد که شاگرد اصولى نویسنده مىباشد، به سرانجام رسانده و دوره دوّم درس اصول که تا حدیث معروف «الناس فى سعه ما لا یعلمون» است، بهگونه پاورقى، در جلدهاى بعدى آمده است.
گزارش محتوا
در جلد اول، در مقدمه، ضمن بررسى اصطلاح«اصول الفقه»، نگاهى اجمالى به پیشینه و تاریخ تدوین این علم انداخته شده و در ادامه، اشارهاى به آثار اصولى اولیه فقهاى امامیه، نحوه ظهور فکر اخبارى، ویژگىهاى اصول شیخ انصارى و مدارس اصولى در سامراء و نجف، شده است.
در تمهید، به ترتیب، به امور زیر، اشاره شده است:
اصل وضع و اقسام آن؛ در اینکه حقیقت وضع، مانند ملکیّت و زوجیّت، امرى اعتبارى است تا به وسیله جعل و انشاء به وجود آید یا اینکه تعهد بر استعمال و القاء لفظ خاص هنگام اراده معنى مخصوص مىباشد، اختلاف وجود دارد، اما به نظر نویسنده، حقیقت آن، صدق قضیه تعلیقیّه که عبارت از جعل لفظ، بدل از معنى، در مقام القاء مىباشد، است.
اصل در معانى حرفیه؛ که در مورد آن، به امورى اشاره شده است، از جمله اینکه:
الف) مقصود از معنى حرفیه، اعم از حرف اصطلاحى و مدلول هیئت افعال، اعراب دال بر مبتدائیت و خبریت است.
ب) معانى حرفیه، بر دو قسم است:
قسمى که مفاد آن، نفس ربط است، مانند اضافه در «غلام زید»؛
قسمى که مدلول آن، معنایى است که ربط، به وسیله آن، محقق مىشود، مانند«فى» در «زید فى الدار».
ج) نقد و بررسى قول صاحب کفایه مبنى بر اینکه معنای «من» و «الابتداء» یکى است و تفاوت میان آن دو، در نحوه استعمال است.
د) عدم دخیل بودن وجود ربط ذهنى در معناى حرفى و…
اصل در احوالى که عارض بر لفظ مىشوند؛ این نکته بررسى شده است که در دَوران امر بین حمل بر معناى اول یا حمل بر معنایى که احتمال نقل در آن وجود دارد، اصل چیست؟
صحیح و اعم؛ که در آن، پنج امر زیر، مورد بحث قرار گرفته است:
الف) تصویر محل نزاع که در فرض ثبوت حقیقت شرعیّه یا متشرعیّه است.
ب) بیان وجود ملاک نزاع در غیر عبادات و معاملات، مانند تذکیه، بنا بر آنکه معناى آن، امور معروفه باشد.
ج) ثمره بحث در این مسئله که عبارت است از عدم ترتّب جریان برائت در شک در أجزا و شرایط، بنا بر قول به اعم و عدم جریان آن، بنا بر قول به صحیح.
د) تصویر قدر جامع بین خصوص افراد صحیح و همچنین بین اعم از فاسد و صحیح.
ه) توضیح نحوه جریان نزاع در معاملات، از جمله توضیح اینکه آیا عناوین معروفى مانند بیع، اجاره، هبه و… براى اسباب وضع شدهاند یا براى مسبّبات؟
استعمال لفظ در اکثر از معناى واحد، در دو مقام زیر:
الف) عدم استحاله عقلى استعمال لفظ، در اکثر از معناى واحد، به دلیل عدم وجود وجه امتناع.
ب) عدم ظهور لفظ مشترک، در جمیع معانى آن، هنگام نبود قرینه.
مشتق؛ پس از تصویر محل نزاع، فرق میان مفهوم اجمالى و تفصیلى و عدم جریان نزاع در اسم آلت، اسم زمان و صیغه مبالغه، بررسى شده است.
«اوامر»: ابتدا، مفهوم ماده و صیغه امر بیان و سپس، مبحث تعبّدى و توصّلى، در چند مقام زیر، بررسى شده است:
تحریر محل بحث؛
بیان مراد از قصد تقرّبى که در واجب تعبّدى معتبر است؛
بررسى مقصود از عبادتى که براى غیر خداوند جایز نیست؛
بحث از ظهور لفظى و اینکه آیا تمسّک به اطلاق، در جملهاى که مشتمل بر امر مىباشد، جایز است یا نه؟؛
بیان مقتضاى اصل عقلى، شرعى و ادله سمعیّه؛
در ادامه، اقسام واجب، در پنج امر زیر، مورد بحث قرار گرفته است:
الف) تقسیم اجمالى واجب؛
ب) چگونگى تقسیم واجب به نفسى و غیرى که در آن، به نحوه تصویر واجب غیرى اشکال شده و به آن، پاسخ داده شده است؛
ج) واجب تخییرى و چگونگى تصویر تخییر شرعى؛
د) شرح حقیقت واجب کفایى که نویسنده ضمن بیان اقسام آن، به بررسى حکم شک در واجب کفایى و عینى، شک در انواع
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 