پاورپوینت کامل فرهنگ قرآن، اخلاق حمیده ۳۰ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل فرهنگ قرآن، اخلاق حمیده ۳۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل فرهنگ قرآن، اخلاق حمیده ۳۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل فرهنگ قرآن، اخلاق حمیده ۳۰ اسلاید در PowerPoint :
محتویات
۱ ساختار
۲ گزارش محتوا
۳ وضعیت کتاب
۴ منابع مقاله
ساختار
این مجموعه سه جلدى، چیزى حدود یک چهلم کل فرهنگ قرآن مىباشد که در آینده حدود ۱۰۰ جلد خواهد شد.
هریک از این دورهها که در مجموع یک بخش بوده و زیر عنوان خاص خودش نامگذارى شده است، پس از مقدمه ناشر و مؤلف، در بیش از چهل فصل به ترتیب حروف الفبا تنظیم شده، بهگونهاى که بهطور غالب هر فصل تعداد صفحاتش از ۵۰ صفحه تجاوز نمىکند. گفتنى است که بخش دوم از این دوره به نام اخلاق ذمیمه نیز فصول نهایىاش در دست تألیف است.
گزارش محتوا
مؤلف با غور و بررسى در دریاى بیکران وحى منزل قرآن، هم تدبر نموده و هم تدبیر، هم تفهم کرده و هم تعلم و هم تعلیم نموده است.
مهمترین محصول مطالعه این کتاب، آموزش و ارائه یک روش و متد کاربردى و عملى است که فراروى هر خواننده مأنوس با قرآن قرار مىگیرد.
در اینجا به توضیحى اجمالى از محتواى هریک از فصول مىپرازیم:
الف)- موضوع فصل: موضوع فصل، اغلب یک کلمه و گاهى تا سه کلمه، از یک مصدر بر مبناى ظاهر کلمات قرآن، مانند: ابرار، احسان، بر، تقوا و… انتخاب شده است و ازاینرو هریک از فصول فرهنگ قرآن جنبه «تفسیر موضوعى» دارد.
ب)-مقدمه: در مقدمه کوتاهى که در ابتداى هر فصل مىآید، الفاظ آن کلمه (موضوع منتخب فصل) و اغلب، مجموع موارد آن الفاظ و تعداد آیات و سورههایى که آن الفاظ در آنها آمده و نیز شرح مجملى از مراحل تحقیق در آن فصل بیان شده است؛ از این بابت، هریک از فصول فرهنگ قرآن جنبه «تفسیر موضوعى، تحقیقى و علمى» دارد.
ج)- مرحله اول: این مرحله، مرحله تنظیم آیات است. تنظیم آیات در بخشهاى مختلف، هم به ترتیب مصحف کریم و هم به ترتیب نزول صورت گرفته است؛ چنانکه در تنظیم آیات در بخش اول (دوره سه جلدى حاضر، اخلاق حمیده)، آیات موضوع فصل به ترتیب مصحف کریم تنظیم شده است، اما در بخش دوم (دورهاى که در دست تألیف است، اخلاق ذمیمه)، آیات موضوع فصل به ترتیب نزولشان تنظیم گردیده؛ همچنین در این مرحله انتخاب آیات در هر فصل به این گونه بوده که هم براى سهولت تحقیق و هم به لحاظ هدف تحقیق که به دست دادن تعاریف جامع از موضوع فصل با استناد به سیاق آیههاى منتخب و آیات دیگر مرتبط به آنها و با التفات به تفاسیر و فرهنگ لغات مىباشد، غالباً تنها تعداد انگشتشمارى از آیات را که مشتمل بر کلمه مورد نظر (موضوع فصل) بوده، آن هم از طریق نمونه آمارى، بهطور تصادفى و به نسبت کم و زیاد بودن آیات متضمن موضوع فصل، انتخاب و تنظیم شده است.
د)- مرحله دوم: در مرحله دو، معناى لغوى و تاویلى کلمهاى که موضوع فصل است، با استفاده از کتب و فرهنگهاى ویژه قرآن و فرهنگهاى عام که عمدتاً به زبان عربى است، بررسى شده و به زبان فارسى ترجمه گردیده است و چون این مرحله، خود به تنهایى تحقیق لغوى برخى از کلمات قرآن کریم با بهرهگیرى از منابع معتبر است، علاوه بر استفاده همگان، مىتواند بهعنوان مرجعى براى محققان باشد.
ه)- مرحله سوم: در مرحله سوم، با استفاده از تفاسیر علماى شیعه و اهل تسنن، از بیش از هزار سال پیش تا عصر حاضر، تفسیر آیاتى که در هر فصل تنظیم شده، تحقیق گردیده و چون همه آن تفاسیر بهجز یکى از آنها، عربى است، به تناسب موضوع فصول، مطالبى بهطور تفصیل و یا ملخص و یا مختصر از آنها نقل و به زبان فارسى ترجمه شده است، ولى از آنجا که همواره رعایت امانت بهخصوص نسبت به سیاق متن مؤلفین مفسر اعصار گذشته، مطمح نظر بوده، گاهى ترجمه فارسى آن مطالب، ثقیل شده و این تنها براى ایجاد تطابق هر چه بیشتر ترجمه با متن است، نه نارسایى در ترجمه.
مثلاًدر فصل اول که درباره «ابرار» است، مؤلف مىنویسد: کلمه «ابرار» در چهار سوره قرآن در ضمن شش آیه ذکر شده است. در اینجا براى شناخت معانى این واژه ابتدا شش آیه مزبور را به ترتیب مصحف کریم تنظیم نموده و سپس به بررسى معناى آن با استفاده از کتب لغت و تفاسیر مىپردازیم.
وى در مورد معناى «ابرار» از کتاب مفردات راغب چنین بیان مىکند که: «برّ»، خلاف بحر بوده و از آن، توسع متصور است. «برّ» به معناى توسع در کار خیر، از آن مشتق شده و آنگاه منسوب به خداى تعالى است. مانند «انه هو البر الرحیم» و آنجا که منسوب به خداى تعالى شود، به معناى ثواب خواهد بود و گاه هم به بنده نسبت داده مىشود؛ مانند «برّ العبدربّه». هر جا که این واژه به بنده نسبت داده شود، به معناى توسع در طاعت بوده و بر دو نوع است: توسع در اعتقاد و توسع در اعمال.
درباره واژه ابرار هم فرموده: قال تعالى: «ان الابرار لفى نعیم» و قال: «کلا ان کتاب الابرار لفى علیین» و قال فى صفه الملائکه: «کرام برره». بنابراین، و
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 