پاورپوینت کامل صیغ العقود و الإیقاعات و سه رساله دیگر ۳۲ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل صیغ العقود و الإیقاعات و سه رساله دیگر ۳۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل صیغ العقود و الإیقاعات و سه رساله دیگر ۳۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل صیغ العقود و الإیقاعات و سه رساله دیگر ۳۲ اسلاید در PowerPoint :

صیغ العقود و الإیقاعات

پدیدآوران

مجمع الفکر الإسلامی، کمیته تحقیق تراث شیخ اعظم (محقق)

کنگره جهانی بزرگداشت دویستمین سالگرد تولد شیخ انصاری (شناسه افزوده)

انصاری، مرتضی بن محمدامین (نویسنده)

استرآبادی، یوسف (گردآورنده)

عنوان‌های دیگر

زکات فطره

زکات مال

رضاعیه

ناشر

مجمع الفکر الإسلامی

مکان نشر

قم – ایران

سال نشر

۱۳۷۹ ش یا ۱۴۲۱ ق

چاپ

۱

شابک

‎۹۶۴-۵۶۶۲-۰۹-۵

موضوع

عقود و ایقاعات

زکات

فطریه

شیر مادر (فقه)

فتواهای شیعه – قرن ۱۳ق.

زبان

فارسی

تعداد جلد

۱

کتابخوان

مشاهده

رساله‌ی صیغ العقود و الإیقاعات که درباره‌ى عقود و ایقاعات و احکام آن است، توسط جناب ملا محمّد یوسف استرآبادى، از کلمات و عبارات فقها جمع‌آورى شده و به نظر مبارک مرحوم استاد اعظم شیخ انصارى رسانده است؛ ایشان نیز عمل به آن را تجویز فرموده‌اند.

در این رساله، علاوه بر آنکه نحوه‌ى اجراى صیغ عقود و ایقاعات به طور مسبوط بیان شده است، احکام عقود و اقسام حلال و حرام از بیع و غیر آن نیز بیان گردیده است؛ به عنوان مثال در عقد بیع، در مورد بیع و تجارت حرام و مکروه نیز بحث شده است.

این رساله، به زبان فارسى و در اواسط قرن سیزدهم هجرى تألیف شده است.

ساختار

رساله، متشکل از بیست و سه مقصد و یک خاتمه مى‌باشد که حتى الامکان به اجمالى از آنها اشاره مى‌کنیم.

گزارش محتوا

شیخ خود مقدمه‌اى کوتاه بر کتاب دارد که در آن‌جا ضمن تجلیل از مرحوم استرآبادى، عمل به محتواى آن را بر جمیع مؤمنین و مقلدین خود جایز شمرده است.

مقصد اول: درباره‌ى بیع است که خود از نوزده فصل تشکیل شده است؛ ابتدا بیع به لحاظ نقد و نسیه بودن به چهار قسم تقسیم شده، بعد تقسیمى راجع به مساوى بودن ثمن و مثمن که همان بیع ربوى و غیر ربوى است، به عمل آمده و…

در فصل اول این مقصد، لزوم قصد انشا در عقود را یادآورى مى‌کند و مى‌فرماید: قصد اخبار باعث فساد بیع خواهد بود.

بیع نقد به چهار قسم بیع کلى به کلى، جزیى به جزیى، کلى به جزیى و جزیى به کلى تقسیم مى‌گردد. بیع نسیه، بیع سلف، بیع کالى به کالى، بیع مرابحه و… از دیگر اقسام بیع هستند که در این مقصد بدان‌ها پرداخته شده است.

مقصد دوم: دومین مقصد رساله، در بیان احکام ضروریّه دین و قرض مى‌باشد که از سیزده امر تشکیل یافته است: امر اول، در مورد ثواب قرض دادن است که طبق حدیثى ثواب قرض دادن یک درهم، هجده برابر آن است با آنکه ثواب صدقه دادن یک درهم ده برابر آن مى‌باشد.

جایز بودن عقد قرض، عدم اشتراط منفعت در قرض، مثلى یا قیمى بودن قرض و… دیگر امور این مقصد مى‌باشند.

مقصد سوم: این مقصد درباره رهن است.

مؤلف، مى‌فرماید: رهن، عبارت است از: وثیقه‌اى که در صورت پرداخت نشدن دین از طرف مدیون، از آن وثیقه استیفاى حق مى‌گردد.

رهن هم عقدى است لازم از سوى راهن. ایجاب و قبول نیز در آن شرط مى‌باشد.

نکاتى نیز درباره‌ى رهن گفته شده، از جمله این‌که مالک حق ندارد جاریه‌ى مرهونه را وطى کند و…

مقصد چهارم: این مقصد درباره‌ى صلح است که به قول مؤلف عبارت است از: سازش دو نفر یا بیشتر که عقدى لازم مى‌باشد. نکته‌ى حایز اهمیت درباره‌ى صلح آن است که این عقد، عقدى است مستقل و تابع عقدى از عقود نبوده اما افاده‌ى فایده‌ى عقود پنج‌گانه؛ یعنى بیع، اجاره، ابراء، هبه و عاریه را دارد.

مقصد پنجم: مقصد پنجم در عقد ضمان است. مؤلف، درباره‌ى ضمان مى‌گوید: بدان که ضمانت عبارت است از: اینکه کسى بر ذمه بگیرد مالى را که بر ذمه دیگرى باشد، اگر چه آن دیگرى راضى نباشد.

مکلف بودن و اجازه تصرف در اموال داشتن در ضمانت شرط است چنان‌که راضى بودن طلب‌کار به ضمانت ضامن و مال‌دار بودن وى یا عالم بودن‌طلب‌کار به فقر او در هنگام ضمانت، در لزوم آن شرط مى‌باشد.

مقصد ششم: این مقصد مربوط به حواله بوده که عبارت است از: انتقال مالى از ذمه یک شخص به ذمّه‌ى شخص دیگر تا ذمّه‌اش مشغول باشد به مثل آن مال به حسب جنس و وصف اگر چه غیر نقد باشد. حواله بر کسى که برىء الذمّه باشد، مورد اختلاف است که به قول شیخ اصح جواز است. وجوب پذیرفتن حواله و عدم آن، علم به اعسار حواله کننده و طریق فسخ حواله، از دیگر مطالب مطرح شده در این مقصد مى‌باشد.

مقصد هفتم: مقصد هفتم راجع به کفالت است که عبارت است از: تعهد به نفس کسى که بر او حقى باشد اگر چه آن حق مجرد حضور در مجلس حاکم شرع باشد؛ به عبارت دیگر کفالت، عبارت است از: ملتزم شدن کسى به حاضر ساختن شخصى را در هر وقتى که طلب‌کار بخواهد. در این عقد رضایت کفیل و طلب‌کار شرط است، امام رضایت مدیون شرط نمى‌باشد.

مقصد هشتم: این مقصد درباره‌ى ودیعه است که عقدى جایز بوده و فایده‌اش استنابه‌ى در حفظ مى‌باشد.

در تحقیق این عقد، ایجاب و قبول شرط بوده، اما چون عقدى جایز است، ایجابش به هر لفظى که بر آن دلالت کند، صحیح خواهد بود.

مقصد نهم: مقصد نهم راجع به عاریه ب

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.