پاورپوینت کامل صلاه الجمعه (شهید ثانی) ۲۷ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل صلاه الجمعه (شهید ثانی) ۲۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل صلاه الجمعه (شهید ثانی) ۲۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل صلاه الجمعه (شهید ثانی) ۲۷ اسلاید در PowerPoint :
محتویات
۱ علت تألیف
۲ تاریخ تألیف
۳ گزارش محتوا
۴ نسخهها
۵ ویژگیها
۶ پانویس
۷ منابع مقاله
۸ وابستهها
علت تألیف
شهید ثانى در خطبه کتاب درباره شرایط زمانى و علت تألیف کتاب براى رفع تهاجم به اسلام مىنویسد:
فهذه جمله تشتمل على بیان حکم صلاه الجمعه فى هذه الزمان الذى قد منى فیه بالبلیّه اهل الایمان و خذلهم ببغیه و حسده الشیطان حتى هدموا اعظم قواعدالدین بالشبهه لا بالبرهان وها انا محقق لموضع الخلاف فیها و مرشد الى ما هو الحق من وجوبها یومئذ بالدلیل الواضح و البرهان.
تاریخ تألیف
در الذریعه(۷۱/۱۵، ۷۲) به نسخهاى اشاره شده که تاریخ پایان یافتن کتاب در آن ۹۷۲ ذکر شده است و بنابر این عدهاى این کتاب را از تألیفات شهید ثانى ندانستهاند که در کشف الحجب اینگونه ذکر شده است ولى صاحب الذریعه به نسخهاى به خط مؤلف در کتابخانه خوانسارى اشاره نموده که به طور قطع مربوط به شهید ثانى مىباشد و بنابراین وى این اشتباه را نتیجه اشتباه ناسخ دانسته است که کلمه سبعین را به جاى ستین نوشته است و همینطور به نسخ تصحیح شده دیگرى اشاره مىکند که تاریخ پایان کتاب را ۹۶۲ ق، یعنى چهار سال قبل از وفات وى ذکر نموده است.
گزارش محتوا
شهید ثانی اولین کسی است که قائل به وجوب عینی نماز جمعه شده است.
او در آغاز، بی توجهی به اقامه جمعه را مورد نوهش قرار داده و با اشاره به کار تحقیقی خود در این زمینه روی سخنش با کسانی است که زنجیر تقلید از اسلاف را از گردن برداشته و آمادگی شنیدن حقایق را دارند، نخست اقوال مختلف در مورد وجوب و حرمت اقامه جمعه در عصر غیبت را بر شمرده و سپس اعتقاد خویش را دایر بر وجوب مطلق آن بیان میکند و برای اثبات آن دلایلی را ارائه میدهد:
دلیل اول
ابتدا به آیات قرآن استناد جسته و در ابعاد مختلف آن به تفصیل به بحث و بررسی پرداخته و اشکالات محتمل در این زمینه را پاسخ میدهد و در نهایت به این نتیجه میرسد که سیغه امر در آیه بر وجوب عینی به طور مطلق دلالت میکند مگر آنکه شرطی برای آن اثبات شود و سپس شرط مذکور از طرف فقها را مورد بحث قرار میدهد.
دلیل دوم
سپس توجه خود را به روایات وارده درباره مسئله معطوف داشته و تعدادی از آنها را ذکر میکند و در ادامه پس از اشاره به اینکه نیازی به ارائه همه روایات مربوطه نیست مینویسد: اساسا در این احادیث متعرض شرط امام و نائب او نشدهاند.
دلیل سوم
آنگاه وجوب عینی نماز جمعه در زمان حضور ائمه(ع) را استصحاب میکند، شایان توجه است که شهید ابتدا عنوان حضور را از مستصحب حذف کرده و سپس تنها وجوب عینی به طور مطلق را استصحاب میکند.
دلیل چهارم
تمسک به اصاله الجواز. شهید درمقابل کسانی که بر وجوب تخییری اقامه جمعه در عصر غیبت اصار میروزند و آن را مستند عمل فقها در عدم اقامه آن به طور حتم میدانند میکوشد تا اثبات کند عدم اقامه جمعه در عصر غیبت نه به دلیل عینی ندانستن وجوب آن، بلکه بدان دلیل بود که غالب ائمه جمعه در شهرها عادل نبوده و از طرف ائمه ضلال تعیین میشدند، از این رو شیعیان از شرکت در اقامه جمعه با آنان سر باز میزدند. و این تعبیر با مسئله تقیه نیز سازگار است.
دلیل پنجم
شهید میگوید: این حکم (وجوب عینی اقامه جمعه) مورد تأیید تمام مسلمین بوده و تنها حنفی از میان اهل سنت آن را مشروط به اذن سلطان و در صورت عدوم وجود او، شرط را ساقط دانستهاند و از میان فقهای شیعه نخست این قول (شرط وجود امام یا نائب او) را سید مرتضی عنوان کرده و سپس سلار و ابن ادریس از او پیروی کردهاند. وی میکوشد تا به نحوی کلام سید مرتضی را تأویل کرده و آن را با غیر مشروط بودن به اذن، سازگار کند وی در هر حال معتقد است که به خاطر مخالف چند نفر معدود، نمیتوان با فریضه ای که این چنین مورد تأیید و تأکید مسلمین قرار گرفته است به مقابله برخاست.
او سپس به نظریه ای که نماز جمعه را با حضور فقیه در عصر غیبت واجب میداند، عطف توجه نموده و نظریه مرحوم کرکی را مورد انتقاد قرار میدهد و ادله او را که سیره پیامبر(ص) و خلفا، و روایاتی در باره اقامه جمعه و نقل اجماع بود یکی پس از دیگری در معرض بحث و بررسی قرار میدهد و در مورد سیره ع
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 