پاورپوینت کامل شرح حال و آراى فلسفى ملاصدرا ۲۲ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل شرح حال و آراى فلسفى ملاصدرا ۲۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل شرح حال و آراى فلسفى ملاصدرا ۲۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل شرح حال و آراى فلسفى ملاصدرا ۲۲ اسلاید در PowerPoint :
محتویات
۱ ساختار
۲ گزارش محتوا
۳ پانویس
۴ منابع مقاله
۵ وابستهها
ساختار
در این اثر بعد از مقدمه و زندگینامه ملاصدرا، مطالبی درباره مهمترین اندیشههای فلسفی صدرالمتألهین شیرازی بدون فصل یا بخشبندی آورده شده و در خاتمه نیز بحثهایی درباره موارد اشکالات ملاصدرا بر ابنسینا و تابعانش (مشائیان) و فهرست نگارشهای او و نامهایشان به میرداماد است.
گزارش محتوا
در این اثر، نکات مهمی از نظر تاریخی یا فلسفی و عرفانی طرح شده که بهعنوان نمونه به برخی از آن موارد اشاره میشود:
نویسنده نخست از علامه اقبال پاکستانى در رسالهاى به نام “توسعه حکمت در ایران” نقل کرده که فلسفه ملاصدرا منبع و منشأ عقاید جماعت بابیه است… و آنگاه در نقد آن نوشته است که گویا مرحوم اقبال در آنوقت در مراحل اولیه تحقیق بوده است، مآخذى که در دست داشته است از نویسندگان غربى بوده و چنانکه مىدانیم «براون» هم سعى کرده اندیشههاى باب را از آراى ملاصدرا منشعب بداند. این معنا خالى از جنبههاى سیاسى نیست، وى در نظر داشته است که به خرافات این مسلک سیاسى، جنبه عقلانى یا اقلاً شبیه عقلانى بدهد. اقبال گمان کرده است که جماعت بابیه صاحب مکتبى در فلسفه مىباشند، درحالیکه هر کس کوچکترین اطلاعى از تاریخ علم داشته باشد، این معنا را تصدیق خواهد کرد که بابیه اصولاً داراى مکتب علمى نیستند. عقاید آنها خرافاتی است که سیاستهاى شوم و پلید خارجى براى برهم زدن وحدت مسلمین، آن را ترویج کردهاند و هنوز هم از آن طرفدارى مىکنند[۱].
ملاصدرا بعد از تکمیل تحصیلات علوم عقلى، به مطالعه و تفحص و سیر و تعمّق در آثار حکما و فلاسفه و عرفا و متکلمان پرداخته و به آرا و افکار پیشینیان (در علوم الهیه) محیط و مسلط گشته و بعد از اطلاع تام و کافى به آثار قدما و متأخران در مسائل الهى و مباحث حکمى، اجتهاد و اظهارنظر نموده است و بعد از پروراندن مبانى خویش به سبک خاص و روش مخصوص عقاید و آراى علمى خود را بهصورت تصنیف و تألیف درآورده و در معرض استفاده اهلفن قرار داده است…. در جمع بین مبانى حکمى و حکمت بحثى و قواعد ذوقى و عرفانى کسى به پایه او نرسیده است. در سلوک علمى و فهم حقایق و حل غوامض همیشه راه اعتدال را پیموده و از تعصب خشک و بىجا و طرفدارى یکجانبه، خوددارى نموده است و به پیروان مکتب خود این معنا را توصیه فرموده است. مطالب و تحقیقات جالبتوجهی که سرنوشت فلسفه را عوض کرده است و صدرالمحقّقین را بزرگترین فیلسوف و یکهتاز میدان حکمت و فضیلت معرفى نموده، در کتب او زیاد است[۲].
بیان معاد جسمانی مورد نظر ملاصدرا، چند مقدمه دارد: اول: موجود در خارج و اصیل در اعیان و فائض از مبدأ وجود، حقایق وجودیه مىباشند. ماهیت بهمنزله ظل و عکس و شبحى است که از حقایق وجودیه انتزاع مىشود…. دوم: در افراد ماهیت واحده، تشکیک جایز است و مىشود که یک حقیقت و ماهیت داراى افراد مختلف بهشدت و ضعف و کمال و نقص باشد بهنحویکه نقص و کمال و شدت و ضعف برگردد به اصل طبیعت…. مشائین بهواسطه انکار این حقیقت در اشتباهات بزرگى واقع شدهاند. سوم: شیئیت هر شیئى در مرکبات خارجیه بهصورت نوعیه است…. از براى هر انسان در این نشأه بدن مثالى جسمانى صاحب مقدار و شکل و لون و هیآت جسمانیه در باطن این جسم محسوس موجود است که نسبت بدن دنیوى به آن بدن،
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 