پاورپوینت کامل شرح توحید الصدوق ۴۱ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل شرح توحید الصدوق ۴۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل شرح توحید الصدوق ۴۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل شرح توحید الصدوق ۴۱ اسلاید در PowerPoint :

محتویات

۱ ساختار
۲ نکاتى دربار تصحیح
۳ نسخه شناسى
۴ منابع مقاله کتابشناسى
۵ وابسته‌ها

ساختار

قاضى سعید در جلد اول این اثر به شرح احادیث بابهاى اول و دوم کتاب توحید صدوق پرداخته و به ارائه دیدگاههاى مختلف و نقد و بررسى آنها مبادرت ورزیده است. موضوعات مختلف فلسفى و کلامى مرتبط با موضوع را متعرض گشته و از مشربهاى ذوقى و عرفانى و به ویژه تاویل احادیث طبق یافته‌هاى خویش بهره‌هاى فراوانى برده است. وى در کنار تمسک به آیات قرآنى و احادیث معصومان(ع) به سخنان بسیارى از متقدمین و متاخرین استناد مى جوید. یکى از معضلات و نقایص اثر حاضر آن است که شارح در مواردى احادیث را نقل به معنا نموده و لفظ و عبارت اصلى حدیث را ذکر نمى نماید. با آنکه ظاهر عبارت موهم آن است که وى عین عبارت حدیث را نقل کرده است. در اثر حاضر از امورى که بسیار مورد توجه مؤلف است، پرداختن به مبحث صفات الهى و تلاش در جهت رد دیدگاه کسانى است که به عینیت صفات با ذات یا زیادت صفات بر ذات قائلند. وى در اثبات نظریه خویش به احادیث فراوانى استناد مى نماید.

قاضى سعید در صفات حق قائل است: اثبات صفات مقتضى آن است که آنها زائد بر ذات باشند، لذا معنى ندارد که براى حضرت حق اثبات اوصاف نماییم. بلکه کمال توحید سلب صفات از اوست و معناى الله عالم انه لیس بجاهل و معناى الله حى انه لیس بمیت است. او این حرف را به استاد ملا رجبعلى تبریزى نسبت داده است. او در ذیل روایات متعددى از این کتاب این نظریه را متذکر شده و گاه با روایاتى به آنها استناد مى‌کند.

از دیگر موضوعات مورد توجه شارح، موضوع اسرار عبادات است که ایشان در این موضوع به پیروى از طریق محى‌الدین عربى در «الفتوحات المکیه» روى آورده و مطالب فراوانى از آن اقتباس نموده و علاوه بر آن به احادیث معصومین(ع) نیز استناد جسته است.

از جمله مسائل مهمى که قاضى سعید به شرح و حل آن اقدام نموده مسأله معراج پیامبر اکرم(ص)، معاد و موضوعات مرتبط با آن است که ایشان در این رابطه به آیات قرآنى، احادیث معصومین و یافته‌هاى عرفانى خویش استناد جسته و از فتوحات مکیه ابن عربى و کلمات سلیر عرفاى بزرگ بهره می‌گیرد.

قاضى سعید تألیف جلد دوم را حدودا از سال ۱۰۹۵ آغاز نموده و در محرم ۱۰۹۹ به اتمام رسانده است. او در این جلد به شرح احادیث بابهاى سوم تا بیست و هفتم توحید صدوق پرداخته و نهایت تلاش خویش را در حل معضلات احادیث و تفسیر و توضیح آنها مبذول داشته است. در این مجلد موضوعاتى از قبیل: معناى واحد و توحید و موحد، تفسیر قل هو الله احد، معناى توحید و عدل، نفى جسمیت و صورت از بارى تعالى، رویت خداوند، قدرت و علم حق تعالى، صفات ذات و صفات افعال، معناى عین و اذن و لسان در مورد خداوند، معناى رضا و سخط الهى و… مورد بحث و بررسى واقع شده است.

جلد سوم شرح توحید صدوق آخرین مجلد از این اثر است که در دسترس قرار دارد و از گفتار شارح چنین بر مى‌آید که این کتاب جلد چهارمى هم داشته و صاحب الذریعه گفته که آن را در کرمانشاه دیده است. تاریخ شروع تألیف جلد سوم دقیقا مشخص نمی‌باشد اما از قبل از سال ۱۱۰۳ تا ۸ رمضان سال ۱۱۰۷ هجرى به طول انجامیده است.

مرحوم قاضى سعید در این مجلد به شرح احادیث ابواب بیست و هشتم تا چهل و یکم کتاب «التوحید» پرداخته است. وى در این مجلد از ترتیب ابواب کتاب التوحید عدول کرده است. اما در نسخه حاضر در برنامه، محقق ملتزم به رعایت ترتیب ابواب کتاب بر حسب التوحید بوده است.

شارح در باب اول این مجلد به بیان معناى اصطلاحات «سرمد، دهر، زمان» و نیز برخى اصطلاحات عرفا نظیر «زمان عقلى، زمان مثالى و زمان حسى» پرداخته است. در باب دوم (باب ۲۹ التوحید) به دفاع از دیدگاه خویش در باب اشتراک لفظى صفات مشترک بین خالق و مخلوق پرداخته و تمام صفات را به سلب نقیض ارجاع داده است. وى قبل از شرح احادیث این باب دیدگاههاى مختلف را در باب اسماء و صفات یادآور می‌شود و از کسانى که صفات مشترک بین خالق و مخلوق را مشترک لفظى مى دانند، نه مشترک معنوى با عنوان «طائف محقّه» یاد مى‌کند و دیدگاه ایشان را مبتنى بر روایت امام محمد باقر(ع) که دربار صفات خداوند نقل شده، می‌داند. قال الامام(ع): هل هو عالم قادر الا انه وهب العلم للعلماء و القدره للقادرین.

بهترین مباحثى که در باب سوم (باب ۳۰ التوحید) این مجلد مطرح است، کلام الله و کیفیت آن و دیدگاههاى فرق مختلف کلامى در این باره و نیز روش اهل بیت(ع) دربار قرآن، بحث ار ایمان و حقیقت آن و… می‌باشد.

در باب چهارم (باب ۳۱ التوحید) به بیان معناى «بسم الله الرحمن الرحیم» با استناد به احادیث پنج گانه پرداخته است. مباحث سایر ابواب کتاب عبارتند از: بیان دیدگاههاى مختلف دربار حروف تهجى و مخارج آنها، بررسى حروف جمل و حساب حروف مذکور، ادله توحید صانع و ذکر برخى صفات خداوند، بحث از اب و ابن و روح القدس (اقانیم سه گانه مسیحیان) که بین هاشم بن الحکم و جائلیق مسیحى صورت گرفته است، بحث از حجب و سرادقات به طور تفصیلى، تفسیر احادیث مشکله در باب عظمت خداوند متعال، لطف خداوند و….

نکاتى دربار تصحیح

مصحح محترم از میان نسخ متعدد جلد اول شرح توحید صدوق، سه نسخه را برگزیده، به روش گزینش موردى مبادرت به تصحیح متن کرده است و آنچه را ناصواب دانسته، به عنوان نسخه بدل در حاشیه آورده است. در مقدمه آمده است که پس از اتمام طبع کتاب نسخ نفیسى با تعلیقات حکیم مولى على نورى به دست وى رسیده که متاسفانه نه به مشخصات نسخ اخیر و دلیل نفاست آن اشاره کرده و نه به مشخصات آن نسخ متعدد و دلیل گزینش این سه نسخ برگزیده. با توجه به اینکه از جلد دوم شرح توحید صدوق قاضى سعید، نسخه‌اى به خط شارح در دست است[۲] و با عنایت به اینکه از وفات شارح کمتر از ۳۱۰ سال گذشته است، اینکه آیا نسخ خطى مصنف از جلد اول باقى مانده است یا نه، قابل تحقیق است. هرچند دو نسخه از سه نسخه مورد اعتماد مصحح از نسخ مورد اجازه شارح بوده است. بنابر این مناسب بود عکس صفحات ابتدا و انتهاى نسخه همراه با اجازه نامه‌هاى شارح در اول کتاب آورده مى شد. ارزش اجازه نام نسخه اول به ویژه از آن روست که چه بسا ممکن است کمکى کند به شناخت محشى مهدى نام کتاب که غالباً گستاخانه بر قاضى سعید تاخته است.
بر متن مصحح کتاب چهار نوع حاشیه مشاهده می‌شود:
حواشى مختصر و معدود شارح که با عل

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.