پاورپوینت کامل شرائع الإسلام فی مسائل الحلال و الحرام (محشی حسینی شیرازی) ۱۶ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل شرائع الإسلام فی مسائل الحلال و الحرام (محشی حسینی شیرازی) ۱۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل شرائع الإسلام فی مسائل الحلال و الحرام (محشی حسینی شیرازی) ۱۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل شرائع الإسلام فی مسائل الحلال و الحرام (محشی حسینی شیرازی) ۱۶ اسلاید در PowerPoint :
محتویات
۱ ساختار
۲ گزارش محتوا
۳ وضعیت کتاب
۴ منابع مقاله
ساختار
شرایع، در ۴ بخش عبادات، عقود، ایقاعات و احکام که به ترتیب مشتملند بر ۱۰، ۱۹، ۱۱ و ۱۲ کتاب، تنظیم شده است.
گزارش محتوا
اگر بخواهیم ویژگىهاى این کتاب را برشمریم بهتر است مختصرى از تاریخ شیعه را گزارشى بیان نماییم. فقه شیعه در آغاز، متون روایات بود و فقهاء و محدثان از تعبیر کلمات حدیث و زیاد و کم کردن آن و اظهار نظر رأى پرهیز میکردند و احادیث را دستهبندى میکردند، مانند اصول و فروع کافى شیخ یعقوب کلینى، اما نگارش کتب فقهى بدون روایات توسط شیخ طوسى در «النهایه» و «مبسوط» آغاز گردید و تا دو قرن، فقهاء، مقلد شیخ طوسى بودند و کارشان شرح فتاوى ایشان بود، اما در تبویب ابواب، آراء مختلفى وجود داشت و تشتت و پراکندگى حاکم بود.
قدیمىترین تقسیم و دستهبندى بحثهاى فقه در کتاب «الفروع من الکافی» تألیف شیخ کلینى دیده مىشود. بعد از آن دستهبندى ایشان با تغییراتى اعمال مىشد تا نوبت شیخ طوسى در کتاب «النهایه» رسید و بعد هم تقسیمبندىهاى دیگرى وجود داشت، اما مبناى خاصى براى آنها وجود نداشت و تا دو قرن بعد، سبک و روش شیخ طوسى حاکم بود و این دوره را دوره «رکود» مىنامند. تا آنکه طرح «محقق حلى» در کتاب «شرائع الإسلام» ارائه شد. او فقه را به چهار باب مجزا بدین ترتیب تقسیم کرد: ۱. عبادات؛ ۲. عقود؛ ۳. ایقاعات؛ ۴. احکام.
«عبادات»، شامل ده کتاب به این قرار است: ۱. طهارت؛ ۲. صلات؛ ۳. زکات؛ ۴. خمس؛ ۵. صوم؛ ۶. اعتکاف؛ ۷. حج؛ ۸. عمره؛ ۹. جهاد؛ ۱۰. امر به معروف و نهى از منکر.
«عقود»، شامل نوزده کتاب به این قرار است: ۱. تجارت؛ ۲. رهن؛ ۳. افلاس؛ ۴. حجر؛ ۵. ضمان؛ ۶. صلح؛ ۷. شرکت؛ ۸. مضاربه؛ ۹. مزارعه و مساقات؛ ۱۰. ودیعه؛ ۱۱. عاریه؛ ۱۲. اجاره؛ ۱۳. وکالت؛ ۱۴. وقف؛ ۱۵. سکنى و حبس؛ ۱۶. هبه؛ ۱۷. سبق و رمایه، ۱۸. وصیت؛ ۱۹. نکاح.
«ایقاعات»، شامل یازده کتاب به این قرار است: ۱. طلاق؛ ۲. خلع و مبارات؛ ۳. ظهار؛ ۴. ایلاء؛ ۵. لعان؛ ۶. عتق؛ ۷. تدبیر و مکاتبه و استیلا؛ ۸. اقرار؛ ۹. جعاله؛ ۱۰. ایمان؛ ۱۱. نذر.
«احکام»، شامل دوازده کتاب به این قرار است: ۱. صید و ذباحه؛ ۲. اطعمه و اشربه؛ ۳. غصب؛ ۴. شفعه؛ ۵. احیاى موات؛ ۶. لقطه؛ ۷. فرائض؛ ۸. قضاء؛ ۹. شهادات؛ ۱۰. حدود و تعزیرات؛ ۱۱. قصاص؛ ۱۲. دیات.
محقق، فقه شیعه را از پراکندگى و تشتت تبویب در ابواب نجات داد و راهى را رفت که رهروان بسیارى یافت و اکثر فقهاء تا عصر حاضر در شکلبندى ابواب فقه راه ایشان را طى نمودهاند و ح
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 