پاورپوینت کامل شجره الیقین ۳۱ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل شجره الیقین ۳۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل شجره الیقین ۳۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل شجره الیقین ۳۱ اسلاید در PowerPoint :

محتویات

۱ نام دیگر کتاب
۲ نویسنده کتاب
۳ نکاتی درباره کتاب الشجره و مؤلف آن
۴ پانویس
۵ منابع مقاله
۶ وابسته‌ها

نام دیگر کتاب

این کتاب در اصل همان کتاب «الإیضاح» است که به شهاب‌الدین ابوفراس منسوب گردیده و ازآنجاکه معرفی شده است، در این نوشتار، به معرفی نسخه‌ای که تحت عنوان «شجره الیقین» به داعی قرمطی عبدان منسوب گردیده، پرداخته شده است.

نویسنده کتاب

در سال ۱۹۶۵م، عارف تامر‌، محقق پرکار اسماعیلی‌پژوه، که خود پیرو شاخه‌ای از اسماعیلیان سوریه است و ازاین‌رو از آثاری که به چاپ رسانده باید با احتیاط فراوان بهره جست، متنی را با عنوان کتاب «الإیضاح» با انتساب به ابوفراس شهاب‌الدین مینقی منتشر کرد. پدر این داعی اسماعیلی اهل منطقه دیلم بود و به شام مهاجرت کرد. مینقی در ۸۵۹ق/ ۱۴۴۵م در سویه متولد شد و دوران کودکی و نوجوانی را در قلاع اسماعیلیه در مناطقی چون مصیاف، قدموس و خاصه مینقه گذراند و در همانجا نیز درگذشت. گروه اسماعیلی که ابوفراس داعی آنان بود، سلسله امامتی را که نزاریان مدعی بودند، قبول نداشتند و بررسی کتاب «الإیضاح» انتساب آن را به ابوفراس، به ادعای تامر، تأیید نمی‌کند. بلکه نشان می‌دهد کتاب بازتاب سنت کهن‌تر اسماعیلیه، خاسته اسماعیلیان ایران است[۱].

می‌دانیم که مهم‌ترین جریان اسماعیلیه ایران قبل از دوره نزاری، حرکت محمد نسفی یا نخشبی ‌(متوفی ۳۳۲ق/۹۳۴م) است. سوای جنبه سیاسی حرکت نسفی، وی مؤلف کتاب مهمی به نام «المحصول» بوده است. بر اساس عقاید اسماعیلیه در سلسله‌مراتب دعوت‌، نطقا آورندگان شریعت آسمانی به جهان هستند. ترتیب متداول مقبول از آدم تا خاتم است ولی نسفی بدون آنکه آدم را از جرگه نطقا خارج کند، او را فاقد شریعت معرفی کرده و برای گشودن اباحی‌گری میان اسماعیلیه، شریعت آخری را از آن محمد بن اسماعیل دانسته است. چنین دیدگاهی‌، ظاهراً تنها میان پیروان وی که در خراسان بودند، گسترش و مقبولیت یافت. در اشاره به این مطلب‌، مؤلف کتاب «الإیضاح» می‌نویسد: «فآدم لم تکن له شریعه لانه امر باعمال و لم ینه عن ترکها و حد العمل ما لا یجوز ترکها و حد الشریعه ما لا یجوز ترکها… و ان اعماله کانت تطوعا و لذلک سمی دوره‌، دور التطوع اما نوح فانه قرن التطوع بالشریعه، لانه امر بالاعمال و لم یشرع بترکها و سمی الاعمال التی امرامته باستعمالها شرائع و لذلک سمّی دوره، دور الشریعه»[۲].

دلیل دیگر برای تردید در انتساب تامر، عقیده مؤلف کتاب «الإیضاح» درباره امامت است. می‌دانیم که با ظهور دولت فاطمیان در ۲۹۷‌ق، بخش‌هایی از جامعه اسماعیلیه دعوت آنها را نپذیرفتند. قرمطیان بر امامت محمد بن اسماعیل پافشردند و گروه‌هایی از اسماعیلیان ایران نیز چنین کردند. ظاهراً بعدها، برخی از اسماعیلیان ایران، برای مصالحه، خلفای فاطمی را به عنوان نمایندگان و خلفای محمد بن اسماعیل که از وی به قائم یاد کرده‌اند، پذیرفتند. مادلونگ این را خصلت اسماعیلیان ایران در قرن چهارم می‌داند که بعدازآن از بین رفت. مؤلف کتاب «الإیضاح» نیز این مطلب را تأکید کرده و در اشاره به این مطلب نوشته است: «…من اراد الوصول الی الفلک الثامن فقد نجا من عذاب النار و فازفوزا عظیما و من ههنا قیل فی عذاب الدنیا الذی هو العذاب الادنی فیتاویل قول رسول‌الله(ص): ابواب الجنه ثمانیه ای من آمن بخلیفته القائم سلام‌الله علی ذکره، الذی هو ثامن الخلفاء فقد نجا من العذاب الادنی»[۳].

شگفت‌آور است که عارف تامر این کتاب را در سال ۱۹۸۲م با عنوان کتاب «شجره الیقین» دوباره منتشر کرده و این بار آن را به الداعی عبدان قرمطی منسوب کرده است. تامر در مقدمه این چاپ، هیچ اشاره‌ای به چاپ این کتاب توسط خود با عنوان «الإیضاح» نکرده است. مشخص است که وی درباره مؤلف این کتاب به نتیجه‌ای نرسیده است. داعی قرمطی که تامر کتاب را در چاپ دوم به او نسبت داده، در سال ۲۸۶‌ق کشته شده است‌[۴].

مطلب دیگر آنکه اسماعیل بن عبدالرسول اجینی معروف به مجدوع ‌(از عالمان اسماعیلی قرن دوازدهم‌)، کتاب ارزشمندی درباره تألیف اسماعیلیه به نام «فهرسه الکتب و الرسائل و لمن هی من العلماء و الأئمه و الحدود و الأفاضل» دارد که در بخشی از کتاب خود از اثری به نام «ضیاء الألباب» نام برده که حاوی برخی پرسش‌ها و پاسخ‌هاست. وی مؤلف این کتاب را داعی یمنی طیبی، علی بن محمد بن ولید (متوفی ۶۱۲ق) نامیده و آغاز این کتاب را نقل کرده است. علی بن محمد بن ولید در آغاز کتاب متذکر شده که ۳۲ سؤال موجود در کتاب را فقیه اسماعیلی محمد بن ابراهیم بنابی‌عمر مطرح کرده است. اجینی فهرست کامل این سؤالات را آورده است. این پرسش‌ها، درباره مطالب متناقض داعیان اسماعیلی است و پرسشگر می‌خواهد قول اصح را بداند. در ضمن مسائل شانزدهم، هفدهم‌، ه

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.