پاورپوینت کامل دروس فی علم الأصول ( آل الفقیه العاملی) ۲۷ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل دروس فی علم الأصول ( آل الفقیه العاملی) ۲۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل دروس فی علم الأصول ( آل الفقیه العاملی) ۲۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل دروس فی علم الأصول ( آل الفقیه العاملی) ۲۷ اسلاید در PowerPoint :
محتویات
۱ ساختار
۲ گزارش محتوا
۳ وضعیت کتاب
۴ منابع مقاله
۵ وابستهها
ساختار
این کتاب به حلقات شهید صدر معروف است. و چهار جزء، در دو مجلد مىباشد، چون حلقه ثالثه دو جزء است.
در این کتاب، ترتیب تاریخى مطالب علم اصول رعایت نشده، بلکه با طرح مسائل جدید و نو، چینش منطقى مطالب انتخاب شده و از این جهت ترتیبى که در کتابهاى قدیمى علم اصول وجود داشته، در این کتاب رعایت نشده است.
مباحث این کتاب، به دو بخش مباحث ادله و مباحث اصول عملیه تقسیم شده است. مباحث ادله نیز به دو بخش دلیل شرعى و دلیل عقلى تقسیم شده است.
بحث از دلیل شرعى نیز در سه بخش بحث در دلالت، بحث در سند و بحث در حجیت ظهور آمده است.
این شیوه تقسیمبندى مطابق و همآهنگ با طریقه استنباط احکام شرعى و شیوه عملى اجتهاد است، زیرا این شیوه هنگام استنباط حکم شرعى اثرى تربیتى براى دانشپژوه دارد و او را با شیوه کاربرد قواعد اصولى مأنوس و آشنا مىسازد.
گزارش محتوا
در این کتاب، سعى بر آن شده تا کتاب آنچه را یک دانشپژوه علوم دینى براى شرکت در درس خارج اصول، به آن نیازمند است، دارا باشد، لذا کوشش شده تا آخرین و جدیدترین نظریات و آراى اصولى که توسط علماى این علم مطرح شده و یا پذیرفته شده است، طرح گردد، اگر چه آن نظریات از دیدگاه مؤلف صحیح نباشند، چرا که طرح نظریات غیر صحیح، زمینهاى براى طرح و پذیرش نظریات صحیح است.
در این کتاب، گاهى نظریه غیر صحیح مطرح شده و جواب آن در دورههاى بعد آمده و یا به درس خارج واگذار گردیده و ازاینجهت، با این کتاب نمىتوان به نظریات نهایى مؤلف دست یافت.
این کتاب، در سه دوره نگاشته شده و هر دوره، یک دوره کامل علم اصول است. این دورهها، در مقدار و کیفیت مباحث با هم تفاوت دارند و بهتدریج به عمق و وسعت مباحث افزوده مىگردد.
سطح مطالب، بستگى به قابلیت و توانایى دانشپژوه براى درک مطالب دقیق علمى دارد و گاهى نیز درک مطالب، متوقف بر دانستن نکاتى است که بعداً خواهد آمد، بدین جهت طرح آنها به دورههاى بعدى واگذار مىگردد.
در دورههاى این کتاب، از هر مسئله به مقدار لازم بحث شده، نه بیشتر از آن؛ مثلاًدر مسئله برائت و احتیاط، تمام ادله مسئله آورده نشده و تنها مقدارى از آنها آمده و ما بقى آن به درس خارج موکول گشته، زیرا هدف از خواندن این کتاب، رسیدن به رأى نهایى و فتوا درباره مسائل گوناگون علم اصول نبوده، بلکه هدف، آشنایى عمومى و آمادگى براى شرکت در درس خارج اصول بوده است و ازاینجهت، به مقدارى که از لحاظ فنى طرح آنها لازم دانسته شده، اکتفا گردیده است.
شهید محمدباقرصدر، در این کتاب، مطالب را از مباحث ساده شروع کرده و با مباحث مشکل و پیچیده به پایان رسانده است و مباحث مشکل را نیز به ترتیب درجات پیچیدگى آنها آورده است.
وى، سعى بر آن داشته که قبل از طرح هر مسئله، تمام مطالبى را که در تصویر کامل آن مسئله دخالت دارند، بیاورد و آنقدر استدلالهاى مقدماتى بیاورد تا بدون مراجعه به مباحث بعدى، اصول موضوعیه آن مسئله مفهوم باشد.
این روش، موجب گشته ترتیب برخى مباحث در دورههاى مختلف با هم تفاوت داشته باشد؛ مثلاًدر دوره دوم، بحث«امتناع اجتماع امر و نهى»، بر بحث«ملازمه میان وجوب شىء و وجوب مقدمه آن» مقدم شده، در حالى که در دوره سوم، این ترتیب بر عکس شده، زیرا طرح برخى نکات در مسئله وجوب غیرى مقدمه، متوقف بر فهم برخى نکات مسئله امتناع است.
تعدد دورهها و حلقات در این کتاب، امرى لازم و ضرورى براى رسیدن به هدف از نگارش کتاب مىباشد، زیرا دادن اطلاعات گسترده درباره یک مسئله در ابتدا، بیش از ظرفیت و توان فراگیرى دانشپژوه است.
بسیارى از مباحث هر مسئله نیز مبتنى بر پارهاى مباحث است که هنوز روشن نشده یا طرح نشدهاند، به همین جهت سه دوره شدن مباحث کتاب، امرى لازم و ضرورى به نظر مىرسد.
برخى، گمان مىکنند حلقه اول(دوره اول) از اهمیت زیادى برخوردار نیست، ولى این گمان، صحیح نیست، زیرا قبل از آنکه ما مرحله استدلالى را آغاز کنیم، باید بسیارى از مطالب و قواعد اصولى را براى طالب علم به تصویر بکشیم و او را با آن مبادى آشنا سازیم تا بتوان با استناد بر آن اولیات، به استدلال و نقض و ابرام پرداخ
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 