پاورپوینت کامل خوانساری، سید محمدتقی ۵۰ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل خوانساری، سید محمدتقی ۵۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل خوانساری، سید محمدتقی ۵۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل خوانساری، سید محمدتقی ۵۰ اسلاید در PowerPoint :
محتویات
۱ ولادت
۲ تحصیلات
۳ شاگردان
۴ نماز
۵ نماز باران
۶ حج نمونه
۷ فتواهاى شورآفرین
۸ وفات
۹ آثار
۱۰ منابع مقاله
۱۱ وابستهها
ولادت
آیتالله حاج سیدمحمدتقی خوانساری فرزند آقا اسدالله در سال ۱۲۶۷ شمسی رمضان سال ۱۳۰۵ قمری در خوانسار و در خانوادهای که به علم و فضل و ادب اشتهار داشت پا به عرصه وجود نهاد.
سلسله نسب او چنین بود سید محمدتقى خوانسارى فرزند علامه سید اسدالله و او فرزند دانشمند محقق سید حسین و او فرزند عالم بزرگوار سید ابوالقاسم، فرزند دانشمند گرانمایه علامه سید حسین و او فرزند عالم فرزانه حاج میرزا ابوالقاسم، فرزند دانشمند گرانمایه علامه سید حسین و او فرزند عالم فرزانه حاج میرزا ابوالقاسم….
و در پایان سلسله نیز سرچشمه دانش و عصمت امام موسى بن جعفر علیهالسلام قرار دارد.
تحصیلات
تحصیلات مقدماتی رادر زادگاه خویش به انجام رسانید تا اینکه در سال ۱۳۲۲ در سنین نوجوانی به عتبات عالیات رهسپار و در نجف اشرف در دروس آیات عظام: آخوند خراسانی و آیتالله سید محمد کاظم طباطبایى یزدى صاحب العروه الوثقی شرکت ورزید پس از درگذشت آن بزرگان در دروس آیات عظام و بزرگوار شیخ الشریعه اصفهانى، آقا ضیاءالدین عراقی و آقا شیخ علی قوچانی حضور یافت، تا واقعه ثوره عشرین عراق پیش آمد و او نیز همانند دیگر روحانیان مبارز به امر مطاع مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیتالله میرزا محمدتقی شیرازی(میرزای دوم) پاسخ گفتند و با نیروهای مهاجم به مقابله و مدافعه پرداختند تا در سال ۱۳۳۳ از طرف مزدوران به هندوستان مستعمره وسیع بریتانیا تبعید گردید پس از سپری ساختن چهارسال دوران تبعید و گرفتاری در سال ۱۳۳۷ به زادگاه خود بازگشت، و پس از اندکی توقف به اراک منتقل، و در دروس مرحوم آیتالله حائری شرکت جست و همراه آن مرحوم بنا به دعوت مردم نیکوکار قم به حوزه علمیه قم مهاجرت و در تشکیل حوزه وحفظ و نگهداری آن تشریک مساعی نمود.پس از درگذشت زعیم و مؤسس حوزه، همراه دو بزرگوار عالیقدر، آیتالله حجت و آیتالله صدر در دوران فترت، تا آمدن آیتالله بروجردی، در نگهداری و سرپرستی حوزویان و تربیت طلاب و محصلین کمال سعی و کوشش خود را به کار گرفتند و چه بسیار از افاضل و مراجعی که از حوزه تربیت و سرپرستی آن مرجع عالیقدر فارغ التحصیل گردیده اند.
در آن موقعیت خطیر آیتالله صدر و آیتالله حجت و همچنین آیتالله خوانسارى که سه تن از شاگردان و یاران برجسته آیتالله حائرى بودند، براى تصدى مسؤولیت حوزه و عهدهدارى رهبرى دینى مردم مورد توجه قرار گرفتند. در این میان آیتالله خوانسارى با شایستگىهاى فراوان اخلاقى و علمى که داشت پیشگام نگشت، اما شیخ محمد صدوقى و شیخ مجتبى عراقى و تنى چند از دوستانشان در پاگیرى مرجعیت ایشان تلاش ورزیدند. درس خارج براى ایشان تدارک گردید و قرار شد ادامه درس استادش حائرى را بگوید. رفته رفته این شخصیت برجسته مورد اقبال جامعه ایرانى قرار گرفت و با طرح جواز رجوع در مسائل احتیاطى به ایشان از طرف آیتالله سید ابوالحسن اصفهانى دامنه مرجعیت او گسترش یافت. اما با این همه او، آیتالله صدر و آیتالله حجت براى حاکم نمودن وحدت رهبرى دینى مردم و زدودن شائبههاى تفرقه، آیتالله بروجردى را به قم خواندند و با اصرار زیاد او را بر این مسند نشاندند.
سالهاى طولانى تدریس آیتالله خوانسارى که از حوزه نجف آغاز گشت، جمع زیادى از آموختگان فضل با او همراه شدند. در سالهاى آخر تدریس هم درس خارج او چنان با عمق و دقت طرح مىشد که تنها شایستگانى چند یاراى حضور در آن را یافتند. آثار علمى ایشان غیر از آن رسالههاى فتوایى که نظریات فقهى ایشان را در بر داشت، تقریرات درسهاى خارجى بود که شاگردانش جمعآورى کرده بودند. از آن جمله درس طهارت ایشان بود که به همت شاگرد برجستهاش آیتالله محمد على اراکى و درس صلاه که از سوى شاگرد فرزانه دیگرشان آقا مجتبى عراقى نگارش یافت.
– حاشیه بر ذخیره العباد لیوم المعاد میرزا محمدتقى شیرازى
شاگردان
– آیتالله حاج شیخ محمد على اراکى
– آیتالله حاج شیخ عبدالجواد اصفهانى
– آیتالله حاج شیخ راضى تبریزى
– آیتالله حاج میرزا ابوالقاسم دانش آشتیانى
– آیتالله حاج سید احمد خسرو شاهى تبریزى
– آیتالله حاج سید جلال شهیدى محلاتى
– آیتالله حاج میرزا رضى تبریزى
– آیتالله میرزا عبدالرحیم مدرسى تبریزى
– آیتالله سید محمدباقرسلطانى
– آیتالله شیخ ابوالمکارم رشتى
– آیتالله سید احمد خرم آبادى
– آیتالله سید حسین رسولى شمیرانى
– آیتالله سید عیسى رسولى شمیرانى
– آیتالله حاج آقا عطاء الله اصفهانى
– آیتالله حاج شیخ غلامرضا اصفهانى
– آیتالله شیخ محمد ولى هرسینى
– آیتالله شهید صدوقى یزدى
– آیتالله شیخ مهدى صادقى تبریزى
– آیتالله سید مصطفى خوانسارى
– آیتالله سید هادى روحانى
نماز
نماز آیتالله خوانسارى حدیث شگفتى داشت. در او چنان باور خدا تجلى کرده بود که در نماز حجاب بر مى کشید و روحش به بهشت یاد در مى آمد. او خود در این باره چنین گفته بود: در نماز که مى ایستم مثل این است که با خدا شفاهى صحبت مى کنم و انگار رخ به رخ هستم. در پى نمایاندن این چهره معنوى او بود که با درخواست جمعى از دل باوران، آیتالله سید احمد خوانسارى، برقرارى نماز جماعت فیضیه را به او واگذاشت. در این نماز پرشکوه حتى مقدسانى که تردیدشان در عدالت امامان جماعت بسیار بود و به هر کس اقتدا نمیکردند، بى هیچ واهمهاى با او به نماز مىایستادند. بعضى از شبها هم که آقاى خوانسارى نمى آمد حضرت امام خمینى که از اساتید بنام حوزه بود اقامه نماز میکرد.
نماز جمعه نیز که در نظرگاه فقهى آیتالله خوانسارى واجب احتیاطى بود در حوالى سال ۱۳۲۰، بعد از سالیان سال که این نماز متروک و مهجور مانده بود، از سوى آن فقیه بزرگ در مدرسه فیضیه بپا شد. بعدها فیضیه هم گنجایش خیل آن همه مشتاقان را نداشت. براى همین، مکان نماز به مسجد امام حسن عسکری علیهالسلام انتقال یافت. برگزارى این نماز چنان پر تأثیر شد که به دنبال آن در بیشتر شهرها نماز جمعه جانى تازه گرفت.
نماز باران
یکى از حوادث مهم که از آثار شهودى آقاى خوانسارى از نگاه دینى به شمار مى آمد، نماز بارانى است که او آن را اقامه نمود تا تجلى دعا و نماز را در زندگى به گونهاى ملموس آشکار کند. در شهریور ۱۳۲۰ که متفقین در ایران به طور انبوه حضور یافتند. در آن موقع موجى از قحطى و نابسامانى در کشور به راه افتاد. قسمتى از سپاه متفقین در منطقه خاکفرج قم استقرار یافت و بعد از مدتى کنترل شهر در دست آنان قرار گرفت. اشغال هنوز ادامه داشت که زمینهاى مساعد و وسیع شهر قم – که به صورت دیم کشت مىشد – با گذشت دو ماه بهارى از سال ۱۳۲۳ هنوز تشنه بودند. با بروز این خشکسالى موقعیت غذایى مردم بحرانى شد. اهالى قم، چاره در خواندن نماز باران دیدند. آنان به جستجوى امامى برآمدند تا آنها را به ساحل اجابت رساند و با خلوص و صفایش خواستن را معنى بخشد. مردم راهى خانههاى آقایان صدر، حجت و خوانسارى شدند. آقایان صدر و حجت در پاسخ مردم گفتند اگر شما وظیفههاى شرعى خود را بجا آورید، آسمان و زمین دستهایشان بر شما گشوده خواهد بود. اما آقاى خوانسارى نتوانست جواب نه بگوید و مردم هم گمان بردند او موافق با خواندن نماز باران است. به همین علت اطلاعیههایى در سطح شهر نصب گردید که آقاى خوانسارى در روز جمعه نماز استسقا خواهد خواند. گروهى ایشان را از پایان بد کار بیم دادند اما او گفت حالا که چنین شده، خواندن این نماز بر من تکلیفى است و هر چه صلاح باشد همان واقع خواهد شد. با نزدیک شدن لحظه موعود بهائیان شهر، متفقین را به انگیزههاى این حرکت بدبین ن
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 