پاورپوینت کامل خلاصه الأفکار یا استصحاب منظوم ۲۴ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل خلاصه الأفکار یا استصحاب منظوم ۲۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل خلاصه الأفکار یا استصحاب منظوم ۲۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل خلاصه الأفکار یا استصحاب منظوم ۲۴ اسلاید در PowerPoint :
محتویات
۱ ساختار
۲ گزارش محتوا
۳ وضعیت کتاب
۴ پانویس
۵ منابع مقاله
۶ وابستهها
ساختار
این نوشتار، دارای مقدمه و محتوای مطالب درباره استصحاب و در پایان کشکولی از آثار و نوشتههای نویسنده است.
گزارش محتوا
پیش از شروع متن کتاب و پس از تقریظ منظوم شیخ محمد سعید منصوری بر آن، تقریظ منثور آیتالله سید عبدالعلی آیهاللهی لاری(مدظلهالعالی) بر آن ذکر شده که اشاره به محتوا، موضوع و میزان ارزشمندی کتاب دارد. در این تقریظ ذکر شده: «کتاب مستطاب خلاصه الافکار که از آثار گرانقدر حضرت آیتالله العلامه المرحوم السید آقا میر ابوالحسن الموسوی الفالی رضواناللهتعالیعلیه میباشد و یکی از مهمترین مباحث اصول فقه (مبحث استصحاب) را به نظم عربی شیوا و روان سروده و پس از سالیان متوالی از لابهلای کتابخانه و نوشتههای آن فقید سعید یافت شده حقا منظومه فصیح و بلیغ و باید گفت صحیفه از صفحه مکرمه است…».[۱]
تاریخچه مختصری از «فال» و بزرگان آن و زندگینامه مؤلف در مقدمه کتاب ذکر شده و سپس متن منظوم آقا میر فالی و شرح فارسی اقلیدی بر آن آمده است.[۲] در متن منظوم ابتدا علم اصول تعریف میشود، سپس استصحاب، پسازآن اصل بودن استصحاب را توضیح داده میشود (چون برخی معتقدند استصحاب از امارات است) و سپس ادله حجیت آن را بیان میدارد.
نمونهای از متن و شرح در بخشی که اصل بودن استصحاب را بیان میکند، چنین است: در اینکه استصحاب اصلى از اصول است تقریباً مورد وفاق است و براى اینکه معلوم شود که از قواعد فقهیه نیست باید بگوییم که فرقهایی بین آن دو قائل شدهاند و عمده اختلافى که بین قاعده فقهیه و مسئله اصولى است این است که مسئله اصولى عبارت است از یک حکم کلى که کبرى واقع میشود در طریق استنباط حکم شرعى یا بیان وظیفه نزد مجتهد بعد از مأیوس شدن از ظفر و دست یافتن به دلیل حکم شرعى که به آن منتهى شود و درصورتیکه قاعد فقهیه از اول با فروع سروکار دارد و میتوان گفت که خودش یک فرع فقهى کلى است و مجتهد بیان موارد آن را مینماید و شخص عامى میتواند خودش آن را بر مورد منطبق نماید و معلوم است که استصحاب از نوع اول است و حکم کلى است که نتایج آن کلیات هستند در ابواب متفرقه فقه ولى اینکه بعضى از آن را از قواعد شمردهاند سببش آن است که در بعضى از موارد خود عامى میتواند آن را جارى سازد مانند استصحاب طهارت بعد از شک در آن و بعضى هم تفصیل قائل شدهاند و در مواردى مانند استصحاب احکام آن را مسئله اصولى و در مواردى مانند موضوعات آن را قاعده فقهیه بهحساب آوردهاند.
ولى از جهت فرق دیگرى که ما بین قواعد فقهیه و مسائل اصولیه مىباشد و آن جریان مسئله اصولى مىباشد در تمام ابواب فقه به خلاف قواعدى مانند قاعده لا ضرر که به بعضی از ابواب فقه دون بعضى اختصاص دارد و اما بحث از اینکه آیا ما بین قاعده یقین و قاعد مقتضى و مانع و بین استصحاب جامع ماهوى موجود است یا نه باید بگوییم که بین آنها تفاوت بسیارى است و ماهیتاً مختلف مىباشند زیرا زمان یقین و شک در استصحاب متّحد است و متعلق آن دو مختلف است چونکه متعلق یقین عبارت از حدوث شىء و متعلق شک چونکه بقاء آن شىء است درصورتیکه در قاعده یقین شک و یقین متعلق به یکچیز است و زمان آن دو مختلف است.
و اما قاعد مقتضى و مانع با اینکه بعضى آن را بسیار تعمیم دادهاند و در بیشتر مواضع فقه و اصول به آن تشبّث مىنمایند خیلى از قواعد را به آن ارجاع میدهند ولى به علت دقّتى که در بعضى از فروع این دو مىباشد و سبب اختلاف آنها است کمتر کسى قائل به اتّحاد ماهوى این دو شده است و حق این است که این دو حقیقت باهم مختلف مىباشند و جامع موردى دارند.
باعتبار ما به یقوّما
شکا و موردا دلیلا قسّما
(خ ل)-و باعتبار الثّان انّه اذا
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 