پاورپوینت کامل جامع الافکار و ناقد الانظار ۳۱ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل جامع الافکار و ناقد الانظار ۳۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل جامع الافکار و ناقد الانظار ۳۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل جامع الافکار و ناقد الانظار ۳۱ اسلاید در PowerPoint :
جامع الافکار و ناقد الانظار
پدیدآوران
هادی زاده، مجید (تصحیح و تنظیم)
نراقی، مهدی بن ابیذر (نویسنده)
ناشر
حکمت
مکان نشر
تهران – ایران
سال نشر
۱۴۲۳ ق
چاپ
۱
شابک
۹۶۴-۵۶۱۶-۷۰-۷
موضوع
خدا – اثبات
خدا – صفات
خدا شناسی
فلسفه اسلامی
زبان
عربی
تعداد جلد
۲
کد کنگره
BP ۲۱۷/۲ /ن۴ج۲
جامع الافکار و ناقد الانظار، مفصلترین و کاملترین کتاب نراقى است که دربار توحید نوشته شده است. نراقى این کتاب را در سال ۱۱۹۳ق؛ یعنى در اوج اقتدار علمى و توان نویسندگى خود نگاشته است، از اینرو آراء حکماء و متکلمین متقدم؛ همچون فارابى، شیخ و بهمنیار، شیخ اشراق، خواج طوسى، قوشجى، خضرى و نسفى را مورد نقد و بررسى قرار داده است.
او گرچه در کتاب خود به تفصیل سخن گفته، اما مسائلى باعث شدهاند در مباحث پایانى کتاب، از نقل و بررسى اقوال دیگران چشمپوشى کند.
مسائل و مصائبى؛ مانند ناامنى پدید آمده از فوت سلطان عصر، بیمارى عمومى، هجرت از وطن مأنوف، دورى از اولاد و… که مصنف در خاتمه به تلخى از آنها یاد مىکند.
مؤلف وجه تسمیه این کتاب را جامعیت آن بر افکار الهى و نقد آنها بیان مىکند.
به خصوص نقد آرائى که متعلق است به حواشى به کتاب شرح جدید قوشجى بر کتاب تجرید الاعتقاد خواجه. او در این مورد مىگوید: «و لاشتماله على جمیع الافکار الالهیه و نقدها سیما مع ما تعلق بالشرح الجدید للتجرید من الحواشى سمیته بجامع الافکار و ناقد الانظار».
ساختار و گزارش محتوا
به طور کلى کتاب از سه مقدمه و دو مقاله تشکیل یافته است.
مقدمه اول: در این مقدمه آراء اشاعره را در ترجّح مساوى و مرجوح، رد مىکند.
مقدم دوم: در مقدمه دوم مؤلف قاعد ما لم یجب لم یوجد را اثبات مىکند.
مقدم سوم: مؤلف در مقدمه سوم که مفصلتر است، موجود شدن ممکن را بدون علت یا به اولویت ذاتى و یا خارجى مورد نقد قرار مىدهد و اثبات مىکند که هر ممکن نیاز به علتى دارد.
مقال اول: مؤلف در مقاله اول واجبالوجود لذاته را به سه مسلک که مسلک حکماء، متکلمین و مسلک اهل کشف مىباشد، اثبات مىکند.
مسلک حکماء: حکماء به چهار برهان واجبالوجود را اثبات مىکنند که عبارتند از:
۱- برهان وجوب و امکان: مؤلف این برهان را به ۲۲ تقریر بیان کرده و از ایرادات و شبهات موجود در آن جواب مىدهند.
۲- استدلال به مجرد امکان وقوعى: که مؤلف این برهان را قبول نمىکنند.
۳- برهان حرکت: مؤلف براى اثبات واجبالوجود، یک بار به مطلق حرکت استدلال مىکند و بار دیگر به حرکت افلاک که این طریق را به سه تقریر بیان و ایرادات آنها را ذکر و نقد مىکنند.
۴- برهان انفسى: مؤلف به دو طریق، از نفس ناطقه براى اثبات واجبالوجود استدلال کرده و آنها را نقد مىکند.
در مسلک دوم که مسلک متکلمین مىباشد، براى اثبات واجبالوجود، از دو راه استدلال مىکنند. راه اول برهان حدوث است که مؤلف ایرادها و تقریرى خالى از اشکال از این برهان را بیان مىکنند. طریق دوم هم برهان امکان مىباشد.
مؤلف در مسلک سوم که همان مسلک اهل کشف است، براى اثبات واجبالوجود؛ مثل آنها به وجود صرف استدلال کرده و در آخر این دلیل را رد مىکند، زیرا قائل است نظر آنها مبتنى است بر وحدت وجود که مخالف عقل است!
مقال دوم: این مقاله از دو باب تشکیل یافته است، یکى در مورد صفات ثبوتیه و دیگرى در مورد صفات سلبیه.
باب اول در صفات ثبوتیه: این باب ۸ فصل دارد که عبارتند از:
فصل اول: در این فصل قدرت الهى ثابت و آراء متکلمین و حکماء مورد بحث و بررسى واقع شده است. مؤلف ذیل همین بحث یکى از مسائل مهم کلامى؛ یعنى حدوث عالم را نیز مطرح و آراء مختلف را در این مورد به تفصیل ذکر و بررسى مىکند، همچنین از کیفیت ربط حادث به قدیم که یکى از مباحث دقیق کلامى و حکمى است، بحث مىکند.
مؤلف در ذیل مباحث قدرت بحثى مفصل در مورد اختیار و اراد انسان، همراه با آراء و نظرات اشاعره و معتزله بیان نموده و آنها را مورد نقادى قرار مىدهد.
او تقریرهاى مختلفى از امر بین الامرین بیان نموده و نظری حق را در مورد آن ذکر مىکند.
فصل دوم که دربار علم حضرت حق تعالى مىباشد، از دو بحث تشکیل یافته است.
بحث اول: اثبات علم حق تعالى به ذات خویش و دیگر موجودات.
مؤلف در این بحث نیز همچون بحثهاى دیگر کتاب، ابتدا آراء و انظار دیگران را بیان و سپس به طور مفصل آنها را مورد بحث و بررسى و گاه نقد قرار مىدهد.
بحث دوم در کیفیت علم حق تعالى به اشیاء مىباشد. از آن جا که این بحث یکى از قدیمىترین بحثهاى الهیات است، مؤلف آراء تمام حکماء را به ترتیب از افلاطون، فرفوریوس، تالس و…تا حکماء و متکلمین اسلامى؛ همچون شیخ، بهمنیار، ا
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 