پاورپوینت کامل پاسخ نامه: پاسخ به ۲۱ سؤال اعتقادی و فلسفی ۱۹ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل پاسخ نامه: پاسخ به ۲۱ سؤال اعتقادی و فلسفی ۱۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل پاسخ نامه: پاسخ به ۲۱ سؤال اعتقادی و فلسفی ۱۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل پاسخ نامه: پاسخ به ۲۱ سؤال اعتقادی و فلسفی ۱۹ اسلاید در PowerPoint :

محتویات

۱ ساختار
۲ گزارش محتوا
۳ وضعیت کتاب
۴ پانویس
۵ منابع مقاله
۶ وابسته‌ها

ساختار

کتاب با دو مقدمه از محقق و مؤلف آغاز و مطالب، دربردارنده مجموعا ۲۱ سؤال و جواب است.

گزارش محتوا

مقدمه محقق، دارای چهار فصل بوده که موضوعات مطرح‌شده در آن، به‌ترتیب عبارتند از: آشنایی با مؤلف؛ آَشنایی با فرزند مؤلف؛ ویژگی‌های کتاب و روش تصحیح و تحقیق کتاب. پس از این مقدمه، زندگی‌نامه خودنوشت مؤلف به زبان عربی و ترجمه فارسی آن، ذکر شده است[۲].

محقق در بیان ویژگی‌های کتاب می‌نویسد: روش مؤلف در این کتاب، روش فلسفى صرف یا استدلال کلامى و یا ذوق عرفانى نبوده و از همه اینها پرهیز دارد. وی نه با مجادلات کلامى سر سازش دارد و نه به برهان‏هاى خشک فلسفى دل‏بستگى دارد. وى روش خود را در این کتاب «معرفه بالنورانیه» معرفى کرده است.

علامه مجلسى در «بحار الأنوار» بابى را با عنوان «معرفتهم صلوات‌الله‌علیهم بالنورانیه» قرار داده و در این باب تنها دو حدیث از طریق پدر خود از کتابى که در فضایل امیرالمؤمنین(ع) است، نقل کرده است که در روایت اول، امیرالمؤمنین(ع) فرموده‌اند: «بر هر زن و مرد مسلمانى این واجب است و کسى ایمانش کامل نمى‏‌شود تاآنکه کنه معرفت مرا به نورانیت درک کند؛ معرفت من با نورانیت همان شناخت خداوند متعال است و شناخت خداوند متعال همان شناخت بالنورانیت من است».

نویسنده اصطلاح «معرفه بالنورانیه» را از این حدیث شریف گرفته و روش خود را در این کتاب بر آن اساس قرار داده است. وی در پاسخ پرسش دوم مقصود از «معرفه بالنورانیه» را توضیح داده و مى‌گوید: اولا، در معرفت بالنورانیه، جهاد با نفس و تهذیب و تزکیه لازم است؛ ثانیا، در چنین معرفتى سعى و تلاش و جدیت فراوان علاوه بر مجاهده با هواى نفس ضرورت دارد؛ ثالثا، معرفت بالنورانیه فیضى است الهى و نورى است معنوى که به قلب هرکس اشراق نماید، صاحب چنین معرفتى مى‏‌شود؛ رابعا، تأمل تام در آیات توحیدى و معارف بلند قرآنى و نیز دقت زیاد در روایات تفسیرى ائمه اطهار(ع)، از اسباب حصول معرفت بالنورانیه است؛ خامسا، در معرفت بالنورانیه یا نورانیت قلب توجه به نهج‌البلاغه و خطبه‏‌هاى توحیدى آن ضرورت زیاد دارد[۳].

بنابراین، مى‏‌توان ادعا کرد که روش نویسنده بر علمى است که نوعى کشف و شهود و الهام الهى در آن وجود داشته باشد؛ یعنى علمى که هم به تهذیب نفس نیاز دارد و هم به فکر و تأمل و استدلال و سیره عملى مؤلف نیز هنگام تألیف کتاب که در انزواى کامل بوده نیز همین است[۴].

در مقدمه مؤلف، فهرست مسائل مرقومه در این کتاب، ذکر شده است؛ مسائلی از قبیل:

در وجوب معرفت الله و تحصیل اعتقاد به توحید و بیان دلیل وجوب آن؛
در بیان معنای «التوحید إسقاط الإضافات»؛
در بیان معنای «کنت کنزا مخفیا فأحببت أن أعرف فخلقت الخلق لکی أعرف»؛
در بیان معنای «کمال التوحید نفی الصفات عنه لشهاده کل صفه أنها غیر موصوف»؛
در بیان معنای «توحیده تم

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.