پاورپوینت کامل آیه ۱ ملک ۵۵ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل آیه ۱ ملک ۵۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل آیه ۱ ملک ۵۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل آیه ۱ ملک ۵۵ اسلاید در PowerPoint :

محتویات

۱ ترجمه های فارسی
۲ ترجمه های انگلیسی(English translations)
۳ معانی کلمات آیه
۴ تفسیر آیه
۵ پانویس
۶ منابع

ترجمه های فارسی

بزرگوار خدایی که سلطنت ملک هستی به دست قدرت اوست و بر همه چیز تواناست.

همیشه سودمند و با برکت است آنکه فرمانروایی [همه هستی] به دست اوست و او بر هر کاری تواناست.

بزرگوار [و خجسته‌] است آنکه فرمانروایى به دست اوست و او بر هر چیزى تواناست.

بزرگوار و متعالى است خداوندى که فرمانروایى به دست اوست و او بر هر چیزى تواناست.

پربرکت و زوال‌ناپذیر است کسی که حکومت جهان هستی به دست اوست، و او بر هر چیز تواناست.

ترجمه های انگلیسی(English translations)

Blessed is He in whose hands is all sovereignty, and He has power over all things.

Blessed is He in Whose hand is the kingdom, and He has power over all things,

Blessed is He in Whose hand is the Sovereignty, and, He is Able to do all things.

Blessed be He in Whose hands is Dominion; and He over all things hath Power;-

معانی کلمات آیه

تبارک: برکت: فائده ثابت. طبرسى فرموده: اصل برکت به معنى ثبوت است … پس برکت به معنى ثبوت فائده مى‌‏باشد، راغب گوید: برکت یعنى ثبوت خیر خدایى در یک چیز. تبارک اللَّه از آن گویند که فایده‏‌هاى ثابت در خدا و از خداست با بلندى مقام.[۱]

تفسیر آیه

تفسیر نور (محسن قرائتی)

سیمای سوره ملک‌

سوره ملک، آغازین سوره جزء بیست و نهم قرآن کریم است. این سوره از سوره‌هاى مکّى و داراى سى آیه مى‌باشد. نام دیگر این سوره، «تبارک» است.

«مُلک» و «تبارک»، هر دو برگرفته از آیه اول است و به ترتیب به معناى «فرمانروایى» و «پر برکت» مى‌باشند.

محتواى این سوره به طور کلى شامل سه محور زیر است:

۱. مباحثى در مورد مبدأ هستى، صفات خداوند، نظام شگفت‌انگیز خلقت، آفرینش هستى و انسان و ابزارهاى انسان براى شناخت.

۲. بحث هایى درباره معاد، عذاب دوزخ و گفتگوى جهنمیان در قیامت.

۳. تهدید کافران و ظالمان به عذاب‌هاى دنیوى و اخروى.

در فضیلت این سوره آمده است: قرائت این سوره موجب نجات از عذاب قبر است. «۱»

«۱». تفسیرنورالثقلین.

جلد ۱۰ – صفحه ۱۴۵


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‌

به نام خداوند بخشنده مهربان‌

تَبارَکَ الَّذِی بِیَدِهِ الْمُلْکُ وَ هُوَ عَلى‌ کُلِّ شَیْ‌ءٍ قَدِیرٌ «۱» الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَیاهَ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَ هُوَ الْعَزِیزُ الْغَفُورُ «۲»

مایه خیر و برکت و بلند مرتبه است آن (خدایى) که فرمانروایى به دست اوست و او بر هر چیزى تواناست. او که مرگ و حیات را آفرید تا شما را بیازماید که کدامیک از شما کار بهترى انجام مى‌دهید و اوست عزّتمند و آمرزنده.

نکته ها

علاوه بر این سوره، سوره فرقان نیز با کلمه‌ «تَبارَکَ» آغاز شده است.

«تَبارَکَ» از مصدر «برکات» هم به معناى خیر پایدار است و هم به معناى بلند مرتبه ضمناً به محلى که در آن آب جمع مى‌شود، «بِرکه» مى‌گویند.

هدف از آفرینش انسان چیست؟

پاسخ: قرآن چهار هدف را براى آفرینش انسان بیان کرده است:

الف) عبادت کردن. در قرآن مى‌خوانیم: ما جن وانس را جز براى عبادت نیافریدیم. «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ» «۱»

ب) انتخاب راه صواب از ناصواب و رسیدن به رشد و کمال در سایه آزمایش‌هاى الهى: «خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَیاهَ لِیَبْلُوَکُمْ»

ج) رحمت بر مردم. قرآن هدف دیگر خلقت را رحمت خاص خداوند بر مردم ذکر مى‌کند و

«۱». ذاریات، ۵۶.

جلد ۱۰ – صفحه ۱۴۶

مى‌فرماید: (انسان‌ها) براى آن آفریده شدند که به رحمت خاص خداوند هدایت شوند: «إِلَّا مَنْ رَحِمَ رَبُّکَ وَ لِذلِکَ خَلَقَهُمْ» «۱»

کار «حسن» و نیک چه شرایطى دارد؟

کار نیک، کارى است که از نظر هدف، زمان، مکان، ضرورت، تداوم، ابزار مورد استفاده، همکاران، بهره گیران، استقامت در کار، استحکام، نظم، آینده‌نگرى در عمل، اولویت‌هاى مورد نیاز، نشاط، اعتدال، دقّت، سرعت و سلامت کار، مورد سنجش و برنامه ریزى قرار گرفته باشد و به دور از آفت‌هاى عجب، حبط، ریا و سمعه انجام پذیرد.

خداوند متعال هم در دنیا حکومت دارد: «بِیَدِهِ الْمُلْکُ» و هم در آخرت حاکم است. «الْمُلْکُ یَوْمَئِذٍ لِلَّهِ» «۲»

خداوند، حاکم یگانه است: «لَمْ یَکُنْ لَهُ شَرِیکٌ فِی الْمُلْکِ» «۳»*، «بِیَدِهِ الْمُلْکُ» و حکومت او همراه با قداست است. «الْمَلِکُ الْقُدُّوسُ» «۴»*

جلوه‌هاى برکت خداوند هم در تکوین و آفرینش وجود دارد: تَبارَکَ الَّذِی بِیَدِهِ الْمُلْکُ‌ …

خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَیاهَ و هم در تشریع و قانون‌گذارى. «تَبارَکَ الَّذِی نَزَّلَ الْفُرْقانَ» «۵»

امام صادق علیه السلام ذیل آیه فرمود: مراد عمل بیشتر نیست، بلکه مراد بهترین عمل است و آن انجام عمل است همراه با خشیت الهى و نیّت صادق و نیکوکارى. «۶»

پیام ها

۱- گرچه قرآن درباره خودش و پیامبرى که بر وى نازل شده، کلمه‌ «تَبارَکَ» را به کار برده است، ولى سرچشمه تمام برکات، خداوند و قدرت اوست. «تَبارَکَ الَّذِی بِیَدِهِ الْمُلْکُ وَ هُوَ عَلى‌ کُلِّ شَیْ‌ءٍ قَدِیرٌ»

۲- تمام قدرت‌ها و حکومت‌ها از بین رفتنى هستند، تنها حکومت خداوند ابدى است. «بِیَدِهِ الْمُلْکُ وَ هُوَ عَلى‌ کُلِّ شَیْ‌ءٍ قَدِیرٌ»

«۱». هود، ۱۱۹.

«۲». حج، ۷۶.

«۳». فرقان، ۲.

«۴». جمعه، ۱.

«۵». فرقان، ۱.

«۶». کافى، ج ۲، ص ۱۶.

جلد ۱۰ – صفحه ۱۴۷

۳- حکومت‌هاى دنیا، جزیى، موقّت و محدود است و لذا برکت گسترده‌اى ندارد. «تَبارَکَ الَّذِی بِیَدِهِ الْمُلْکُ»

۴- تقدیر مرگ و حیات، جلوه‌اى از حاکمیّت مطلق خداوند است. بِیَدِهِ الْمُلْکُ‌ …
خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَیاهَ

۵- حاکمان دنیایى، در همه امور قدرت ندارند، ولى خداوند حاکم و بر همه چیز قادر است. «بِیَدِهِ الْمُلْکُ وَ هُوَ عَلى‌ کُلِّ شَیْ‌ءٍ قَدِیرٌ»

۶- مرگ به معناى فنا و نابودى نیست، بلکه امرى وجودى است که آفریده شده و آن انتقال از این دنیا به دنیاى دیگر است. «خَلَقَ الْمَوْتَ»

۷- آفرینش مرگ، آزمایشى براى ظهور صبر، و آفرینش حیات، آزمایشى براى ظهور شکر است. «خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَیاهَ لِیَبْلُوَکُمْ»

۸- آفریده‌ها همه هدفمندند و هیچ چیز، عبث آفریده نشده است و خداوند انسان را براى تکامل انتخابى آفریده است. «لِیَبْلُوَکُمْ»

۹- جوهره انسان در لابلاى گرفتارى‌ها و تلخ و شیرینى‌ها روشن مى‌شود. «خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَیاهَ لِیَبْلُوَکُمْ»

۱۰- آزمایش الهى براى مشخص شدن علم خداوند نیست، زیرا او همه چیز را از قبل مى‌داند؛ بلکه براى آن است که عملى از ما صادر شود. «لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا» (مثل استادى که معلومات شاگردش را مى‌داند، ولى او را امتحان مى‌کند تا استحقاق نمره شاگرد جلوه کند.)

۱۱- ملاک عمل، کیفیّت است نه کمیّت. «أَحْسَنُ عَمَلًا» (نه «اکثر عملا»)

۱۲- آزمایش الهى همیشگى وبراى همه است. «لِیَبْلُوَکُمْ» (نشان استمرار است)

۱۳- به خوب بودن کار، قانع نباشیم، باید بهترین کار انجام شود. «أَحْسَنُ عَمَلًا»

۱۴- تنها حکومت و قدرت خدا شکست‌ناپذیر است. بِیَدِهِ الْمُلْکُ‌ … قَدِیرٌ … هُوَ الْعَزِیزُ

۱۵- عزّت و قدرت خداوند همراه با رأفت و رحمت است. «الْعَزِیزُ الْغَفُورُ»

۱۶- از شکست در آزمایش‌هاى الهى مأیوس نشوید، که او بخشنده است. «الْغَفُورُ»

تفسیر نور(۱۰جلدى)، ج‌۱۰، ص: ۱۴۸

تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‌

تَبارَکَ الَّذِی بِیَدِهِ الْمُلْکُ وَ هُوَ عَلى‌ کُلِّ شَیْ‌ءٍ قَدِیرٌ «۱»

تَبارَکَ‌: بزرگوار و متعالى است از صفات مخلوقین در ذات و صفات، یا

«۱» نور الثقلین، جلد ۵، صفحه ۳۷۸.

جلد ۱۳ – صفحه ۲۳۸

ثابت است بر دوام ذاتى، یا کثیر البرکات است، الَّذِی بِیَدِهِ الْمُلْکُ‌: آن ذاتى که به دست قدرت او است پادشاهى در دنیا و عقبى و تصرف در امور ملکى. ذکر (ید) مجاز است از احاطه او به جمیع مکنونات، و استیلاى او بر همه ممکنات، یعنى جمیع تصرفات و تدبیرات در قبضه اقتدار او است، زیرا علم و قدرت سبحانى محیط است به همه معلومات و مقدورات، و یکسان است نسبت آن

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.