پاورپوینت کامل آیه ۱ علق ۶۲ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل آیه ۱ علق ۶۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل آیه ۱ علق ۶۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل آیه ۱ علق ۶۲ اسلاید در PowerPoint :

محتویات

۱ ترجمه های فارسی
۲ ترجمه های انگلیسی(English translations)
۳ معانی کلمات آیه
۴ تفسیر آیه
۵ پانویس
۶ منابع

ترجمه های فارسی

(ای رسول گرامی برخیز و قرآن را) به نام پروردرگارت که خدای آفریننده عالم است (بر خلق) قرائت کن.

بخوان به نام پروردگارت که [همه آفریده ها را] آفریده؛

بخوان به نام پروردگارت که آفرید.

بخوان به نام پروردگارت که بیافرید.

بخوان به نام پروردگارت که (جهان را) آفرید،

ترجمه های انگلیسی(English translations)

Read in the Name of your Lord who created;

Read in the name of your Lord Who created.

Read: In the name of thy Lord Who createth,

Proclaim! (or read!) in the name of thy Lord and Cherisher, Who created-

معانی کلمات آیه

«إِقْرَأْ …»: از اوّل این سوره تا آخر آیه پنجم، نخستین آیاتی است که در غار حراء بر پیغمبر نازل شده است و با تابش اشعّه جدید وحی، فصل تازه‌ای در تاریخ بشریّت گشوده گشته است. برابر فرمان الهی پیغمبر «قاری» شد.

تفسیر آیه

تفسیر نور (محسن قرائتی)

سیمای سوره عَلق‌

این سوره نوزده آیه دارد و در مکّه نازل شده است.

نام سوره برگرفته از آیه دوم است که اشاره به خلقت انسان از علق (خون بسته) دارد.

این سوره، اولین سوره‌اى است که بر پیامبر نازل شده و سیاق آیاتش چنان به هم ارتباط دارد که مى‌توان گفت تمام سوره یکباره نازل شده است. «۱»

این سوره نظیر سوره‌هاى سجده، فصلت، نجم داراى سجده واجب است که به عقیده شیعه در نماز نباید خوانده شود و خواندن آنها در حال حیض یا جنابت ممنوع است.

«۱». تفسیر المیزان.

جلد ۱۰ – صفحه ۵۳۳


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‌

به نام خداوند بخشنده مهربان‌

اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ «۱» خَلَقَ الْإِنْسانَ مِنْ عَلَقٍ «۲» اقْرَأْ وَ رَبُّکَ الْأَکْرَمُ «۳» الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ «۴» عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ یَعْلَمْ «۵»

بخوان به نام پروردگارت که (هستى را) آفرید. (او که) انسان را از خون بسته آفرید. بخوان که پروردگار تو از همه گرامى‌تر است. او که با قلم آموخت. آنچه را انسان نمى‌دانست به او آموخت.

نکته ها

پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: اولین بار که جبرئیل بر من ظاهر شد، فرمود: بخوان، گفتم: نمى‌توانم، بعد از سه بار مرا فشار داد، دیدم مى‌توانم بخوانم. «۱»

در تفسیر نوین مى‌خوانیم: آنجا که به مسئله آفرینش انسان نظر دارد، خداوند، خود را کریم خوانده: «ما غَرَّکَ بِرَبِّکَ الْکَرِیمِ الَّذِی خَلَقَکَ» «۲» ولى آنجا که موضوع خواندن و یادگیرى و قلم مطرح است، خود را اکرم خوانده است. «اقْرَأْ وَ رَبُّکَ الْأَکْرَمُ الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ»

از افتخارات اسلام این است که کارش را با قرائت و علم و قلم شروع کرد و اولین فرمان خداوند به پیامبرش فرمان فرهنگى بود. خواندن لوحى که براى اولین بار در برابر پیامبر باز شد، منظم و مکتوب بود.

«۱». تفسیر نمونه.

«۲». انفطار، ۶- ۷.

جلد ۱۰ – صفحه ۵۳۴

در فرمان اقرء این نکته نهفته است که آنچه بر تو نازل خواهد شد، خواندنى است، نه فقط دانستنى.

براى کلمه‌ «عَلَقٍ» چند معنا شده است:

الف) چسبنده و مراد آن است که حضرت آدم از گل چسبنده آفریده شد و یا نطفه مرد شبیه زالو به نطفه زن مى‌چسبد.

ب) به معناى خون غلیظ و بسته باشد که معمولًا این معنا مطرح است.

آنکه از خون بسته انسان مى‌سازد، بر شخص درس ناخوانده فرمان اقرء مى‌دهد.

آغاز تحصیل علم باید با نام خدا باشد. «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ» فارغ التحصیلان نیز باید در راه او باشند. «فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ وَ إِلى‌ رَبِّکَ فَارْغَبْ»

پیام ها

۱- قرائت قرآن باید با نام خداوند آغاز شود. «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ»

۲- اولین فرمان اسلام، فرمان فرهنگى است. «اقْرَأْ»

۳- خواندن باید جهت الهى داشته باشد. «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ»

۴- خواندن قرآن وسیله رشد است. «اقْرَأْ وَ رَبُّکَ»

۵- پرورش الهى هم مادّى است، «رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ‌- خَلَقَ الْإِنْسانَ مِنْ عَلَقٍ» هم معنوى. «رَبُّکَ الْأَکْرَمُ‌- الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ»

۶- پروردگار، همان آفریننده است. (بنابراین سخن مشرکان که خالق بودن خدا را پذیرفته بودند ولى بت‌ها را ربّ مى‌دانستند باطل است.) «رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ»

۷- بیان آفرینش انسان از خون بسته شده، هم یک پیشگوئى علمى است و هم راهى براى تربیت انسان که بداند مبدء او از چیست و گرفتار غرور نشود.
«خَلَقَ الْإِنْسانَ مِنْ عَلَقٍ»

۸- آفرینش همه هستى در یکسو «الَّذِی خَلَقَ» و آفرینش انسان در یک سوى دیگر. «خَلَقَ الْإِنْسانَ مِنْ عَلَقٍ»

۹- معلم اصلى انسان خداست. «عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ یَعْلَمْ»

جلد ۱۰ – صفحه ۵۳۵

۱۰- قلم، بهترین وسیله انتقال دانش است. «عَلَّمَ بِالْقَلَمِ»

۱۱- وحى الهى سرچشمه علوم بشرى است. «عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ یَعْلَمْ»

۱۲- خالقیّت، ربوبیّت، کریم بودن و معلم بودن خداوند، مستلزم قرائت کتاب اوست. اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ‌ … خَلَقَ‌ … الْأَکْرَمُ‌ … عَلَّمَ‌ …

۱۳- خداوند کارهاى خود را از طریق اسباب انجام مى‌دهد. «عَلَّمَ بِالْقَلَمِ»

۱۴- رهائى از جهل با استفاده از قلم، جلوه‌اى از کرم و ربوبیّت اوست و نویسندگى هنر مطلوب و مورد ترغیب اسلام است. «عَلَّمَ بِالْقَلَمِ»

۱۵- خداوند هم جسم انسان را رشد مى‌دهد و هم روح او را. (کلمه‌ «رَبِّکَ» میان دو کلمه‌ «خَلَقَ» و «اقْرَأْ» آمده است.) «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ»

تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‌

اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ «۱»

اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ‌: بخوان به نام نامى پروردگار خود.

بیان- اکثر مفسران برآنند که اول چیزى که بر رسول نازل شد، پنج آیه از اول این سوره بود و نزد بعضى اولین سوره، سوره فاتحه الکتاب بود و نزد جمعى سوره المدثر بوده چنانچه قبل [از این‌] ذکر شد: نزول وحى- جابر بن عبد اللّه روایت نموده که حضرت به من فرمود من یک ماه در کوه حرا مجاور بودم. چون جوار من رفتند، من پائین آمدم در بطن وادى به من ندائى رسید. در اطراف خود نگاه کردم، هیچ کس را ندیدم. بار دیگر به من ندائى کردند. سر بالا نمودم، دیدم جبرئیل بر سریرى در هوا نشسته و از سطوت و هیئت و عظمت هیکل او خوفى عظیم بر من وارد [شد] به خانه آمدم، گفتم (دثّرونى و صبّوا علىّ ماء باردا) مرا بپوشانید و آب سرد بر من بریزید «۱». در فکر بودم، جبرئیل نازل شد و گفت (یا محمد اقرء) گفتم چه بخوانم گفت‌ «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ» بخوان به نام نامى پروردگار خود الَّذِی خَلَقَ‌: آن خدائى که بیافرید همه چیز را بر مقتضاى حکمت و مصلحت خود. یا خلق کرد آدم را از خاک، بعد از آن آدمیان را که اشرف و اظهرند در صنع و تدبیر و دلالت ایشان بیشتر است بر وجوب عبادت و اطاعت حق و پرستش و ستایش ذات یگانه او.

تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‌

اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ «۱» خَلَقَ الْإِنْسانَ مِنْ عَلَقٍ «۲» اقْرَأْ وَ رَبُّکَ الْأَکْرَمُ «۳» الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ «۴»

عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ یَعْلَمْ «۵» کَلاَّ إِنَّ الْإِنْسانَ لَیَطْغى‌ «۶» أَنْ رَآهُ اسْتَغْنى‌ «۷» إِنَّ إِلى‌ رَبِّکَ الرُّجْعى‌ «۸» أَ رَأَیْتَ الَّذِی یَنْهى‌ «۹»

عَبْداً إِذا صَلَّى «۱۰» أَ رَأَیْتَ إِنْ کانَ عَلَى الْهُدى‌ «۱۱» أَوْ أَمَرَ بِالتَّقْوى‌ «۱۲» أَ رَأَیْتَ إِنْ کَذَّبَ وَ تَوَلَّى «۱۳» أَ لَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یَرى‌ «۱۴»

کَلاَّ لَئِنْ لَمْ یَنْتَهِ لَنَسْفَعاً بِالنَّاصِیَهِ «۱۵» ناصِیَهٍ کاذِبَهٍ خاطِئَهٍ «۱۶» فَلْیَدْعُ نادِیَهُ «۱۷» سَنَدْعُ الزَّبانِیَهَ «۱۸» کَلاَّ لا تُطِعْهُ وَ اسْجُدْ وَ اقْتَرِبْ «۱۹»

ترجمه‌

بخوان بنام پروردگارت آنکه آفرید

آدمى را از خون بسته‌

بخوان و پروردگار تو کریم‌تر است از هر کریمى‌

آنکه تعلیم نمود نوشتن را بقلم‌

تعلیم نمود بانسان چیزى را که نمیدانست‌

نباید چنین بود همانا آدمى هر آینه تجاوز میکند

براى آنکه ببیند خود را که بى‌نیاز شده‌

همانا بسوى پروردگار تو است بازگشت‌

آیا دیدى آن کس را که نهى میکند

بنده‌ئى را وقتى نماز بخواند

آیا دانستى اگر بود بر راه حق‌

یا امر مینمود بپرهیزکارى‌

آیا دانستى اگر تکذیب کند و روى گرداند

آیا نمیداند که خدا میبیند

نباید چنین کند هر آینه اگر باز نایستد هر آینه بگیریم و بقهر بکشیم موى جلو سر او را

موى جلو سر دروغگوى خطا کار را

پس باید بخواند اهل انجمن خود را

زود باشد که بخوانیم موکّلان دوزخ را

نباید چنین کند اطاعت مکن او را و سجود نما و بخدا نزدیک شو.

تفسیر

قمّى ره از امام باقر علیه السّلام نقل نموده که این اول سوره‌اى است که نازل شده بر پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم جبرئیل نازل شد و عرضه داشت اى محمّد (ص) بخوان حضرت فرمود چه بخوانم عرضه داشت بخوان بنام پروردگارت که خلق فرمود یعنى نور قدیم تو را پیش از موجودات و ظاهرا مراد آن باشد که ابتدا نما در

جلد ۵ صفحه ۴۱۰

تلاوت قرآن بنام خداوند

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.