پاورپوینت کامل آیه ۱ طه ۴۸ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل آیه ۱ طه ۴۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل آیه ۱ طه ۴۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل آیه ۱ طه ۴۸ اسلاید در PowerPoint :
محتویات
۱ ترجمه های فارسی
۲ ترجمه های انگلیسی(English translations)
۳ معانی کلمات آیه
۴ نزول
۵ تفسیر آیه
۶ پانویس
۷ منابع
ترجمه های فارسی
طه (ای مشتاق حق و هادی خلق).
طه
طه.
طا، ها.
طه
ترجمه های انگلیسی(English translations)
Ta Ha!
Ta Ha.
Ta. Ha.
Ta-Ha.
معانی کلمات آیه
طه: در زمینه حروف مقطعه در اول سوره اعراف بحث مفصلى آورده ایم به آنجا رجوع شود.
زمخشرى گوید: ابو عمرو آن را با تفخیم طاء و اماله ها، ابن کثیر با تفخیم هر دو،
دیگران با اماله هر دو (طاها) خوانده اند. آن فقط یک بار در قرآن آمده است.
[۱]
نزول
شأن نزول آیات ۱ و ۲:
«شیخ طوسى» گوید: مجاهد و قتاده گویند: این آیه بدان سبب نازل گردید که رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم زیاد خود را به تعب و سختى مى انداخت و شبها به نماز شب مى پرداخت[۲][۳].[۴]
تفسیر آیه
تفسیر نور (محسن قرائتی)
سیمای سورهى طه
سوره طه با یکصد وسى وپنج آیه، از سورههاى مکّى است و محتواى آن نیز همانند دیگر سورههاى مکّى، بیشتر سخن از مبدأ و معاد مىباشد.
این سوره، اوّلین سورهاى است که ماجراى حضرت موسى علیه السلام را به تفصیل بیان نموده و حدود هشتاد آیه را بدان اختصاص داده است. بخشى از آن نیز در مورد عظمت قرآن و صفات خداوند و بخشى در ارتباط با سرگذشت آدم و حوّا و وسوسه شیطان است و در پایان اندرزهاى بیدار کنندهاى را بیان مىدارد.
امام صادق علیه السلام مىفرماید: کسى که به تلاوت سورهى طه مداومت کند، محبوب خداوند بوده و در روز قیامت، نامهى عمل او را به دست راستش خواهند داد. «۱»
«۱». تفسیر نورالثقلین.
تفسیر نور(۱۰جلدى)، ج۵، ص: ۳۲۰
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
به نام خداوند بخشنده مهربان.
طه «۱»
طاها.
ما أَنْزَلْنا عَلَیْکَ الْقُرْآنَ لِتَشْقى «۲»
ما قرآن را بر تو نازل نکردیم تا به زحمت و مشقت بیفتى.
إِلَّا تَذْکِرَهً لِمَنْ یَخْشى «۳»
مگر آنکه مایهى تذکّر و یادآورى باشد براى کسى که (از خدا) مىترسد.
تَنْزِیلًا مِمَّنْ خَلَقَ الْأَرْضَ وَ السَّماواتِ الْعُلى «۴»
از جانب کسى که زمین و آسمانهاى بلند را آفریده، نازل شده است.
نکته ها
براى حروف مقطّعهى «طه» معانى و تعبیرهاى مختلفى بیان شده است؛ از جمله آن که نام خدا یا کلمه سوگند و یا نام پیامبر است. «۱» چنانکه اهلبیت پیامبر را «آل طاها» یا حضرت على علیه السلام را «طه» «۲» و در دعاى ندبه امام زمان علیه السلام را «یابن طه» مىخوانیم. به هر حال این حروف زاید وبدون معنا نیست، و در طول زمان زیادى که از نزول قرآن مىگذرد وبا وجود دشمنان زبانشناس بسیار، تاکنون هیچگونه ایراد وخدشه قابل تأمّلى دراین مورد وارد نشده است. «۳»
پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله به خاطر عشق و سوز و تعهّد در انجام وظیفه، بىتاب مىشد، «لِتَشْقى» تا
«۱». تفسیر نورالثقلین.
«۲». بحار، ج ۹۷، ص ۳۷۵.
«۳». تفسیر نمونه.
جلد ۵ – صفحه ۳۲۱
جایى که در انجام تکلیف، پاهاى حضرت متورم و رنگ مبارکش زرد شده بود. «۱»
«تنزیل» به معناى نزول تدریجى است، یعنى قرآن در مدّت ۲۳ سال ودر حوادث و مناسبتهاى گوناگون، نازل گردیده است و این با نزول دفعى قرآن در شب قدر بر قلب مبارک پیامبر صلى الله علیه و آله منافاتى ندارد.
پیام ها
۱- وحى الهى براى ایجاد رنج و زحمت نازل نشده است. ما أَنْزَلْنا … لِتَشْقى
۲- در انجام تکالیف دینى، تحمّل مشقّتهاى طاقتفرسا لازم نیست. ما أَنْزَلْنا … لِتَشْقى
۳- انسان فطرتاً داراى باورهایى است، ولى چون از آنها غافل مىشود نیاز به تذکّر دارد. «تَذْکِرَهً»
۴- تقوى و علم و خشیت با یکدیگر ملازمند. «۲» «تَذْکِرَهً لِمَنْ یَخْشى»
۵- براى رشد مناسب، تنها کمال مربّى و مبلّغ کافى نیست، باید زمینهى پذیرش نیز فراهم باشد. «لِمَنْ یَخْشى» چنانکه براى برداشت محصول خوب، بذر خوب، زمین مناسب و مراقبت لازم است.
۶- احساس مسئولیّت مقدّمه پندپذیرى است. «تَذْکِرَهً لِمَنْ یَخْشى»
۷- وظیفهى پیامبر تذکّر است نه اجبار مردم بر پذیرش. «إِلَّا تَذْکِرَهً لِمَنْ یَخْشى»
۸- تشریع و تکوین، هر دو از یک منبع هستند و قوانین آنها با یکدیگر مطابقت دارد. «تَنْزِیلًا مِمَّنْ خَلَقَ»
۹- آفریدگار آسمانهاى با عظمت، اگر سخنى بگوید آن سخن، بسیار مهمّ است. تَنْزِیلًا مِمَّنْ خَلَقَ … السَّماواتِ الْعُلى … (کلام الامیر امیر الکلام)
«۱». تفسیر صافى.
«۲». چنانکه در آیات دیگر مىخوانیم: «تذکره للمتّقین» حاقّه، ۴۸، «انّما یخشى اللّه من عباده العلماء» فاطر، ۲۸.
تفسیر نور(۱۰جلدى)، ج۵، ص: ۳۲۲
تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
طه «۱»
طه: مفسرین را در بیان آن اقوال بسیار است و آنچه احادیث آل عصمت و طهارت در آن وارد شده دو وجه است:
اول- آنکه اسمى است از اسماء پیغمبر خاتم صلّى اللّه علیه و آله. چنانچه در تفسیر برهان- از کلبى که حضرت صادق علیه السلام فرمود: اى کلبى، چند اسم براى حضرت محمد صلّى اللّه علیه و آله در قرآن است؟ عرض کردم: دو یا سه اسم. پس فرمود: اى کلبى، براى آن حضرت ده اسم است: محمد، احمد، عبد اللّه، طه، یس، ن، قلم، مدثر، مزمل، ذکر؛ و آیات شریفه هر یک را بیان، و فرمود: مائیم اهل ذکر، سؤال کن اى کلبى از هر چه خواهى. پس کلبى گفت: قسم به خدا فراموش نمودم تمام قرآن را و حفظ ندارم حرفى از آن را تا
«۱» سوره جمعه، آیه ۵.
جلد ۸ – صفحه ۲۳۹
بپرسم. معنى «طه» را در حدیث دیگر، سفیان بن سعید ثورى از حضرت صادق علیه السلام سؤال کند، حضرت فرماید: یعنى اى طالب حق و هادى به آن. «۱» وجه دوم- در تفسیر ثعلبى و تفسیر برهان از حضرت صادق: «طه» طهارت اهل بیت. «ه» هدایت ایشان، بعد تلاوت فرمود: «إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً «۲»» «۳». فخر رازى این حدیث را در تفسیر خود به طریق حکایت از حضرت صادق علیه السلام نقل نموده. «۴»
تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
طه «۱» ما أَنْزَلْنا عَلَیْکَ الْقُرْآنَ لِتَشْقى «۲» إِلاَّ تَذْکِرَهً لِمَنْ یَخْشى «۳» تَنْزِیلاً مِمَّنْ خَلَقَ الْأَرْضَ وَ السَّماواتِ الْعُلى «۴»
الرَّحْمنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوى «۵» لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ وَ ما بَیْنَهُما وَ ما تَحْتَ الثَّرى «۶» وَ إِنْ تَجْهَرْ بِالْقَوْلِ فَإِنَّهُ یَعْلَمُ السِّرَّ وَ أَخْفى «۷» اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ لَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنى «۸»
ترجمه
اى طالب حقّ و هادى خلق
نفرستادیم بر تو قرآن را براى آنکه در رنج افتى
ولى فرستادیم آنرا براى پند دادن تو کسى را که میترسد
فرستادنى از جانب آنکه آفرید زمین و آسمانهاى بلند را
خداوند بخشندهاى که بر عرش مستولى است
مر او را است آنچه در آسمانها است و آنچه در زمین است و آنچه در میان آن دو است و آنچه در زیر خاک نمناک است
و اگر آشکار کنى گفتار را پس همانا او میداند پوشیده و پوشیدهتر را
<
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 