پاورپوینت کامل آیه ۱ سوره عصر ۵۳ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل آیه ۱ سوره عصر ۵۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل آیه ۱ سوره عصر ۵۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل آیه ۱ سوره عصر ۵۳ اسلاید در PowerPoint :

محتویات

۱ ترجمه های فارسی
۲ ترجمه های انگلیسی(English translations)
۳ معانی کلمات آیه
۴ نزول
۵ تفسیر آیه
۶ پانویس
۷ منابع

ترجمه های فارسی

قسم به عصر (نورانی رسول صلّی اللّه علیه و آله و سلّم یا دوران ظهور ولی عصر علیه السّلام).

سوگند به عصر [ظهور پیامبر اسلام]

سوگند به عصر [غلبه حق بر باطل‌]،

سوگند به این زمان،

به عصر سوگند،

ترجمه های انگلیسی(English translations)

By Time!

I swear by the time,

By the declining day,

By (the Token of) Time (through the ages),

معانی کلمات آیه

عصر: روزگار. وقت عصر (آخر روز). آن در اصل به معنى فشردن است، چون به معنى دهر و روزگار باشد جمع آن عصور آید در اقرب الموارد گوید: «العصر: الدهر».[۱]

نزول

شأن نزول آیات ۱ و ۲:

گویند: این آیه درباره اسود بن شریق القرشى نازل گردیده است و نیز گویند: درباره ولید بن مغیره نازل شده و همچنین گویند: درباره مردى از قریش به نام جمیل نزول یافته است.[۲]

تفسیر آیه

تفسیر نور (محسن قرائتی)

سوره عصر

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‌

به نام خداوند بخشنده مهربان‌

وَ الْعَصْرِ «۱» إِنَّ الْإِنْسانَ لَفِی خُسْرٍ «۲» إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ «۳»

به روزگار سوگند. همانا انسان در خسارت است. مگر آنان که ایمان آورده و کارهاى نیک انجام داده و یکدیگر را به حق و استقامت سفارش مى‌کنند.

نکته ها

در صدر اسلام، مسلمانان هنگام خدا حافظى و جدا شدن از یکدیگر این سوره را تلاوت مى‌کردند. «۱»

خداوند در قرآن، به همه مقاطع زمانى سوگند یاد کرده است. فجر: «وَ الْفَجْرِ» «۲»، صبح:

«وَ الصُّبْحِ» «۳»*، روز: «وَ النَّهارِ» «۴»*، شب: «وَ اللَّیْلِ» «۵»*، چاشت: «وَ الضُّحى‌» «۶»، سحر:

«وَ اللَّیْلِ إِذْ أَدْبَرَ» «۷» عصر: «وَ الْعَصْرِ» گر چه به سحر چند بار سوگند یاد کرده است.

در حدیثى از امام صادق علیه السلام نقل شده است که منظور، عصر خروج حضرت مهدى علیه السلام است. «۸»

بعضى مراد از عصر را عصر ظهور اسلام گرفته‌اند. بعضى عصر را به معناى لغوى آن یعنى فشار گرفته‌اند، زیرا که فشارها سبب غفلت زدائى و تلاش و ابتکار انسان‌هاست. بعضى مراد

«۱». تفاسیر نمونه و درّ المنثور.

«۲». فجر، ۱.

«۳». تکویر، ۱۸.

«۴». لیل، ۲.

«۵». لیل، ۱.

«۶». ضحى، ۱.

«۷». مدّثر، ۳۳.

«۸». تفسیر نور الثقلین.

جلد ۱۰ – صفحه ۵۸۵

از عصر را عصاره هستى یعنى انسان کامل گرفته‌اند و بعضى آن را هنگام نماز عصر دانسته‌اند. «۱»

خسارت در مال قابل جبران است، امّا خسارت در انسانیّت، بالاترین خسارتهاست. «إِنَّ الْخاسِرِینَ الَّذِینَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ» «۲»*

سفارش دیگران به حق، ممکن است عوارض تلخى داشته باشد که باید با صبر و استقامت به استقبال آن رفت. «تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ»

فخر رازى مى‌گوید: انسان در دنیا مانند یخ فروشى است که هر لحظه سرمایه‌اش آب مى‌شود و باید هرچه زودتر آن را بفروشد و گرنه خسارت کرده است. «۳»

با اینکه سفارش به حق و صبر جزء اعمال صالح است ولى به خاطر اهمیّت جداگانه بیان شده‌اند. همانگونه که صبر و استقامت نیز حق است و «تَواصَوْا بِالْحَقِّ» شامل آن مى‌شود ولى به خاطر اهمیّت صبر جداگانه آمده است. «تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ»

قرآن در آیه‌اى دیگر فضل و رحمت الهى را عامل دورى از خسارت شمرده و مى‌فرماید:

«فَلَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَ رَحْمَتُهُ لَکُنْتُمْ مِنَ الْخاسِرِینَ» «۴» بنابراین ایمان و عمل صالح و تواصى به حق، در سایه فضل و رحمت الهى حاصل مى‌شود و انسان بدون لطف خداوند، نه هدایت مى‌شود که به ایمان برسد و نه اهل عمل صالح مى‌گردد.

بازار دنیا

نگاه اجمالى به آیات قرآن ما را به این نکته اساسى مى‌رساند که دنیا بازار است و تمام مردم عمر و توان و استعداد خودشان را در آن عرضه مى‌کنند و فروش جنس در این بازار اجبارى است. حضرت على علیه السلام مى‌فرماید: «نفس المرء خطاه الى اجله» «۵» یعنى نفس کشیدن انسان گامى به سوى مرگ است. پس انسان الزاماً سرمایه عمر را هر لحظه از دست مى‌دهد و ما نمى‌توانیم از رفتن عمر و توان خود جلوگیرى کنیم. بخواهیم یا نخواهیم توان و زمان ما از

«۱». تفسیر نمونه.

«۲». زمر، ۱۵.

«۳». تفسیر کبیر.

«۴». بقره، ۶۴.

«۵». نهج البلاغه، حکمت ۷۴.

جلد ۱۰ – صفحه ۵۸۶

دست ما مى‌رود. لذا در این بازار آنچه مهم است انتخاب مشترى است. افرادى با خدا معامله مى‌کنند و هر چه دارند در طبق اخلاص گذاشته و در راه او و براى رضاى او گام بر مى‌دارند این افراد، عمر فانى را باقى کرده و دنیا را با بهشت و رضوان الهى معامله مى‌کنند.

این دسته برندگان واقعى هستند، زیرا اولًا خریدار آنها خداوندى است که تمام هستى از اوست.

ثانیاً اجناس ناچیز را هم مى‌خرد. «فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّهٍ خَیْراً یَرَهُ» «۱»

ثالثاً گران مى‌خرد و بهاى او بهشت ابدى است. «خالِدِینَ فِیها» «۲»*

رابعاً اگر به دنبال انجام کار خوب وبدیم امّا موفق به عمل نشدیم باز هم پاداش مى‌دهد.

«لَیْسَ لِلْإِنْسانِ إِلَّا ما سَعى‌» «۳» یعنى اگر کسى سعى کرد گرچه عملى صورت نگرفت کامیاب مى‌شود.

خامساً پاداش را چند برابر مى‌دهد. «أَضْعافاً مُضاعَفَهً» «۴» به قول قرآن تا هفتصد برابر پاداش مى‌دهد و پاداش انفاق‌هاى نیک مثل دانه‌اى است که هفت خوشه از آن بروید و در هر خوشه صد دانه باشد.

امّا کسانى که در این بازار، عمر خود را به هوسهاى خود یا دیگران بفروشند و به فکر رضاى خداوند نباشند، خسارتى سنگین کرده‌اند که قرآن چنین تعبیراتى در مورد آنها دارد:

تجارت بد انجام داده‌اند. «بِئْسَمَا اشْتَرَوْا بِهِ أَنْفُسَهُمْ» «۵»

تجارتشان سود ندارد. «فَما رَبِحَتْ تِجارَتُهُمْ» «۶»

زیان کردند. «خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ» «۷»*

زیان آشکار کردند. «خُسْراناً مُبِیناً» «۸»

در زیان غرق شدند. «لَفِی خُسْرٍ» «۹»

در دید این گروه، زرنگ و زیرک کسى است که بتواند با هر کار و کلام و شیوه‌اى، خواه حق و

«۱». زلزال، ۷.

«۲». آل عمران، ۱۵.

«۳». نجم، ۳۹.

«۴». آل عمران، ۱۳۰.

«۵». بقره، ۹۰.

«۶». بقره، ۱۶.

«۷». اعراف، ۵۳.

«۸». نساء، ۱۱۹.

«۹». عصر، ۲.

جلد ۱۰ – صفحه ۵۸۷

خواه باطل، زندگى مرفهى براى خود درست کند و در جامعه شهرت و محبوبیّتى یا مقام و مدالى کسب کند و در غیر این صورت به او لقب باخته، عقب افتاده و بدبخت مى‌دهند.

امّا در فرهنگ اسلامى، زیرک کسى است که از نفس خود حساب بکشد و آن را رها نکند، براى زندگى ابدى کار کند و هر روزش بهتر از دیروزش باشد. از مرگ غافل نباشد و به جاى هرزگى و حرص و ستم به سراغ تقوا و قناعت و عدالت برود.

امام هادى علیه السلام فرمودند: «الدنیا سوق ربح قوم و خسر آخرون» دنیا بازارى است که گروهى سود بردند و گروهى زیانکار شدند. «۱»

پیام ها

۱- دوران تاریخ بشر، ارزش دارد و خداوند به آن سوگند یاد کرده است. پس از عبرت‌هاى آن پند بگیریم. «وَ الْعَصْرِ»

۲- انسان از هر سو در خسارت است. «لَفِی خُسْرٍ»

۳- انسانِ مطلق که در مدار تربیت انبیا نباشد، در حال خسارت است. «إِنَّ الْإِنْسانَ لَفِی خُسْرٍ»

۴- تنها راه جلوگیرى از خسارت، ایمان و عمل است. «آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ»

۵- به فکر خود بودن کافى نیست. مؤمن در فکر رشد و تعالى دیگران است.
«تَواصَوْا بِالْحَقِّ»

۶- سفارش به صبر به همان اندازه لازم است که سفارش به حق. «بِالْحَقِ‌- بِالصَّبْرِ»

۷- ایمان بر عمل مقدم است، چنانکه خودسازى بر جامعه سازى مقدم است.

آمَنُوا وَ عَمِلُوا … وَ تَواصَوْا

۸- بدون ایمان و عمل و صالح و سفارش دیگران به حق و صبر، خسارت انسان بسیار بزرگ است. «لَفِی خُسْرٍ» (نکره بودن‌ «خُسْرٍ» و تنوین آن نشانه عظمت خسارت است.)

«۱». تحف العقول، کلمات امام هادى.

جلد ۱۰ – صفحه ۵۸۸

۹- اقامه‌ى حق به استقامت نیاز دارد. «تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ»

۱۰- جامعه زمانى اصلاح مى‌شود

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.