پاورپوینت کامل المشاعر (کتاب) ۴۲ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل المشاعر (کتاب) ۴۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل المشاعر (کتاب) ۴۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل المشاعر (کتاب) ۴۲ اسلاید در PowerPoint :

محتویات

۱ مؤلف
۲ وجه تسمیه
۳ موضوع
۴ انگیزه تألیف
۵ تاریخ تألیف
۶ اهمیت و اعتبار
۷ مباحث
۸ چاپ‌ها
۹ ترجمه‌ها، حواشى، شروح
۱۰ پانویس
۱۱ منابع

مؤلف

محمد بن ابراهیم صدرالدین شیرازى (م ۱۰۵۰ق)، معروف به صدرالمتألهین و ملاصدرا، فیلسوف بزرگ جهان اسلام و صاحب مکتب فلسفى«حکمت متعالیه» است. از اساتید ایشان، شیخ بهاء الدین عاملی، میرداماد و میرفندرسکی می باشند و فیض کاشانی و عبدالرزاق لاهیجی از معروف‌ترین شاگردان او هستند. مهمترین کتاب او الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه معروف به اسفار است که او نظام فلسفی خود را در آن تبیین کرد.

وجه تسمیه

نام کتاب بنا به تصریح مصنف آن مشاعر است و نامیدن کتاب به این نام از آن جهت است که مصنف، مطالب هر یک از چهار بخش اصلى کتاب یعنى فاتحه و سه منهج آن را به چند مشعر تقسیم نموده و از آنجا که مشاعر جمع مشعر است این عنوان را براى کتاب برگزیده است و جعلت الرساله منطویه على فاتحه و موقفین و کل منها مشتمل على مشاعر و سمیتها بها لمناسبه بین الفحوى والظاهر والعلن والسر.[۱]

و اما نامیدن هر یک از فصل‌هاى کتاب به مشعر شاید از آن باب باشد که هر یک از آنها محل وقوف و عکوف فکر و اندیشه براى دستیابى به حقیقت از طریق تدبر در علائم و شعائرى است که در آن گنجانیده شده است و یا از آن باب که هر یک از آنها دریچه‌اى را به عالم ملکوت و عالم اسماء و صفات حق مى‌گشاید آن گونه که مشاعر انسان دریچه‌هایى هستند به عالم ملک و جهان طبیعت.

موضوع

این کتاب پیرامون اثبات وجود خداوند و بیان اسماء و صفات و افعال او تألیف شده است و از آنجا که این نوع مباحث توقف بر معرفت وجود و احکام آن دارد بخشى از کتاب با عنوان الفاتحه به احکام وجود اختصاص یافته است.

انگیزه تألیف

هر چند مؤلف به انگیزه تألیف کتاب تصریح ننموده است اما از مقدمه کتاب چنین استنباط مى‌شود که گویا غرض از تألیف آن بیان اصول و قواعد برهانى و کشفى پیرامون وجود و به دنبال آن تبین صفات و افعال حق و اثبات وجود او بر اساس این قواعد و به دور از مجادلات لفظى بوده است و چون بسیارى از این قواعد و اصول که از ابتکارات مؤلف است به صورت پراکنده در کتاب‌ها و تألیفات دیگرش ثبت گردیده مؤلف کوشیده است تا اهم آنها را به شیوه‌اى منقح و پیراسته از زوائد و اضافات در این اثر ارزشمند گرد آورد.

تاریخ تألیف

از تاریخ تألیف کتاب مشاعر اطلاع دقیقى در دست نیست اما با توجه به این که در این کتاب نقاوه و چکیده حکمت متعالیه آمده است و با توجه به پختگى مباحث طرح شده در آن مى‌توان نتیجه گرفت که این کتاب از جمله تألیفاتى است که در دهه آخر عمر صدرالمتألهین تألیف شده است و چون بنا به اصح اقوال وفات آن حکیم بزرگ در سال ۱۰۴۵ هـ.ق رخ داده است. بنابراین، این کتاب بین سال‌هاى ۱۰۳۵ تا ۱۰۴۵ هـ.ق تألیف شده است.

از سویى دیگر، طبق تصریح مؤلف، برهان معروف او بر اتحاد عاقل و معقول موسوم به برهان تضایف در سن ۵۸ سالگى بر او افاضه شده است.

در حاشیه مشاعر چاپ سنگى در ذیل این عبارت متن ثم إن کل صوره إدراکیه سواء کانت معقوله أو محسوسه فهی متحده الوجود مع وجود مدرکها ببرهان فائض علینا من عندالله آمده است‌.

تاریخ هذه الإفاضه کان ضحوه یوم الجمعه سابع جمادى الاول لعام سبع و ثلاثین بعد الألف من الهجره النبویه و قد مضى من عمر المؤلف ثمان و خمسون سنه و با توجه به این که این برهان در این کتاب آمده است تألیف آن باید پس از سال ۱۰۳۷ هـ.ق صورت گرفته باشد.

البته این مطالب صرفاً مى‌تواند قرینه‌اى بر زمان تألیف کتاب باشد زیرا به این برهان در کتاب مبدأ و معاد نیز اشاره شده است. با این که صدرالمتألهین در سن چهل سالگى مبدأ و معاد را تألیف نموده مبدأ و معاد، تصحیح استاد آشتیانى، ص ۱۹۸ و این حاکى از این است که صدرالمتألهین در طول حیات خود به تألیفات اولیه‌اش چیزهایى مى‌افزوده است.

اهمیت و اعتبار

اهمیت این کتاب را مى‌توان در دو جهت دانست.

۱. این کتاب دربرگیرنده افکار و اندیشه‌هاى نهایى صدرالمتألهین پیرامون احکام وجود و صفات و افعال مبدأ هستى است. افکار و اندیشه‌هایى که پس از عمرى مطالعه و تحقیق در منابع فلسفى و کلامى و عرفانى و روایى و قرآنى و نیز پس از عمرى مجاهده و ریاضت و کشف و شهود بدست آمده است، لذا در مقدمه کتاب مى‌گوید: و علومنا هذه لیست من المجادلات الکلامیه ولا من التقلیدات العامیه ولا من الأنظار الحکمیه البحثیه والمغالطات السفسطیه ولا من التخیلات الصوفیه بل من البرهانیات الکشفیه التی شهد بصحتها کتاب الله و سنه نبیه و أحادیث أهل بیت النبوه والولایه والحکمه سلام الله علیه و علیهم أجمعین.

به همین دلیل مطالب این کتاب چه از حیث محتوا و چه از حیث بیان و تعبیر از پختگى خاصى برخوردار است و کمتر اثرى از آثار صدرالمتألهین از این جهت به پایه آن مى‌رسد.

۲. روشى که صدرالمتألهین در عرضه مباحث در این کتاب بکار گرفته است به اهمیت و اعتبار آن افزوده است. زیرا از آنجا که هدف و غرض اصلى او اثبات وجود حق و تبیین صفات و افعال او بوده مباحث کلى پیرامون وجود و احکام آن را آن گونه عرضه نموده است که در تحقق این غرض مفید افتد. لذا به مباحث جنبى و قیل و قال‌هاى بى‌حاصل نپرداخته و لب لباب مطالب را به صورتى دقیق و مبرهن و منقح و پیراسته از زوائد عرضه نموده است.

و از آنجا که شناخت وجود احکام آن اساس و محور اصلى در معرفت مبدأ و معاد است به نحو شایسته‌اى به وجود و احکام آن و به خصوص به اصالت وجود و اثبات آن پرداخته و با ارائه هشت برهان و طرح هشت پرسش و پاسخ به آنها این اصل مبنایى را به اثبات رسانیده است و به همین دلیل این کتاب را بهترین کتاب در وجود شناسى دانسته‌اند.

مباحث

صدرالمتألهین در مورد چهارچوب کلى کتاب در مقدمه آن مى‌گوید و جعلت الرساله منطویه على فاتحه و موقفین و کل منهما مشتمل على مشاعر مشاعر، ص۵.

ظاهر عبارت ایشان این است که دو موقف مستقل از فاتحه کتاب هستند و در واقع فاتحه به منزله مقدمه براى مباحث مطرح شده در دو موقف است. اما در چاپ موجود از کتاب که منقح‌ترین چاپ کتاب نیز مى‌باشد:

اولاً عنوان موقف در کار نیست و به جاى آن عنوان منهج آمده است.
ثانیاً آنچه در کتاب آمده است سه منهج است نه دو منهج.
ثالثاً این مناهج به عنوان زیر مجموعه مشعر دوم از مشعر هشتم

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.