پاورپوینت کامل المبدا و المعاد (ملاصدرا) ۳۴ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل المبدا و المعاد (ملاصدرا) ۳۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل المبدا و المعاد (ملاصدرا) ۳۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل المبدا و المعاد (ملاصدرا) ۳۴ اسلاید در PowerPoint :

محتویات

۱ مؤلف
۲ نام کتاب
۳ موضوع
۴ تاریخ تألیف
۵ مطالب
۶ شیوه مؤلف
۷ انگیزه تألیف
۸ اهمیت و اعتبار
۹ چاپ‌ها
۱۰ کتب ضمیمه
۱۱ متن کتاب المبدأ و المعاد
۱۲ منابع

مؤلف

محمد بن ابراهیم صدرالدین شیرازى (م ۱۰۵۰ق)، معروف به صدرالمتألهین و ملاصدرا، فیلسوف بزرگ جهان اسلام و صاحب مکتب فلسفى«حکمت متعالیه» است. از اساتید ایشان، شیخ بهاء الدین عاملی، میرداماد و میرفندرسکی می باشند و فیض کاشانی و عبدالرزاق لاهیجی از معروف‌ترین شاگردان او هستند. مهمترین کتاب او الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه معروف به اسفار است که او نظام فلسفی خود را در آن تبیین کرد.

نام کتاب

المبدأ والمعاد یا مرادف فارسى آن آغاز و انجام نام چند کتابى است که در آنها در زمینه خدا و معاد بحث شده است. ابن سینا و خواجه نصیرالدین طوسى از حکما و عبدالرزاق کاشانى و صائن الدین على ترکه از عرفا از جمله کسانیند که تحت عنوان مزبور کتاب نوشته‌اند و در اینجا صدرالمتألهین نیز همین نام را بر کتاب حاضر نهاده است.

البته در عبارت‌هاى خود این کتاب جمله‌اى که تصریح کند به این که خود مؤلف این نام را بر روى کتاب نهاده باشد نیست، اما مؤلف در برخى کتاب‌هاى دیگرش از جمله در کتاب عرشیه ص ۲۷۴ با همین عنوان از این کتاب یاد مى‌کند.

موضوع

بحث در این کتاب چنانکه خود مؤلف در ص ۷ بدان تصریح مى‌کند، مربوط به دو موضوع مى‌باشد. یکى ربوبیات از بخش فلسفه اولى و یکى نفس و احوال آن در معاد از بخش طبیعیات.

تاریخ تألیف

مؤلف در فصل ۱۴ از مقاله سوم از فن اول ص ۱۹۸، ضمن انتقاد از آنهایى که دشمن حکمت هستند، به سالى که مشغول تألیف کتاب مبدأ و معاد بوده اشاره مى‌کند و مى‌گوید: إنی مده عمری هذا و قد بلغ إلى أربعین ما رأیت أحدا من المعرضین عن تعلم الحکمه إلا و قد غلب علیه حب الدنیا والریاسه…

بنابر عبارت فوق در موقع تألیف این کتاب، مؤلف ۴۰ ساله بوده است و چون تاریخ تولد او سال ۹۷۹ هـ.ق بوده، باید نتیجه گرفت تاریخ اشتغال مؤلف به کتاب مبدأ و معاد سال ۱۰۱۹ هـ.ق بوده و چون کتاب هنگام نوشتن عبارت فوق تقریباً به نصف رسیده بوده پس مى‌توان تاریخ اتمام کتاب را به صورت تقریبى سال ۱۰۲۰ هـ.ق حدس زد.

مطالب

کتاب مبدأ و معاد شامل دو فن است:
فن اول در الهیات، شامل سه مقاله است.
فن دوم در معاد، شامل چهار مقاله است.
هر یک از مقالات دو فن نیز شامل فصولى است و بعضى فصول شامل عناوینى خاص:
فن اول در الهیات‌
مقاله اول در مبدأ وجود، اجمال مطالب فصول این مقاله عبارتند از:
اشاره به عده‌اى از مباحث علم کلى مثل اصالت و بساطت وجود
تقسیم وجود به واجب و ممکن
اثبات واجب
حقیقت واجب، پوچى ممکنات
مجهولیت کنه واجب
بساطت واجب
نفى نوعیت و سائر مفاهیم ماهوى از واجب
اثبات توحید ذاتى
اثبات توحید در ربوبیت
مقاله دوم در صفات واجب، اجمال مطالب فصول این مقاله عبارتند از:
عینیت صفات واجب با ذاتش
علم واجب
مراتب علم واجب
قدرت واجب
اراده واجب
حیات واجب
سمع و بصر واجب
تکلم واجب
حکمت، جود و غناى واجب
ابتهاج واجب
مقاله سوم در افعال واجب، شامل یک مقدمه در تقسیمات وجودات جوهرى، اجمال مطالب فصول این مقاله عبارتند از:
اجسام عنصرى
جهت
محدد جهت
سبب حرکت، ربط حادث بقدیم
حرکت ارادى افلاک
انسان کبیر بودن آسمان
محرک آسمان
کثرت عقول
کیفیت تحریک عقول نسبت به افلاک
کیفیت صدور اشیا از واجب
تکون عناصر از عقل اخیر
عنایت و تدبیر
تدبیر کائنات ارضى
تسلط شیطان بر انسان
احسنیت نظام عالم
عنایت واجب در خلق قواى مدرکه و محرکه و ملائکه
عنایت واجب در ابقاء نوع بتوارد امثال
عنایت واجب در خلق زمین
بدایع واجب در افلاک و کواکب
فن دوم در معاد
مقاله اول در تکون امور حاصله از عناصر، اجمال مطالب فصول آن عبارتند از:
مزاج
تکون حیوان
قواى حیوانى
قواى ادراکى
مدرک صور جزئیه
مدرک معانى جزئیه
قوه متصرفه
تکون انسان و قواى نفس او
خواص انسان
مراتب قوه نظرى
عقل هیولایى
مراتب قوه عملیه و بیان سفر إلى الله
تجرد قوه عاقله
استقلال نفس از بدن در بقاء
اقناعیاتى براى تجرد نفس
حدوث نفس بحدوث بدن
بقاى نفس بعد از مرگ
بطلان تناسخ
حصول عقل فعال در نفوس
احوال عنقاء
سعادت و شقاوت نفس
سبب خلو نفس از معقولات
سعادت و شقاوت حسى در آخرت
مقاله دوم در معاد جسمانى، اجمال مطالب فصول آن عبارتند از:
در تفصیل اقوال در معاد
بیان هفت اصل براى اثبات معاد جسمانى
مقاله سوم در معاد با اسلوب عرفانى، اجمال مطالب فصول آن عبارتند از:
ملخص قول در مبدأ و معاد و قوس نزول و صعود
مکان جنت و نار از دیدگاه احادیث
حقانیت موت و بعث
حقانیت حساب و میزان
حقانیت جنت و نار
مقاله چهارم در زمینه علم به مغیبات و حکمت عملى، اجمال مطالب فصول آن عبارتند از:
رؤیاى صادقه
أضغاث الأحلام
علم به مغیبات در بیدارى
اصول معجزات و کرامات
فرق الهام و تعلم
اثبات نبوت عامه
سیاسات و مدینه فاضله
صفات لائق به رئیس مدینه فاضله
حکمت شریعت و تکالیف
منافع اعمال مقربه
غرض شرایع، سلوک إلى الله است.

شیوه مؤلف

بر مبناى نظریه اتحاد عالم و معلوم اصولاً ادراک حقیقى حقائق عوالم بالا براى انسان ممکن نیست جز از طریق ارتقاء وجود نفس به مرتبه وجود معلوم، روى این حساب نفس انسان تا به عالم حس و مظاهر آن تعلق خاطر دارد. از ادراک حقیقى عوالم بالا محروم است و فهم و ادراک او نسبت به حقایق این عوالم همانند ف

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.