پاورپوینت کامل العرشیه (کتاب) ۴۷ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل العرشیه (کتاب) ۴۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل العرشیه (کتاب) ۴۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل العرشیه (کتاب) ۴۷ اسلاید در PowerPoint :
محتویات
۱ مؤلف
۲ وجه تسمیه
۳ موضوع
۴ تاریخ تألیف
۵ انگیزه تألیف
۶ اهمیت کتاب
۷ روش مؤلف
۸ ابواب
۹ چاپها
۱۰ منابع
مؤلف
محمد بن ابراهیم صدرالدین شیرازى (م ۱۰۵۰ق)، معروف به صدرالمتألهین و ملاصدرا، فیلسوف بزرگ جهان اسلام و صاحب مکتب فلسفى«حکمت متعالیه» است. از اساتید ایشان، شیخ بهاء الدین عاملی، میرداماد و میرفندرسکی می باشند و فیض کاشانی و عبدالرزاق لاهیجی از معروفترین شاگردان او هستند. مهمترین کتاب او الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه معروف به اسفار است که او نظام فلسفی خود را در آن تبیین کرد.
وجه تسمیه
نام کتاب بنا به تصریح مؤلف آن در مقدمه الحکمه العرشیه است که به عرشیه شهرت یافته است. مؤلف در مقدمه کتاب مىگوید و هذه المسائل المرسومه فی هذه الرساله الموسومه بالحکمه العرشیه… عرشیه، انتشارات مولى، ص ۲۱۹.
نامیدن کتاب به این نام از آن جهت است که مطالب عرضه شده در آن از طریق معمول یعنى بحث و تعلم کسى بدست نیامده بلکه مستقیماً از مشکوه نبوت و ولایت و با روشى اشراقى حاصل گشته است.
بل هذه قوابس مقتبسه من مشکوه النبوه والولایه مستخرجه من ینابیع الکتاب والسنه و من غیر أن تکتب من مناوله الباحثین أو مزاوله صحبه المعلمین… همان، ص ۲۱۸.
مؤلف در مقابل حکمت بحثى عناوین حکمت متعالیه و حکمت مشرقیه و حکمت عرشیه را بکار برده است و نام مبسوطترین اثر خود را الحکمه المتعالیه فی الأسفار العقلیه الأربعه نهاده و نام این اثر را نیز الحکمه العرشیه گذاشته است.
قابل توجه است که هر سه عنوان در کلمات ابن سینا نیز در مقابل حکمت بحثى بکار رفته است، (منظور از حکمت مقابل حکمت بحثى حکمتى است که بحثى صرف نیست نه این که اصلا بحثى نیست).
در مورد عنوان حکمت متعالیه در اشارات در باب وجود نفس ناطقه براى افلاک مىگوید: ثم إن کان ما یلوحه ضرب من النظر مستورا إلا على الراسخین فی الحکمه المتعالیه… شرح اشارات، ج۳، ص۳۹۹.
و در مورد عنوان عرشى در پاسخ به سؤال یکى از شاگردانش که از او برهانى عرشى یا شرقى بر وجود قوه عقلى غیرمنطبع در ماده خواسته است مىگوید: ثم العرش إن رزقنیه الله فإنما یکون فی الحکمه العرشیه المباحثات، انتشارات بیدار، ص ۱۲۱ که این عبارت اشعار به این دارد که ابن سینا کتابى بنام الحکمه العرشیه داشته است چنانکه خود مىفرماید: و أثبت أیضا من الحکمه العرشیه فی جزارات فهذه هی التی ضاعت إلا أنها لم تکن کثیره الحجم و إن کانت کثیره المعنى کلیه جدا و إعادتها أمر سهل. همان، ص ۴۹.
کتابى نیز به نام الحکمه المشرقیه داشته است که در مقابله با آراء مشائیان که حکمت آنان حکمت بحثى است نوشته است. اما تعبیر از حکمت مقابل حکمت بحثى به حکمت متعالیه و حکمت مشرقیه و حکمت عرشیه ممکن است از باب تعبیر از معناى واحد به عبارات مختلف باشد و ممکن است هر یک از این عناوین ناظر به درجهاى از درجات حکمت باشد که بحثى صرف نیست.
موضوع
کتاب داراى دو بخش مهم از مباحث فلسفى یعنى مبدأ و معاد است.
مؤلف در مقدمه کتاب مىگوید: و هذه المسائل المرسومه فی هذه الرساله الموسومه بالحکمه العرشیه بعضا یندرج فی آیات القرآن بالإیمان بالله و بعضها یندرج فی العلم بالیوم الآخر و هذان العلمان المشار إلیها فی کثیر من آیات القرآن بالإیمان بالله والیوم الآخر هما أشرف العلوم الحقیقیه التی بها یصیر الإنسان من حزب ملائکه الله المقربین… عرشیه، انتشارات مولى، ص ۲۱۹.
تاریخ تألیف
صدرالمتألهین به زمان آغاز و انجام تألیف عرشیه اشاره ننموده است اما به قرائنى مىتوان گفت: که کتاب بعد از سال ۱۰۳۷ هـ.ق و در دهه آخر عمر مؤلف نوشته شده است. (به خصوص بنابراین که وفات صدرالمتألهین در ۱۰۴۵ هـ.ق اتفاق افتاده باشد کما هوالأصح نه در ۱۰۵۱ ه ق کما هو المشهور)
زیرا اولاً در این کتاب بسیارى از نوآورىها و ابتکاراتى که صدرالمتألهین در طول حیات علمى خود به آن دست یافته است وجود دارد که سیزده مورد از مهمترین آنها را در بحث از اهمیت رساله عرشیه آوردهایم.
ثانیاً نام تعدادى از تألیفات دیگر صدرالمتألهین که در تاریخهاى مختلفى از حیات علمى او پدید آمدهاند در این رساله آمده است از جمله کتابهاى اسفار اربعه، رساله الحدوث، الشواهد الربوبیه، تعلیقه بر حکمه الإشراق، تفسیر فاتحه الکتاب عرشیه، انتشارات مولى به ترتیب صفحات، اسفار ۲۳۱، ۲۳۷، ۲۴۶، رساله الحدوث ۲۳۱، الشواهد الربوبیه ۲۴۵، تعلیقات ۲۳۷، تعبیر فاتحه الکتاب ۲۶۴.
ثالثاً در این رساله برهان معروف خود را بر اتحاد عاقل و معقول موسوم به برهان تضایف آورده است با این که به تصریح خود مؤلف افاضه این برهان بر او در روز جمعه ماه جمادى الاول سال ۱۰۳۷ هـ.ق بوده است و نیز تصریح مىکند که در آن زمان ۵۸ سال از عمر شریفش مىگذشته است. بنابراین رساله عرشیه باید پس از این تاریخ نوشته شده باشد.
انگیزه تألیف
این رساله حاوى عمده ابتکارات صدرالمتألهین در مباحث فلسفى است که به صورت صریح و بدون آمیختگى با اقوال و آراء دیگران آمده است و طبعاً چنین نوشتهاى مىتوانست صدرالمتألهین را مورد هجوم کسانى قرار دهد که افکار نو را برنمىتابند و به دلیل انس ذهنشان به برخى نظریات مرسوم و معمول، از هر فکر جدیدى به وحشت مىافتند و صاحب آن فکر و اندیشه را مورد تهمت و حقد و کینه خود قرار مىدهند و این علاوه بر ستیزى است که مخالفان حکمت و فلسفه همواره نسبت به فیلسوفان و حکیمان روا داشتهاند.
با این وصف صدرالمتألهین قرار دادن این افکار و اندیشهها را فرا راه طالبان حق و حقیقت ضرورى مىبیند و با علم به تهمتها و تکفیرهاى بعدى به تألیف آن اقدام مىنماید و مىگوید: بل هذه قوابس مقتبسه من مشکوه النبوه والولایه مستخرجه من ینابیع الکتاب والسنه من غیر أن تکتب من مناوله الباحثین أو مزاوله صحبه المعلمین ذکرتها لتکون تبصره للسلاک الناظرین و تذکره لإخوان المؤمنین و إن کان شنیعه للجهال والجدلیین و غیظا لأعداء نور الحکمه والیقین… عرشیه، انتشارات مولى، ص ۲۱۸.
اهمیت کتاب
بىتردید اهمیت حکمت متعالیه در مقابل حکمت مشاء و اشراق به دلیل نوآورىهایى است که صدرالمتألهین بر اساس اصولى متقن و استوار و با بکارگیرى دو روش برهان و شهود و با استفاده از منبع پایان ناپذیر وحى ارائه نموده است اما در بسیارى از تألیفات او این نوآورىها با بحث از آراء دیگران آمیخته شده و به صورت خالص و پیراستهاى عرضه نگردیده است.
در این میان معدودى از کتابهاى صدرالمتألهین به تصریح خود او تنها متضمن آراء و اندیشههاى اوست و قصد اولى در آنها عرضه آراء و اندیشههاى دیگران نبوده است از جمله این آثار، کتاب ارزشمند عرشیه است که مؤلف در مورد آن مىگوید: هذه رساله أذکر فیها طایفه من المسائل الربوبیه والمعالم القدسیه التی أنار الله بها قلبی من عالم الرحمه والنور ولم یکن وصلت إلیها أیدی أفکار الجمهور ولم یوجد شیء من هذه الجواهر الزواهر فی خزانه أحد من الفلاسفه المشهورین والحکماء المتأخرین المعروفین حیث لم یؤتوا من هذه الحکمه شیئا ولم ینالوا من هذا النور إلا ظلا و فیئا. عرشیه، انتشارات مهدوى، اصفهان.
از جمله ابتکارات مهم و معروف صدرالمتألهین که در این کتاب آمده است عبارتند از، برهان صدیقین، قاع
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 