پاورپوینت کامل آیه ۱۰ سوره تکویر ۴۱ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل آیه ۱۰ سوره تکویر ۴۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل آیه ۱۰ سوره تکویر ۴۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل آیه ۱۰ سوره تکویر ۴۱ اسلاید در PowerPoint :
محتویات
۱ ترجمه های فارسی
۲ ترجمه های انگلیسی(English translations)
۳ معانی کلمات آیه
۴ تفسیر آیه
۵ پانویس
۶ منابع
ترجمه های فارسی
و هنگامی که نامه اعمال خلق گشوده شود.
و هنگامی که نامه های اعمال را بگشایند….
و آنگاه که نامهها زهم بگشایند،
و چون صحیفهها باز شوند،
و در آن هنگام که نامههای اعمال گشوده شود،
ترجمه های انگلیسی(English translations)
When the records [of deeds] are unfolded,
And when the books are spread,
And when the pages are laid open,
When the scrolls are laid open;
معانی کلمات آیه
«الصُحُفُ»: نامههای اعمال. «نُشِرَتْ»: پخش شد در میان مردمان. گشوده و باز گردید و بدانها نگریسته شد.
تفسیر آیه
تفسیر نور (محسن قرائتی)
وَ إِذَا الْبِحارُ سُجِّرَتْ «۶» وَ إِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَتْ «۷» وَ إِذَا الْمَوْؤُدَهُ سُئِلَتْ «۸» بِأَیِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ «۹» وَ إِذَا الصُّحُفُ نُشِرَتْ «۱۰» وَ إِذَا السَّماءُ کُشِطَتْ «۱۱» وَ إِذَا الْجَحِیمُ سُعِّرَتْ «۱۲» وَ إِذَا الْجَنَّهُ أُزْلِفَتْ «۱۳» عَلِمَتْ نَفْسٌ ما أَحْضَرَتْ «۱۴»
و آنگاه که دریاها به جوش آیند. و آنگاه که جانها جفت و قرین شوند. و آنگاه که از دختر زنده به گور شده پرسیده شود. که به کدامین گناه کشته شده است؟ و آنگاه که نامههاى عمل گشوده شود. و آنگاه که آسمان از جاى کنده شود. و آنگاه که دوزخ شعلهور شود. و آنگاه که بهشت (براى اهلش) نزدیک آورده شود. هر کس بداند که چه حاضر کرده است.
«۱». انعام، ۳۸.
«۲». تفسیر المیزان.
جلد ۱۰ – صفحه ۳۹۷
نکته ها
«سُجِّرَتْ» چند معنا شده است: ۱. به جوش آمدن ۲. به هم پیوستن ۳. پُر و لبریز شدن دریاها که همه آنها طبیعى است، زیرا از یک سو کوهها از جا کنده شده و دریاها به یکدیگر متصل مىشوند و از سوى دیگر زمین لرزه شدید، گداختگى درون زمین را بیرون ریخته، آبها به جوش آیند و بخار شوند.
در قیامت، حوریان بهشتى به تزویج بهشتیان سعادتمند در آید. چنانکه در آیات دیگر مىفرماید: «وَ زَوَّجْناهُمْ بِحُورٍ عِینٍ» «۱»* و جهنّمیان دوزخى با قرینهاى شیطانیشان ازدواج مىکنند. چنانکه در آیهاى دیگر مىفرماید: «وَ مَنْ یَعْشُ عَنْ ذِکْرِ الرَّحْمنِ نُقَیِّضْ لَهُ شَیْطاناً فَهُوَ لَهُ قَرِینٌ» «۲» چنانکه امام باقر علیه السلام در تفسیر آیه «وَ إِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَتْ» فرمودند: اهل ایمان با همسران بهشتى و اهل دوزخ با شیطان قرین مىشوند. «۳»
«موؤده» به معناى دختر زنده به گور شده است. یکى از عادات بسیار بد جاهلیّت این بود که به خاطر فقر یا احساس ننگ، گاهى دختران خود را زنده به گور مىکردند.
ولایت والدین بر فرزند محدود است و آنان حق گرفتن حقوق طبیعى فرزند همچون حقّ حیات را ندارند. پدر نمىتواند بگوید فرزند خودم است و حق دارم هر تصمیمى راجع به او بگیرم، چنانکه مادر نمىتواند بگوید من نمىخواستم بچهدار شوم و حق دارم فرزند در شکم را سقط کنم.
پیام ها
۱- دفاع از مظلوم، اسلام و کفر ندارد. با اینکه دختران زنده به گور شده مسلمان نبودند، ولى قرآن از حقّ آنان دفاع مىکند. «وَ إِذَا الْمَوْؤُدَهُ سُئِلَتْ»
۲- دفاع از مظلوم، زن و مرد، کوچک و بزرگ و فرد و جمع ندارد، حتى از یک دختر کوچک باید دفاع کرد. «بِأَیِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ»
۳- با سؤال، وجدانها را بیدار کنید. «بِأَیِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ»
«۱». دخان، ۵۴.
«۲». زخرف، ۳۶.
«۳». تفسیر المیزان.
جلد ۱۰ – صفحه ۳۹۸
۴- ولایت پدر بر فرزند، شامل حق کشتن فرزند نمىشود. «بِأَیِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ»
۵- بیم و امید در کنار هم سازنده است. «الْجَحِیمُ سُعِّرَتْ- الْجَنَّهُ أُزْلِفَتْ»
۶- در قیامت، بهشت و دوزخ به اهلش نزدیک مىشود. «الْجَنَّهُ أُزْلِفَتْ» (و در آیه ۲۳ سوره فجر مىفرماید: «وَ جِیءَ یَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ» در آن روز جهنّم آورده شود.)
۷- اعمال انسان در دنیا ثبت شده و پرونده عمل هر کس در قیامت باز مىشود.
«وَ إِذَا الصُّحُفُ نُشِرَتْ»
تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)
وَ إِذَا الصُّحُفُ نُشِرَتْ «۱۰»
وَ إِذَا الصُّحُفُ نُشِرَتْ: و آنگاه که نامههاى اعمال که به وقت مرگ بندگان پیچیده، گشاده گردانیده شود نزد حساب تا اعمال او بر او ظاهر گردد و به آن خبر داده شود. پس اى فرزند آدم، صحیفه عمل تو در هم پیچیده شود و بعد از آن در روز قیامت آن را بگشایند. پس باید مرد نظر کند در آنچه املا مىکند در صحیفه خود و از نشر آن اندیشه نماید. مروى است که حضرت [رسول صلّى اللّه علیه و آله و سلّم] به أم السلمه فرمود: مردمان سر و پا برهنه محشور شوند. گفت:
زنان چه حال داشته باشند؟ فرمود: اى امّ سلمه، مردمان همه مشغول و به یکدیگر نپردازند، پرسید: به چه چیز مشغولند. فرمود: به گشودن نامههاى اعمال که در او نوشته باشد عملى که مقدار ذرّه و دانه خردل باشد که کوچکترین دانههاست. یعنى هیچ چیز از عمل فرو گذاشته نشود. «۲» نزد بعضى مراد به نشر صحف، تفریق میان مردمان [است] یعنى نامهها را میان صاحبان آن پراکنده سازند و هر کسى نامه خود را بردارد. و از حضرت پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم مروى است که روز قیامت صحف از زیر عرش پران
«۱» وسائل الشیعه، چ بیروت، ج ۱۴ ص ۳۴ روایت ۲۵۰۲۲.
«۲» تفسیر ابو الفتوح (چ اسلامیه) ج ۱۲ ص ۷.
جلد ۱۴ – صفحه ۷۱
شود، پس صحیفه مؤمن به دست راست او آید، نوشته باشد: «فى جنّه عالیه» و صحیفه کافر به دست چپ او آید، مکتوب است: «فى سموم و حمیم». و این صحیفه غیر صحیفه اعمال باشد. «۱»
تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
إِذَا الشَّمْسُ کُوِّرَتْ «۱» وَ إِذَا النُّجُومُ انْکَدَرَتْ «۲» وَ إِذَا الْجِبالُ سُیِّرَتْ «۳» وَ إِذَا الْعِشارُ عُطِّلَتْ «۴»
وَ إِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ «۵» وَ إِذَا الْبِحارُ سُجِّرَتْ «۶» وَ إِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَتْ «۷» وَ إِذَا الْمَوْؤُدَهُ سُئِلَتْ «۸» بِأَیِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ «۹»
وَ إِذَا الصُّحُفُ نُشِرَتْ «۱۰» وَ إِذَا السَّماءُ کُشِطَتْ «۱۱» وَ إِذَا الْجَحِیمُ سُعِّرَتْ «۱۲» و
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 