پاورپوینت کامل تفسیر صافی ۳۹ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل تفسیر صافی ۳۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل تفسیر صافی ۳۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل تفسیر صافی ۳۹ اسلاید در PowerPoint :

محتویات

۱ مؤلف
۲ معرفى اجمالى کتاب
۳ صافى و تفسیر بیضاوى
۴ منابع روایى تفسیر صافى
۵ حواشى و ترجمه‌ ها
۶ وضعیت نشر
۷ پانویس
۸ منابع
۹ متن کتاب تفسیر الصافی

مؤلف

محمّد بن مرتضى مشهور به ملامحسن فیض کاشانى (۹۷۷-۱۰۵۹ش)، حکیم، محدث، مفسر، عارف، شاعر، و یکى از اکابر علما، و فقهاء اخباری دوره صفویه در قرن یازدهم هجری و از شاگردان بر جسته ملاصدرای شیرازی و معاصر با شاه عباس دوم بوده است. پدر وی رضی‌الدین شاه مرتضی (۹۵۰-۱۰۰۹ق) مردی فقیه، متکلّم، ادیب و مفسر بود و در کاشان حوزه تدریس داشت از اساتید برجسته ایشان می توان به ملّا محمدتقی مجلسی، شیخ بهایی، میرفندرسکی، میرداماد اشاره کرد. و برخی از آثار ایشان شامل، عین الیقین الملقب بالانوار و الاسرار، الاصفی فی تفسیر القرآن، الشهاب الثاقب فی وجوب صلاه الجمعه العینی می باشد. سرانجام ملامحسن فیض در سن ۸۴ سالگى، در ۲۲ ربیع الثانى سال ۱۰۹۱ در شهر کاشان از دنیا رفت و در قبرستانى که در زمان حیاتش زمین آن را خریدارى و وقف نموده بود، به خاک سپرده شد.

معرفى اجمالى کتاب

تفسیر صافى همواره مورد بهره بردارى دانش پژوهان قرار گرفته است؛ حتى در گذشته متن درسى طلاب حوزه علمیه بوده است. ویژگى مهم این تفسیر در دو جهت است. نخست، بهره گیرى از روایات در تفسیر آیات به شکل گسترده و نقد و ارزیابى این روایات در دلالت بر آیه و جنبه هاى مختلف آن. دوم، استفاده از نکات ادبى و بلاغى.

وى در این زمینه، از متن عبارات بیضاوى استفاده مى کند و گاه بدون افزودن یک کلمه همان عبارات او را در شرح کلمات و تفسیر آیه مى آورد. گذشته از این، تفسیر صافى یکى از تفاسیر ممتاز فرهنگ شیعى به حساب مى آید و دیدگاه امامیه را به طور گسترده شرح مى دهد و به درستى آن استدلال مى کند و هر جا که شبهه اى باشد، پاسخ مى دهد. فیض در آغاز تفسیر خود مقدمه اى نگاشته و به انگیزه تألیف خود اشاره کرده و دلیل بهره گیرى از روایات را برشمرده است.

صافى و تفسیر بیضاوى

مرحوم فیض مطالب غیر روایى خود را در شأن نزول، لغت، قرائت، و اعراب آیات غالبا از تفسیر بیضاوى اخذ کرده است، و این شیوه‌اى است که خود در مقدمه دوازدهم، اشاره به آن نموده بود.( البته بدون نام بردن از تفسیرى خاص) در تطبیق اجمالى مطالب غیر روائى تفسیر صافى با تفسیر بیضاوى که با مقایسه سه قسمت از ابتدا، وسط، و انتهاى هر جلد، به میزان حدود ۱۰ آیه در هر مورد و آیات پراکنده دیگر از هر جلد، صورت گرفت، به راحتى مى‌توان تخمین حضرت آیت اللّه استادى که فرموده‌اند« ۹۰ درصد جملات تفسیر صافى از بیضاوى است».( منظور مطالب غیر روائى است.) را پذیرفت، بلکه مى‌توان گفت بیش از ۹۰ درصد.

مصنف در این نقل، هیچ اشاره‌اى به منبع مطالب، ننموده است، در بعضى موارد بعنوان« قیل» و در اکثر موارد بدون این لفظ، مطالب را نقل مى‌نماید. بخش کمى هم از بیانات با تعبیر« اقول» از خود مصنف است که برخى از آنها رنگ و بوى تعابیر عرفانى را دارند.

البته در نقل مطالب بیضاوى گاهى تعبیر جمله را تغییر داده، از حالت اسمیه به فعلیه و بر عکس، فعل مضارع را به ماضى و بر عکس، و در بسیارى موارد نیز عین تعبیر را حفظ نموده است.
البته این بدان معنا نیست که همه مطالب تفسیر بیضاوى را، نقل کرده باشد، بلکه نقل ایشان گزینشى بوده است، مثلا ممکن است از یک سطر فقط یک جمله را که لازم مى‌دیده، آورده باشد.
همانطور که مصنف در مقدمه دوازدهم بیان کرده است، تا وقتى روایتى موجود بود سراغ قول مفسرین نمى‌رود، به همین جهت نقل او از تفسیر بیضاوى پس از اتمام تفسیر منسوب به امام حسن عسکرى علیه السّلام بیشتر و نمایانتر مى‌شود. بنابراین مطالب منقول از بیضاوى از لحاظ تنوع شامل تفسیر فرازهایى از آیات، معانى الفاظ و لغات، بیان قرائتها، شأن نزول، مطالب ادبى و مقدار کمى احادیث پیامبر« صلّى اللّه علیه و آله» مى‌شود. اینک نمونه‌هایى از موارد بالا، در چگونگى نقل از تفسیر بیضاوى را، ذکر مى‌کنیم.

۱- جلد ۱ تفسیر صافى صفحه ۱۳۷ در ذیل آیه ۶۰ سوره بقره فراز« لَا تَعْثَوْا» مى‌فرماید:« قیل هو من العثو بمعنى الاعتداء و یقرب منه العیث غیر انه یغلب على ما یدرک بالحس.»
عبارت تفسیر بیضاوى در جزء ۱ صفحه ۸۳ چنین است:« لا تعتدوا حال إفسادکم… و یقرب منه العیث غیر انه یغلب فیما یدرک حسا.»

۲- آیه ۱۰۶ سوره بقره جلد ۱ ص ۱۷۸ صافى در مورد«مَا نَنْسَخْ مِنْ آیَهٍ» و قرأ بعضهم بضم النون و کسر السین. و در تفسیر بیضاوى جزء ۱ صفحه ۹۹ مى‌نویسد: و قرأ ابن عامر« ما ننسخ» من انسخ( یعنى ننسخ به ضم نون و کسر سین).

۳- آیه ۱۰۹ سوره بقره ج ۱ ص ۱۷۹ صافى مى‌نویسد:«مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِهِمْ »، قیل اى تمنوا ذلک من عند انفسهم و تشهیهم لا من عند تدینهم و میلهم الى الحق او حسدا بالغا منبعثا من اصل انفسهم.

در تفسیر بیضاوى جزء ۱ صفحه ۱۰۰ مى‌نویسد:«مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِهِمْ » اى تمنوا ذلک من عند انفسهم و تشهیهم، لا من قبل التدین و المیل مع الحق، او بحسدا اى حسدا بالغا منبعثا من اصل نفوسهم.

مرحوم فیض در پاورقى آیه ۱۱۶ سوره بقره ج ۱ صافى صفحه ۱۸۴ در فراز« و قالوا اتخذ اللّه ولدا» مى‌نویسد: قیل ان السبب فى هذه الضلاله ان ارباب الشرایع المتقدمه… فاعتقدوا ذلک تقلیدا. بیضاوى همین مطلب را ذیل آیه ۱۱۷ مى‌آورد مى‌نویسد: و اعلم ان السبب فى هذه الضلاله، ان ارباب الشرایع المتقدمه… فاعتقدوا ذلک تقلیدا، که عین همین عبارت را مرحوم فیض در پاورقى آورده‌اند.

۴- حتى در بعض تعابیر« اقول» از تفسیر بیضاوى بهره برده است، ذیل«إِیَّاکَ نَعْبُدُ» در صفحه ۸۴ ج ۱ تفسیر صافى مى‌فرماید: اقول: انما انتقل العبد من الغیبه الى الخطاب… کأن العلم صار له عیانا و الخبر شهودا و الغیبه حضورا. بیضاوى در همین فراز جزء ۱ صفحه ۲۹ مى‌نویسد: و الانتقال من الغیبه الى الشهود… فکأن المعلوم صار عیانا و المعقول صار مشاهدا و الغیبه حضورا.

۵- در اعراب آیه‌ها سوره حمد ج ۱ صفحه ۸۴ صافى مى‌نویسد: قیل المستند فى نعبد و نستعین للقارى و من معه من الحفظه و حاضرى صلاه الجماعه او له و لسائر الموحدین ادرج عبادته فی تضاعیف عبادتهم و خلط حاجته بحاجتهم لعلها تقبل ببرکتها و تجاب الیها و لهذا شرعت الجماعه

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.