پاورپوینت کامل آیه ۱۰۴ آل عمران ۸۳ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل آیه ۱۰۴ آل عمران ۸۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۸۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل آیه ۱۰۴ آل عمران ۸۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل آیه ۱۰۴ آل عمران ۸۳ اسلاید در PowerPoint :
محتویات
۱ ترجمه های فارسی
۲ ترجمه های انگلیسی(English translations)
۳ معانی کلمات آیه
۴ تفسیر آیه
۵ پانویس
۶ منابع
ترجمه های فارسی
و باید برخی از شما مسلمانان، خلق را به خیر و صلاح دعوت کنند و امر به نیکوکاری و نهی از بدکاری کنند، و اینها (که واسطه هدایت خلق هستند) رستگار خواهند بود.
و باید از شما گروهی باشند که [همه مردم را] به سوی خیر [اتحاد، اتفاق، الفت، برادری، مواسات و درستی] دعوت نمایند، و به کار شایسته و پسندیده وادارند، و از کار ناپسند و زشت بازدارند؛ و اینانند که یقیناً رستگارند.
و باید از میان شما، گروهى، [مردم را] به نیکى دعوت کنند و به کار شایسته وادارند و از زشتى بازدارند، و آنان همان رستگارانند.
باید که از میان شما گروهى باشند که به خیر دعوت کنند و امر به معروف و نهى از منکر کنند. اینان رستگارانند.
باید از میان شما، جمعی دعوت به نیکی، و امر به معروف و نهی از منکر کنند! و آنها همان رستگارانند.
ترجمه های انگلیسی(English translations)
There has to be a nation among you summoning to the good, bidding what is right, and forbidding what is wrong. It is they who are the felicitous.
And from among you there should be a party who invite to good and enjoin what is right and forbid the wrong, and these it is that shall be successful.
And there may spring from you a nation who invite to goodness, and enjoin right conduct and forbid indecency. Such are they who are successful.
Let there arise out of you a band of people inviting to all that is good, enjoining what is right, and forbidding what is wrong: They are the ones to attain felicity.
معانی کلمات آیه
أمه: جماعتى که قصد یا وجه مشترک دارند. «ام» در اصل به معنى قصد است «امه: قصده».
معروف: خوب. آن در اصل به معنى شناخته شده است (بقره/ ۱۷۸).
منکر: بد. نکر به معنى ناشناختن، منکر به معنى ناشناخته است. کار منکر و امر منکر آن است که عقل سلیم و شرع آن را قبیح و ناپسند بداند (قاموس قرآن).
مفلحون: فلح، فلاح و افلاح: رستگارى. مفلحون: رستگاران.[۱]
تفسیر آیه
تفسیر نور (محسن قرائتی)
«۱۰۴» وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّهٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
و از میان شما باید گروهى باشند که (دیگران را) به خیر دعوت نمایند و امر به معروف ونهى از منکر کنند و آنها همان رستگارانند.
نکته ها
قرارگرفتن آیهى امر به معروف ونهى از منکر در میان دو آیهاى که دستور اتّحاد و یکپارچگى مىدهد، شاید از آن رو باشد که در نظام اجتماعىِ متفرّق و از هم پاشیده، یا قدرت دعوت به خیر و معروف وجود ندارد و یا اینکه چنین دعوتهایى مؤثّر و کارساز نیست.
امر به معروف ونهى از منکر، به دو صورت انجام مىشود:
۱. به عنوان وظیفهاى عمومى و همگانى که هرکس به مقدار توانایى خود باید به آن اقدام کند.
۲. وظیفهاى که یک گروه سازمان یافته و منسجم آن را به عهده دارد و با قدرت، آن را پىمىگیرد. چنانکه اگر رانندهاى در خیابان خلاف کند، هم سایر رانندگان با چراغ و بوق به او اعتراض مىکنند و هم پلیس براى برخورد قاطع با متخلّف وارد صحنه مىشود.
جلد ۱ – صفحه ۵۷۸
درباره امربهمعروف ونهى از منکر، روایات بسیارى آمده که از نقل آنها صرفنظر و به این مقدار بسنده مىکنیم که على علیه السلام فرمود: «اگر امر به معروف و نهى از منکر ترک شود، کارهاى نیک و خیر تعطیل و اشرار و بَدان بر خوبان مسلّط مىشوند». «۱»
پیام ها
۱- در جامعه اسلامى، باید گروهى بازرس و ناظر که مورد تأیید نظام هستند، بر رفتارهاى اجتماعى مردم نظارت داشته باشند. «وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّهٌ»
۲- اصلاح جامعه و جلوگیرى از فساد، بدون قدرتِ منسجم و مسئول مشخّص امکان ندارد. «مِنْکُمْ أُمَّهٌ»
۳- دعوتکنندهى به خیر ومعروف باید اسلامشناس، مردمشناس وشیوهشناس باشد. لذا بعضى از افراد این وظیفه را به عهده دارند، نه همه آنها. «وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّهٌ»
۴- دعوت به خیر و امر به معروف و نهى از منکر، باید به صورت دائمى باشد، نه موسمى و موقّتى. «یَدْعُونَ، یَأْمُرُونَ، یَنْهَوْنَ» فعل مضارع، نشانه استمرار است.
۵- امر به معروف، بر نهى از منکر مقدّم است. اگر راه معروفها باز شود، زمینه براى منکر کم مىگردد. «یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ»
۶- کسانى که براى رشد و اصلاح جامعه دل مىسوزانند، رستگاران واقعى هستند وگوشهگیرانِ بىتفاوت را از این رستگارى سهمى نیست. «أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»
۷- فلاح و رستگارى، تنها در نجات و رهایى خود خلاصه نمىشود، بلکه نجات و رشد دیگران نیز از شرایط فلاح است. «یَأْمُرُونَ، یَنْهَوْنَ، أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»
«۱». نهجالبلاغه، نامه ۴۷.
تفسیر نور(۱۰جلدى)، ج۱، ص: ۵۷۹
تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)
وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّهٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (۱۰۴)
بعد از آن در بیان دعوت به خیر و امر به معروف و نهى از منکر فرماید:
وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّهٌ: و باید که باشد از شما گروهى که، یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ: بخوانند مردمان را به نیکوئى. مراد دعوت به اسلام یا به ائتلاف مؤمنان با یکدیگر. نزد بعضى مراد مؤذنانند که خلق را به عبادت خداى تعالى مىخوانند. وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ: و امر نمایند مردم را به معروف که اعمال
«۱» نهج البلاغه، خطبه ۱۸.
تفسیر اثنا عشرى، ج۲، ص: ۱۹۹
مستحسنه شرعیه نبویه مىباشد. وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ: و باز دارند مردم را از افعال ناشایسته.
بیان: مفسرین را در معروف و منکر وجوهى است: ۱- معروف، آنچه خدا و رسول امر فرموده؛ منکر، آنچه را که خدا و رسول نهى فرموده. ۲- معروف، آنچه مستحسن باشد در نظر شرع و عقل؛ منکر، آنچه قبیح باشد در نظر شرع و عقل. ۳- معروف، آنچه موافق کتاب خدا و سنت پیغمبر باشد؛ منکر، هر چه مخالف قرآن و شریعت باشد. ۴- معروف، تمام واجبات و مستحبات شرعیه؛ منکر، کلیه محرمات اسلامیه.
وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ: و آن جماعت متصفه به صفات سه گانه، ایشانند رستگاران در دنیا و آخرت و فایز شدگان به سعادت.
تبصره: در آن چند مطلب است:
مطلب اول: هیچیک از واجبات در ایصال خیر و رفع مضار نسبت به جامعه بشر به مرتبه این دو فریضه نمىرسد، زیرا معروف، کلمه کلیه است فرایض و سنن و خیرات را؛ و منکر، عام است تمام قبایح و شرور را. پس فى الحقیقه قیام فعل خیرات، و قوام ترک شرور، منوط به این دو واجب است، و نظام ملک و ملت و دین و دولت مربوط است به جریان این دو امر عظیم. در کتاب کافى از حضرت باقر علیه السّلام مروى است:
انّ الامر بالمعروف و النّهى عن المنکر سبیل الانبیاء و منهاج الصّلحاء فریضه عظیمه بها تقام الفرایض و تأمن المذاهب و تحلّ المکاسب و تردّ المظالم و تعمر الارض و ینتصف من الاعداء و یستقیم الامر. «۱» (الحدیث) بدرستى که امر به معروف و نهى از منکر، راه انبیاء و طریقه صلحا است. فریضه بزرگى است که به آنست قیام تمام فرائض، راهها به آن ایمن مىشود، و کسبها به آن حلال
«۱» فروع کافى، جلد ۵، کتاب الجهاد، باب الامر بالمعروف و النهى عن المنکر، صفحه ۵۵، حدیث اوّل.
تفسیر اثنا عشرى، ج۲، ص: ۲۰۰
مىگردد، و مظالم به سبب آن رد مىشود، و زمین به آن آباد مىگردد، و به آن انصاف از دشمنان ظهور یابد، و استقامت امور به آن حاصل آید.
مطلب دوم: وجوب امر به معروف و نهى از منکر اجماعى است، لکن اختلاف است که آیا واجب عینى است یا کفائى. جمعى از علماى متأخرین مانند شیخ طوسى، و شیخ ابو القاسم حلى، و ابن ادریس، و شهید اول، و شیخ على رضوان اللّه علیهم، واجب عینى دانستهاند که بر هر فرد مسلمانى واجب است. و بعضى دیگر مانند علم الهدى، و شیخ ابو الصلاح، و علامه حلى، و شهید ثانى رضوان اللّه علیهم، واجب کفائى دانستهاند که به اقدام بعضى، از دیگران ساقط است. و بنابر هر دو قول، وجوب، منوط بر چهار شرط است:
۱- علم به معروف و منکر شرعیه و تمیز بین آن از یکدیگر. ۲- اصرار آن شخص بر ترک معروف و فعل منکر و ظاهر نبودن علامت ارتفاع آن. ۳- ترتب اثر مطلوب بر فعل او در معرض احتمال باشد، که داند قیام او به امر و نهى مذکور، اثرى مترتب شود. ۴- آنکه مأمون بودن از ضرر مالى یا عرضى یا بدنى، بر امر و نهى مذکور نسبت به آمر و ناهى، و نه نسبت به مسلمانان.
و مراتب انکار سه است: اول- انکار بقلب، و آن نیز چند چیز است:
۱- اعتقاد وجوب فعلى که ترک شده، و حرمت فعلى که به عمل آمده. ۲- ترتب عقاب الهى بر ترک و فعل مذکور. ۳- رضا نداشتن به آن. ۴- آثار کراهت ظاهر شدن از عدم مصاحبت و مجالست و مودت و محبت و غیره. دوم از مراتب انکار، انکار به زبان است که اول مراتبش، موعظه و نصیحت، و آخر مراتبش توبیخ و ملامت است. سوم از مراتب انکار، انکار به دست است، که عبارت از شکستن آلات فسق و اعدام ادوات حرام و دور کردن فاعل آن از مقام فعل مذکور. و باید دانست که آنچه از این مراتب، مشروط به شروط چهار گانه فوق است، مرتبه دوم و سوم است، نه مرتبه اول که انکار به قلب باشد؛ و آن
تفسیر اثنا عشرى، ج۲، ص: ۲۰۱
متوقف بر هیچ شرطى نیست و در هیچ زمان و مکان ساقط نخواهد بود، بلکه ثابت و محقق مىباشد.
مطلب سوم: شمهاى از احادیث وارده در این دو امر:
۱- نهج البلاغه حضرت امیر المؤمنین علیه السّلام فرماید: انّ اللّه سبحانه لم یلعن القرن الماضى بین ایدیکم الّا لترکهم الامر بالمعروف و النّهى عن المنکر، فلعن السّفهاء لرکوب المعاصى و الحکماء لترک التّناهى. «۱» به تحقیق خداوند سبحان لعن نفرمود اهل قرون گذشته را، مگر به سبب ترک کردن آنها امر به معروف و نهى از منکر را. پس لعن نمود سفهاء را به جهت بجا آوردن معاصى، و حکماء را به جهت ترک نهى از مناهى.
۲- علامه مجلسى رضوان اللّه علیه از حضرت پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم روایت نموده: لا یزال النّاس بخیر ما امروا بالمعروف و نهوا عن المنکر و تعاونوا على البرّ، فاذا لم یفعلوا ذلک نزعت منهم البرکات و سلّط بعضهم على بعض و لم یکن لهم ناصر فى الارض و لا فى السّماء. «۲» همیشه مردم به خیر هستند مادامى که امر به معروف و نهى از منکر نمایند و معاونت به امور خیر نمایند. پس وقتى که بجا نیاورند آن را، بر کنده شود از میان ایشان برکات، و مسلط شوند بعضى بر بعض دیگر، و نباشد براى آنها یاورى، نه در آسمان و نه در زمین.
۳- عقاب الاعمال- صدوق رضوان اللّه علیه از حضرت رضا علیه السّلام روایت نموده: قال رسول اللّه صلّى اللّه علیه و آله و سلّم: اذا ترکت امّتى الامر بالمعروف و النّهى عن المنکر فلیؤذن بوقاع من اللّه جلّ اسمه. «۳» فرمود حضرت رسول اکرم صلّى اللّه علیه و آله و سلّم: زمانى که ترک کردند امت من امر به معروف و نهى از منکر را، پس اعلام شود بوقوع عذاب از خداوند جلّ اسمه.
«۱» نهج البلاغه، خطبه ۱۹۰ (خطبه قاصعه)
«۲» بحار الانوار، جلد ۱۰۰، کتاب الامر بالمعروف و النّهى عن المنکر، باب اوّل، صفحه ۹۴، حدیث ۹۵.
«۳» ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، صفحه ۳۰۴.
تفسیر اثنا عشرى، ج۲، ص: ۲۰۲
تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)
وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّهٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (۱۰۴)
ترجمه
و باید باشند از شما جماعتى که بخوانند بسوى خیر و امر کنند به کار شایسته و نهى کنند از کار ناشایسته و آنگروه آنانند رستگاران..
تفسیر
امت بمعنى جماعت است اگرچه گاهى اطلاق بر شخص هم میشود ولى اینجا مراد نیست براى عود ضمیر جمع بآن و خیر هر کار خوبى است و آنچه صلاح دین و دنیا باشد و البته فرد اکمل اسلام است و معروف هر کار شایسته است که
جلد ۱ صفحه ۴۷۰
عقل احراز حسن آن را نموده باشد مستقلا یا بواسطه حکم شرع چنانچه امامیه قائلند که احکام شرعیه تابع مصالح و مفاسد واقعیه است و منکر مقابل آنست و آن هر عملى است که عقل مستقلا حکم بقبح آن کند یا بتوسط شرع و چون عقول ما ناقص است و کاملا نمیتوانیم حسن و قبح اشیاء و صلاح و فساد آ
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 