پاورپوینت کامل حاج شیخ حسین محمدى لائینى ۶۱ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل حاج شیخ حسین محمدى لائینى ۶۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل حاج شیخ حسین محمدى لائینى ۶۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل حاج شیخ حسین محمدى لائینى ۶۱ اسلاید در PowerPoint :


حسین محمدی لائینی(۱۳۰۱-۱۳۷۲ش)

پناه دردمندان

خطه سرسبز مازندران سرزمین علماى بزرگى است که خدمات بسیار ارزنده اى به اسلام و مسلمانان نموده اند. آیت الله حسین محمدى لائینى عالمى وارسته، زاهد و خدمتکار به مردم، یکى از آن هاست که در این مقاله سعى شده است با گوشه اى از زندگى پربار وى آشنا شویم.

تولد

در سال ۱۳۰۱ (۱)، در روستاى ملا محله هزارجریب «لائین» فرزندى پا به عرصه وجود گذاشت، که نامش را حسین نهادند. حسین در ۸ سالگى پدر خویش را که ۳۱ سال بیش نداشت، از دست داد و تحت تکفل و سرپرستى مادر گرامى خود قرار گرفت. مادر او که از زنان بسیار مؤمن روستا بود، تمام همت خود را بر این گمارد که فرزندش را در راه پدر گرامیش تربیت کند و به همین جهت در همان اوان کودکى روحیه طلبگى را در او ایجاد کرد.

تبارى پاک

خاندان آیت الله حاج شیخ حسین محمدى سابقه طولانى و درخشان در علم و تقوا دارند. بنابر مدارک و شواهد موجود، نسبِ این خانواده به طائفه اى به نام «انصار» که شعبه اى از طایفه انصار مدینه بودند، مى رسد. این طائفه هم اکنون به انصارى مشهورند. تغییر شهرتِ این خاندان از انصارى به محمدى، هنگام تنظیم شناسنامه در سال ۱۳۱۵ صورت گرفت.(۲)

وى فرزند شیخ محمدعلى، فرزند ملا اسماعیل، فرزند ملا بزرگ، فرزند ملا حسن، فرزند… خواجه عبدالله انصارى مى باشد. همه آن بزرگورران از علماى بزرگ منطقه محسوب مى شدند.(۳)

خواجه عبدالله انصارى هروى ابن ابى منصور بن ابى ایوب على نسبش با شش واسطه به ابو ایوب انصارى، صحابى منتهى مى شود. وى از مشاهیر و عرفا و محدثین و فقها و بزرگان مشایخ صوفیه است. کنیه اش ابواسماعیل، لقب مشهورش شیخ الاسلام است. چون محل تولد بلکه محل دفنش بنابر مشهور هرات بود، به «پیر هرات» موصوف مى باشد.

از تألیفات اوست:

انس المرید؛
انوار التحقیق؛
شمس المجالس؛
مناجات فارسى؛
منازل السائرین الى الحق.

وى در تاریخ ۳۸۳ یا ۳۹۶ یا ۳۹۷ ه.ق در هرات متولد شد و در سال ۴۸۱ در آن جا وفات یافت و در قندهار نزدیک قبر حذیفه، مدفون گردید.(۴)

تحصیل

آیت الله محمدى از ۸ سالگى نزد عموى خویش شروع به تحصیل علوم دینى کرد(۵) و دروس ابتدایى حوزه را از او فراگرفت. عموى او که مرد دانا و پرهیزگارى بود، بر امور تحصیلى اش نظارت مى کرد. آیت الله محمدى دروس سطح را در حوزه علمیه منطقه نزد اساتید آن منطقه فراگرفت و پس از آن، به محضر عالم و عارف نامى استان مازندران، حضرت آیت الله العظمى کوهستانى رسید تا سطوح عالیه را از وى فرابگیرد.

وى در سال ۱۳۳۸، بعد از کسب اجازه از آیت الله العظمى کوهستانى، جهت ادامه تحصیل علوم اسلامى، در ۲۵ سالگى به نجف رفت و در طول ۱۴ سال تحصیل در حوزه علمیه نجف، از محضر اساتید آن جا استفاده برد، سپس در سال ۱۳۴۲ – در حالى که دو دوره در درس خارج اصول شرکت کرده بود و اکثر کتب فقه در بحث عبادات و معاملات را گذرانده بود. – با کسب اجازه اجتهاد از علماى نجف، به ایران بازگشت.(۶)

ویژگى هاى علمى

آیت الله محمدى هیچ گاه فرصت ها را از دست نمى داد، آن چنان که در نجف اشرف شبانه روز به درس و مباحثه مشغول بود. وى بالاترین کتب سطح را با زیباترین شیوه تدریس مى کرد و در علم منقول و تمام علوم مربوط به ادبیات عرب تبحر داشت. وى به عنوان مدرس برجسته در نجف شناخته مى شد. آیت الله محمدى پس از بازگشت به ایران، بنا به دعوت آیت الله کوهستانى در حوزه علمیه کوهستان به تعلیم طلاب پرداخت.

او یک مجتهد مسلم و صاحب نظر در فقه و اصول بود. و از علماى بزرگ اجازه‌نامه هاى مختلفى در اجتهاد و نقل روایات و امور حسبیه و شرعیه داشت. بعضى از مشایخ اجازه وى، عبارتند از آیات عظام:(۷)

امام خمینی (۱۲۷۹-۱۳۶۸ ش)؛
سید محمود شاهرودى؛
میرزا حسن یزدى؛
میرزا هاشم آملى (۱۲۸۲-۱۳۷۱)؛
سید حسین بروجردى (۱۲۵۳-۱۳۳۹ ش)؛
سید محمدرضا گلپایگانى؛
سید شهاب الدین مرعشى نجفى (۱۲۷۶-۱۳۶۹ ش)؛
آقا بزرگ تهرانی (۱۲۹۳-۱۳۸۹ ق)؛
حاج سید محمدهادى میلانى (۱۲۷۴-۱۳۵۳ ش)؛
سید محسن حکیم (۱۳۰۶-۱۳۹۰ ق)؛
سید ابوالقاسم خویى.(۸)

اساتید

آیت الله محمدى از محضر علماى بزرگى کسب فیض نمود، که بعضى از آن ها عبارتند از:

۱- آیت الله حاج آقا میرتقى نصیرى (۱۲۹۱-۱۳۷۳): وى از مفاخر روحانیت و از چهره هاى محبوب علمى و عملى استان مازندران بود.(۹) در حالات وى آورده اند که حافظ کل قرآن کریم بود و بر نماز شب مواظبت کامل داشت و همیشه بعد از نماز صبح، در سجده، زیارت عاشورا را همراه با دعا و قرآن، مخصوصاً سوره هاى آخر قرآن را تلاوت مى کرد که تا طلوع آفتاب ادامه داشت.(۱۰)

۲- آیت الله العظمى شیخ محمد کوهستانى (۱۲۶۹-۱۳۵۰ ش): وى از شاگردان آیت الله العظمى سید ابوالحسن اصفهانى؛ و آیت الله العظمى نائینى؛ بود. حجه الاسلام والمسلمین شیخ على کاشانى مى گوید: مرحوم کوهستانى زیاد به من توصیه مى کرد که اگر مى خواهى به محضر حضرت ولى عصر عجل الله تعالى فرجه الشریف برسى، از آزار مردم، بالاخص اولیاى خدا و مراجع تقلید و افرادى که پناهى جز خداوند ندارند، بخصوص به وسیله غیبت و تهمت بپرهیز و در مجالسى که این گناهان انجام مى شود، منشین.(۱۱)

حجه الاسلام شیخ على اکبر حسنى مى گوید: روزى به محضر آیت الله کوهستانى رسیدم و از ایشان خواستم دعا و ذکرى براى رفع گرفتارى به من بیاموزد. آن مرحوم این دعا را به من تعلیم دادند: «یا مُسبّب سَبّبْ، یا مُفرّج فَرّجْ، یا مُفتّح فَتّحْ، یا مُدبّر دَبّرْ، یا مُسهّل سَهّلْ، یا مُیسّر یَسّرْ، یا مُتمّم تمّمْ برحمتک یا ارحم الراحمین و انت الجواد الکریم». نیز اضافه کرد که حداکثر ۷۰ و حداقل ۷ مرتبه خوانده شود، که بسیار مجرب است.(۱۲)

۳- آیت الله العظمى حاج میرزا حسن یزدى: آیت الله محمدى در نجف، در درس کفایه او شرکت کرده و از دریاى علم او استفاده برد.(۱۳)

۴- آیت الله حاج سید محمود شاهرودى: وى استاد خارج فقه آیت الله محمدى در نجف بود. برخى از تألیفات آیت الله شاهرودى از این قرار است: تقریرات درس آیت الله آقا ضیاء عراقی، تقریرات اصول و فقه آیت الله میرزا حسین نائینى و ذخیره العباد.

از ویژگى هاى ایشان، رقت قلب و مهربانى او بود؛ اگر براى کسى گرفتارى پیش مى آمد، فوق العاده متأثر مى گشت و در رفع آن کوشش مى کرد و اگر توانایى نداشت، به حرم حضرت امام على علیه السلام مشرف مى شد و براى رفع گرفتارى آن مومن دعا مى کرد.(۱۴)

۵- آیت الله العظمى میرزا هاشم آملى (۱۲۸۲-۱۳۷۱ ش): آیت الله محمدى در دو دوره از دروس خارج اصول وى شرکت کرد. آیت الله میرزا هاشم آملى طلاب را به تقوا فرامى خواند و از آن جا که خود شهد شیرین تقوا را چشیده بود، سخنش از حلاوت خاصى برخوردار بود و تا عمق جان آدمى تاثیر مى کرد. از جمله سفارش هاى او چنین است: همواره به یاد خدا باشید. همواره به یاد امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشریف باشید، که او ناظر بر رفتار و کردار شماست. همیشه با وضو و طهارت باشید. نماز شب را از یاد نبرید، که تمام پیامبران به مداومت آن سفارش کرده اند. هرگز به نامحرمان نگاه نکنید.

او صاحب تألیفاتى است که از جمله مى توان به بدایع الافکار، کتاب الطهاره، کتاب الصلاه و خیارات اشاره کرد.(۱۵)

الف) قبل از انقلاب :

آیت الله محمدى در زمان طاغوت که کشور در خفتان و رعب و وحشت بود و کسى جرأت به زبان آوردن نام مبارک امام؛ را نداشت، علناً و در اجتماعات مختلف از حضرت امام پشتیبانى مى کرد و دائماً خطر انحطاط جامعه را به مردم گوشزد مى کرد. او در قیام هاى مردمى علیه رژیم منحوس و فاسد پهلوى همواره پیشرو بود، تا آن جا که طلایه دار دسته هاى تبلیغى بود.(۱۶)

ایشان گرچه به خاطر حمایت از امام با مشکلاتى روبرو مى شد، اما هیچگاه حاضر نمى شد دست از حمایت او بردارد. آیت الله محمدى در اولین مجلس ختم حاج آقا مصطفى خمینى در مازندران که توسط خود وى تشکیل شده بود، شرکت کرد و اعتنایى به تهدیدات مقامات امنیتى نکرد.(۱۷)

ب) بعد از انقلاب :

۱- حضور در جبهه ها با لباس رزم :

آیت الله محمدى در طى ۸ سال دفاع مقدس، با جان و مال خویش از رزمندگان اسلام دفاع کرد. وى با حضور در خط مقدم جبهه هاى نبرد حق علیه باطل و پوشیدن لباس پر افتخار بسیجى، باعث ایجاد روحیه، امید و پشتکار در دل دریادلان بسیجى شد.

۲- نماینده مجلس خبرگان :

آیت الله محمدى دو دوره نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان بود. آن بزرگوار بسیار به حضرت امام و رهبر عظیم الشأن انقلاب علاقه و ارادت داشت و با تمام وجود از حضرت امام و مقام معظم رهبرى حمایت و دفاع مى کرد.(۱۸)

همان طور که قبلاً گفته شد، آیت الله محمدى بعد از این که از نجف به ایران آمد، به علت کهولت سن مرحوم کوهستانى، مدیریت حوزه علمیه کوهستان را بر عهده گرفت. همچنین با فقدان عنصر زهد و تقوا و مرد علم و عمل، مرحوم آقا على لیموندى؛ و بنا به درخواست اهالى نکا، آیت الله محمدى از آیت الله کوهستانى اجازه گرفت و به آن شهرستان رفت. وى در این سنگر جدید هم در شمار شخصیت هاى علمى، فقهى، سیاسى و اجتماعى، مشغول اداره امور شرعى و حوزه علمیه نکا شد، به طورى که سراسر زندگى اش وقف خدمت به مردم گردید.(۱۹)

آیت اللّه محمدى از دیدگاه دانشمندان

۱- امام خمینی رحمه اله علیه:

«ارجو منه ان لاینسانى من صالح الدّعوات والسّلام علیه؛ امید من از ایشان (آیت الله محمدى) این است که مرا از دعاهاى خیرشان فراموش نکنند و سلام و درود بر او باد».

۲- آیت الله العظمى حاج سید محمود شاهرودى:

«حوزه نجف با رفتن آقاى محمدى لائینى به ایران، خاموش شد. همانا جناب عالم عامل و فاضل کامل و زکى وفى، آقاى حاج شیخ حسین محمدى مازندرانى – خدا ایشان را شامل الطاف پنهانیش فرماید. – به تحقیق قسمتى

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.