پاورپوینت کامل حقوق اسلامی ۴۵ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل حقوق اسلامی ۴۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل حقوق اسلامی ۴۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل حقوق اسلامی ۴۵ اسلاید در PowerPoint :
محتویات
۱ حقوق
۲ ویژگیهای نظام حقوقی اسلام
۲.۱ الهی، دینی و وحیانی بودن
۲.۲ واقعنگری و جامعیت
۲.۳ انسجام و هماهنگی
۲.۴ هماهنگی با طبیعت و فطرت انسان
۲.۵ استمرار و ثبات
۲.۶ سهولت و سماحت
۳ منابع حقوق در اسلام
۳.۱ منابع اصلی
۳.۲ منابع فرعی
۴ اهداف حقوق اسلامی
۵ پانویس
۶ منابع
حقوق
در اسلام، حقوق جزئی از پیکره دین است. پیوند آن دو بسیار عمیق است، دلیل این ارتباط تنگاتنگ آن است که زمینههای اجتماعی و عوامل گوناگونی که در جامعه بشری حاکمیت یک نظام حقوقی را اقتضا میکند، در قرآن کریم به عنوان فلسفه بعثت انبیاء و فرستادن دین و کتابهای آسمانی از سوی خداوند تلقی شده است.
گویا رسالت اصلی دین تحقق بخشیدن حاکمیت[۱] نظام حقوقی آن در جامعه میباشد. هر چند حاکمیت نظام حقوقی نیز مقدمهای برای تعالی بشر و سعادت او است. وجود نظام حقوقی در شریعت اسلام آن چنان بدیهی است که طرفداران اندیشه سکولار نیز نمیتوانند آن را انکار کنند.
نظام حقوقی اسلام، با ویژگیها، منابع و اهداف خاص از سایر نظامهای حقوقی متمایز میباشد که به طور اجمال به آنها اشاره میکنیم:
ویژگیهای نظام حقوقی اسلام
مهمترین ویژگیهای این نظام حقوقی عبارتند از:
الهی، دینی و وحیانی بودن
نظام حقوقی اسلام، نظامی الهی است. چون منشأ و خاستگاه قواعد آن اراده خداوند است؛ دینی است به این اعتبار که آورنده آن پیامبری برگزیده الهی است؛ وحیانی است چرا که قواعد حقوقی اسلام به وسیله خدا و پیامبر او وضع و تشریع گردیده، دینباوران در آن نقشی ندارند.
این رویکرد که اسلام دین حاکمیت قانون است و قوانین باید از طریق وحی در اختیار بشر قرار گیرد، در آیات متعددی از قرآن کریم[۲] و نیز در گفتار حکیمان بزرگ مسلمان همانند ابن سینا[۳]، خواجه نصیرالدین طوسی[۴] و فارابی[۵] مورد تاکید قرار گرفته است. این حقیقت حتی از دید حقوقدانان غربی نیز پنهان نمانده است به قول «برگ استراسر» «حقوق اسلامی عصاره روح حقیقی مسلمانی، قطعیترین مظهر فکر اسلامی و هسته اساسی اسلام است».[۶]
واقعنگری و جامعیت
در نظام حقوقی که قانونگذار واقعی آن خداوند باشد، طبعاً قوانین موضوعهاش مبتنی بر واقعیت بوده و جنبه عملی پیدا میکند، نتیجه این واقعنگری، جامعیت نظام حقوقی است و میتواند برای جامعه بشری کارآمد باشد. چرا که خداوند خالق انسان و جهان است و از تمام ابعاد و اسرار وجودی بشر آگاه است. او عالم مطلق است، گذشته و آینده را به خوبی میداند. از آثار و عوارض قانون اطلاع کامل دارد. او از خطا و لغزش مصون است تمایلات شخصی و گروهی ندارد؛ و حکمت او ایجاب میکند که قوانین را بر اساس واقعیت و با در نظر داشت تمام ابعاد و جوانب وضع نماید.
انسجام و هماهنگی
انسجام و هماهنگی درونی و بیرونی نظام حقوقی اسلام برخاسته از جهانبینی توحیدی، و واقعنگری است به این معنا که قواعد مختلف این نظام حقوقی هم در درون سیستم با یکدیگر سازگار هستند، و هم مجموعه نظام حقوقی با زیربنای آن (جهانبینی توحیدی) و دیگر نظامهای فردی و اجتماعی آن هماهنگ است. به بیان دیگر، حقوق اسلام مجموعه به هم پیوستهای است که بین اجزای آن رابطهای بر اساس واقع وجود دارد. و نیز بین نظام حقوقی و دیگر نظامهای فردی و اجتماعی آن (نظام اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، عبادی، اعتقادی و اخلاقی) ارتباط مستحکم برقرار است. به گونهای که هدف حقوقی جز با تحقق دیگر اهداف نظامهای مزبور تأمین نمیگردد.
هماهنگی با طبیعت و فطرت انسان
نظام حقوقی اسلام از سوی خالق انسان وضع شده، با آفرینش و ساختار وجودی بشر هماهنگ است. مراد آن است که حقوق اسلامی با عوامل ثابت تشکیل دهنده شخصیت انسان که بین همه انسانها مشترک است مانند حبذات، حب کمال و حقیقتجویی و غرایز و عواطف نهفته در انسان، هماهنگ میباشد: آیه شریفه[۷] و روایات زیادی بر این حقیقت دلالت دارد. در فقهالرضا از امام هشتم روایتی نقل شده مبنی بر این که خداوند اموری را که مصالح بندگان و زندگی آنان به آن بستگی دارد، همه را حلال. و اموری را که منشأ فساداند و به جسم انسان زیان میزند و روح او را تباه میسازد، حرام قرار داده است.[۸]
استمرار و ثبات
اسلام آیین جهانی و جاودانی است، گذشت زمان نمیتواند قوانین آن را منسوخ سازد، این ویژگی بر مبانی زیر استوار است:
الف. قانونگذار در نظام حقوقی اسلام، خداوند است که عالمانه با توجه به مصالح و مفاسد واقعی بشر در تمام دورههای تاریخ و هماهنگ با آنها قواعد و مقررات حقوقی را وضع نموده است.
ب. هماهنگی قواعد حقوقی اسلام با فطرت و ساختار وجودی انسان، دلیلی بر ثبات و دوام این نظام حقوقی است.
ج. افزون بر آن، نظام حقوقی اسلام بر اهداف، مبانی و منابع ثابت مبتنی است، لذا از دوام و ثبات برخوردار است.
در تبیین این امر که چگونه نظام حقوقی اسلام با تحولات اجتماعی هماهنگ است، توجه به یک واقعیت ضرورت دارد؛ و آن این که قواعد حقوقی اسلام بر دو نوعند: قواعد ثابت که بیانگر احکام موضوعات ثابتاند و قواعد متغیر که ناظر به اوضاع و شرایط و موضوعات متغیر است، این نوع قواعد در اختیار حاکم شرع است.[۹]
و مقصود از استمرار حقوق اسلام، ثبات قواعد حقوقی و اصول کلی است که مقررات را جهت میدهد.
سهولت و سماحت
این دو صفت ملازم یکدیگرند. سهولت به معنای روان و آسان بودن، سماحت به معنای گذشت کریمانه است در نظام حقوقی اسلام این دو صفت بسیار برجسته مینماید. از یک سو تکالیف برحسب توان و قدرت اشخاص وضع گردیده: «لانکلّف نفساً الّا وسعها[۱۰]؛ ما هیچ کس را جز به مقدار تواناییش تکلیف نمیکنیم» از سوی دیگر اصل اولی بر عدم تجسس و تفحص برای اثبات جرم است و نیز اصالت صحت در مورد رفتار آدمی جاری است. و به طور کلی قواعدی همچون لاحرج، لاضرر، قاعده ید، سوق مسلمانان، اصل برائت و… همگی بیانگر سهولت و سماحت مقدرات حقوق اسلامی است.
در قرآن کریم آیات متعددی بر سهله و سمحه بودن نظام حقوقی اسلام دلالت دارد.[۱۱]
با توجه به این ویژگی احکام اسلامی برای نوع مردم به راحتی قابل عمل است؛ اگر در مواردی موجب عسر و حرج گردد، عناوین ثانویه موجب برداشتن احکام حرجی به طور موقت میگردد.
البته نظام حقوقی اسلام در عین سهله و سمحه بودن، تساهل (سهلانگاری در اجرای قانون) و تسامح (دقت نکردن در محدوده حقوق) را هرگز نمیپذیرد. قرآن کریم کسانی را که در بیان قانون تسامح کنند و از خود چیزی بیان کنند،کافر[۱۲]، ظالم[۱۳] و فاسق[۱۴] خوانده است و همین طور کسانی را که در اجرای احکام و حدود الهی کوتاهی کنند، مورد نکوهش قرار داده و وعده عذاب میدهد و تسامح در این زمینه را جایز نمیداند.[۱۵]
این ویژگیها، نظام حقوقی اسلام را از سایر نظامهای حقوقی متمایز ساخته و استقلال آن را اثبات میسازد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 