پاورپوینت کامل حسن نورى همدانى ۶۲ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل حسن نورى همدانى ۶۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل حسن نورى همدانى ۶۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل حسن نورى همدانى ۶۲ اسلاید در PowerPoint :
محتویات
۱ تولد حسن نوری همدانی
۲ ویژگی های حسن نوری
۳ تحصیلات نوری همدانی
۴ نوری همدانی در محضر فرزانگان
۵ آثار علمى حسن نوری همدانی
۶ فعالیت هاى فرهنگى و سیاسى ایشان
۷ سفیر انقلاب اسلامى
۸ سخنان حسن نوری همدانی
۹ نوری همدانی شاعرى توانا
۱۰ هنرمند خوشنویس
۱۱ ویژگی هاى اخلاقى حسن نوری همدانی
۱۲ آثار اجتماعى و فرهنگى ایشان
۱۳ سخنى چند درباره انجمن هاى اسلامى قم
۱۴ خاطره از ایشان در لندن
۱۵ جایگاه مرحوم نوری در بیت آیت الله بروجردى
۱۶ دوستان نزدیک ایشان
۱۷ تعداد فرزندان وی
۱۸ وفات حسن نوری همدانی
۱۹ پانویس
۲۰ منابع
تولد حسن نوری همدانی
صفحه تاریخ نیمه دوم قرن سیزده را نشان مى داد، خفقان سیاسى عرصه را بر انسان هاى آزاده تنگ کرده بود. فقر فرهنگى و اقتصادى در جامعه ایران حاکمیت داشت. بى رونقى اندیشه نسل جوان. هر دیندارى را براى ایجاد طرحى نو برمى انگیخت. در چنین روزگارى در سال ۱۳۰۲ ه.ق در یکى از روستاهاى همدان، ستاره اى در خانه مرحوم میرزا ابراهیم نورى درخشید و چشمان پدر و مادر را به قدومش روشن ساخت. پدرش به پاس احترام و علاقه خاصى که به اهل بیت علیهم السلام داشت، اسمش را حسن نهاد. و در دوران کودکى تعلیم و تربیت او را به عهده گرفت.
ویژگی های حسن نوری
میرزا ابراهیم در عصر استبداد رضاخانى مى زیست و به سوق دادن توده هاى مسلمان به سوى معارف دینى اشتغال داشت. او تحت هیچ شرایطى سنگر دفاع از دین را ترک نکرد و چون در آن دوره عمامه علماء را برمى داشتند. براى مدتى و به جهت حفظ لباسش به یکى از روستاهاى همدان که در دوازده فرسخى شهر به نام «پاینده» بود رفت. از خصوصیات بارز آن عالم فرزانه موارد ذیل را مى توان برشمرد:
۱- با وجود مشکلات سیاسى، از هدایت مردم دست برنداشت.
۲- از گرفتن و مصرف وجوه شرعیه امتناع مى ورزید.
۳- براى امرار معاش دکانى دائر کرد و از درآمد آن هم خود استفاده مى کرد. به دیگران کمک مى نمود. و به این وسیله اتکاى به خویشتن را نشان مى داد. با دست گیرى از مستمندان، سنگر مبارزه با فقر را احیاء مى کرد. و از جانب دیگر با هجرت و به ارشاد توده ها، جامعه را به بیدارى فکرى، معنوى و سیاسى مى رساند. و سازش ناپذیر بودن روحانیت را به یادگار مى گذاشت.
تحصیلات نوری همدانی
مرحوم میرزا حسن نورى همدانى در خانواده اى که خود اهل علم بوده و به اهل بیت علاقه داشتند، حیات علمى خود را آغاز کرد و در نوجوانى، شعله هاى عشق به تحصیل معارف دینى و علوم آل محمد صلی الله علیه و آله سراپاى وجودش را فراگرفت. دوره مقدماتى را نزد پدر آموخت و بعد از آن که براى رسیدن به مدارج علمى بالاتر، فیض شاگردى مرحوم آخوند همدانى را که بنا به درخواست مردم علم دوست همدان و دستور شیخ عبدالکریم حائرى مؤسس حوزه علمیه قم، از قم به همدان آمده و حوزه علمیه همدان را راه انداخته بود، کسب کرد. و سطوح عالیه را نزد ایشان خواند. در سال ۱۳۲۲ ه.ش به همراه برادر کوچکترش، آیت الله میرزا حسن نورى، راهى شهر مقدس قم گردید و به تحصیل علوم دینى ادامه داد. این مرد درباره چگونگى سکونت خود در قم مى گفت:
«هنگامى که ما به قم آمدیم، در نهایت تهى دستى بودیم، مدتى روى پشت بام مدرسه حجتیه و دیگر جاها مى خوابیدیم و قوتمان نان هایى بود که از ده آورده بودیم. هنگامى که سفره نان را براى اولین بار باز کردیم، با مشتى نان هاى کپک زده مواجه شدیم و تا مدت ها کپک هاى روى نان ها را مى سابیدیم و پاک مى کردیم. تا قابل خوردن شوند».[۱]
به این صورت مرحوم میرزا حسن نورى با مشکلات زندگى دست و پنجه نرم کرد و همانند علماى سلف خود، در کمال زهد، قناعت و تنگ دستى علوم اسلامى را فراگرفت. به خاطر هوش سرشارش بسیار سریع پیشرفت کرد و در ردیف شخصیت هاى علمى حوزه علمیه قم درآمد.
نوری همدانی در محضر فرزانگان
همانطور که ذکر شد مرحوم نورى همدانى اولین بار در محضر پدر ارجمندش دوره مقدماتى را به پایان رساند، سطوح عالى را نزد مرحوم آخوند همدانى خواند. در سال ۱۳۲۲ که وارد حوزه پرافتخار تشیع قم شد نزد اساتید بزرگ و مفاخر عالم اسلام آن روز یعنى آیات عظام؛ بروجردى، داماد، امام خمینی، علامه طباطبایى به فراگیرى علم اصول، فقه، تهذیب نفس و نیز فلسفه پرداخت. و به عنوان شاگردى برجسته، در محضرشان درخشید و منزلت والایى کسب کرد.
آثار علمى حسن نوری همدانی
از مرحوم نورى آثار علمى با خطى زیبا باقى مانده که متأسفانه اجل فرصت نداد، تا در زمان حیاتش انتشار یابد و دانش دوستان از آثار فکرى این اندیشمند بهرمند گردند. تنها چند اثر باارزش وى چاپ شد و به یادگار ماند که به آن ها اشاره مى کنیم:
۱- مجموعه آثار: اشعار علمى، عرفانى است که به خط زیباى خود نوشته و به یادگار گذاشته است. این اثر به وسیله فرزند بزرگ آن مرحوم، شیخ على نورى، جمع آورى و منتشر شده است.
۲- پیروزى در سایه شکست: این اثر با رهنمودهاى ایشان در فروردین سال ۱۳۴۸ پدید آمد. نویسندگان جوانِ انجمن اسلامى قم (ولی عصر عجل الله تعالی فرجه شریف) آن را نوشتند. این کتاب با پژوهشى خاص تاریخ انقلاب خونین حسینى علیه السلام را به نمایش گذاشته است.
۳- توضیح المسائل جیبى: فتاواى مراجع در آن جمع آورى و نظر آن ها را در هر موضوعى بیان کرده است. وى فتواى امام خمینى را با حرف (خ) مشخص نموده است. این کار در شرایطى به انجام رسیده که بردن نام امام راحل جرم بزرگ به حساب مى آمد.
۴- مجموعه آثار علمى – تاریخى: این آثار که به بیست جلد مى رسد مجموعه سخنرانى هاى او است که در زمان حیاتش، آن را تنظیم و با تعیین موضوعت و عناوین مورد بحث، براى نشر آماده کرد.
۵- رجال آیت الله بروجردى: نقش مرحوم نورى را در این اثر؛ از زبان فرزند وى مى خوانیم: «این اثر تا قبل از رحلت آیت الله بروجردى به طور کامل تنظیم نشده بود. ایشان با پشتکار، ذوق هنرى و علمى خویش آن را آماده انتشار کرد، زیرا مراجعه به منابع، تنظیم و تدوین آن نیاز به توان جسمى داشت. و چون سن مرحوم آیت الله بروجردى بالا بود، پدرم با همکارى تعدادى از محققان و زیر نظر آیت الله العظمى بروجردى به نوشتن آن همت گماشت. و این به دور از انصاف است که پدرم را تنها به عنوان خطاط آن اثر با ارزش معرفى کنند».[۲]
مرحوم آقاى نورى تمام هفت جلد آن کتاب را با ژرف اندیشى که داشت به پایان رسانید. خط زیبا، پشتکار، ذوق سلیم و اطلاعات علمى، آن مرد علم و عمل دست به دست هم داد و این کتاب باارزش را براى حوزه علمیه، به یادگار گذاشت.
فعالیت هاى فرهنگى و سیاسى ایشان
در سال هاى هزار و سیصد و چهل و دو و قبل و بعد آن که، سلطه ننگین استبداد پهلوى بر جامعه اسلامى ایران، حکمفرما بود و مبارزه همه جانبه اسلام خواهان روز به روز گسترش مى یافت، دستگاه امنیتى هر فریادى را در نطفه خفه مى کرد و آزادى خواهان را به بهانه هاى گوناگون از سر راه برمى داشت. در چنین شرایطى مرحوم نورى در سال سى و هفت اقدام به تاسیس انجمن هاى اسلامى قم – مکتب ولی عصر – نمود و در دو بخش خواهران و برادران فرزندان مسلمان را در تشکلى ارزشمند به دور هم جمع کرده و به مبانى دین آشنا مى ساخت.
در واقع آن مجموعه کانون مبارزه علیه التقاط، کفر و محل تحقق و تبیین مفاهیم دینى بود. این انجمن به صورت هفتگى و بر اساس و نظم خاص اداره مى شد جوانان در این تجمع فرهنگى، سیاسى علاوه بر نیایش با دستورات دینى آشنا مى شدند. در نتیجه این جلسات و شعبه هاى آن بود که، شور انقلابى در جامعه ایجاد مى شد.
قشرهاى جامعه با باورهاى پویا و مکتبى، وارد صحنه مى گردیدند و چه بسا زندانى، تبعید و یا شهید مى شدند. در همان مقطع که دست مرموز غرب و شرق از آستین التقاطى ها، بهائى ها و کمونیست ها بیرون مى آمد و سبب تخدیر افکار عمومى مى شد، این گونه تشکل ها و چهره هاى درخشان علمى، دینى، همانند مرحوم نورى با کارهاى فرهنگى، انقلابى جامعه را از سرگردانى نجات مى دادند.
هرچه از عمر این مجمع مى گذشت؛ جوانان را بیشتر شیفته خویش مى ساخت و از جانب دیگر، تهدید جدى علیه دستگاه حاکم به حساب مى آمد. ساواک که بر اساس دقت و حساسیت خود در برخورد با اسلام گرایان، با نظر سوء به این جلسه ها مى نگریست، بارها در صدد تعطیلى آن برآمد و چند بار مرحوم نورى را به زندان ساواک برد و به انواع تهدیدها و شکنجه ها متوسل شد[۳]، اما به رغم خواست دستگاه خودکامه، این مرکز فرهنگى، سیاسى تا سال هزار و سیصد و پنجاه و پنج شمسى به فعالیت ادامه داد و پس از هیجده سال نورافشانى و هدایت فکرى، به وسیله ساواک تعطیل شد.
سفیر انقلاب اسلامى
مرحوم نورى پس از تعطیل شدن انجمن اسلامى ولی عصر عجل الله تعالی فرجه شریف بى آن که احساس یأس و شکست کند، به کارهاى تبلیغى دیگر مشغول گردید و با شیوه جدید به میدان مبارزه فرهنگى وارد شد. در سال پنجاه و نه بر اساس فرمان امام خمینی براى، تبلیغ و هدایت نیروهاى مسلمان ساکن انگلستان، به آن جا اعزام شد و به راهنمایى اسلام دوستان (دانشجو و غیردانشجو) پرداخت. این شخصیت دینى – سیاسى در شرایطى به اروپا وارد شد که جو سیاسى – فرهنگى آن جا علیه انقلاب ایران و اسلام سامان داده شده بود. و امپریالیزم خبرى نیز سعى مى کرد، چهره انقلاب، انقلابیون به ویژه امام خمینى را در انظار جهانیان مخدوش سازد.
وى پس از ورود به انگلستان و ابلاغ پیام رهبر انقلاب اسلامى، به سازماندهى فکرى – سیاسى نیروها پرداخت و محل زندگى و کار او، محفل اجتماع و برنامه ریزى براى پویاسازى اندیشه جوانان شد. از جمله فعالیت ها در همان سال برنامه اعتصاب در مقابل سفارت آمریکا در انگلیس بود که در روز اعتصاب و به هنگام فرارسیدن وقت نماز، اقامه نماز جماعتى که به امامت ایشان، در وسط خیابان لندن و با اجتماع ب
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 