پاورپوینت کامل اجتبا ۳۵ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل اجتبا ۳۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل اجتبا ۳۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل اجتبا ۳۵ اسلاید در PowerPoint :
محتویات
۱ واژه شناسی
۲ حقیقت اجتبا
۳ اجتبا و هدایت
۴ اجتبا و نفى حرج
۵ علم به غیب و اجتبا
۶ صلاح و اجتبا
۷ پانویس
۸ منابع
واژه شناسی
واژه اجتبا از باب افتعال و از ریشه «ج ب ى» است. لغویان، جبى را به معناى جمع کردن (گردآورى) دانستهاند؛[۱] بدین سبب حوض را که محل گردآورى آب است، جابیه و خراج را که از اطراف و اکناف گردآورى مىشود، مَجْبى نامیدهاند.[۲]
از آنجا که باب افتعال بر قصد و اختیار دلالت مىکند مىتوان اجتبا را به معناى اختیار کردن شىء براى گردآورى و رهایى بخشیدن آن از تشتت و پراکندگى دانست.[۳]
اجتبا و برگزیدن بنده از ناحیه خداوند به معناى اختصاص دادن او به فیضهاى خاص الهى است که نتیجه آن حاصل شدن انواع نعمتها براى او بدون هیچگونه سعى و تلاشى است و این موهبت تنها براى پیامبران و صدیقان و شهدا خواهد بود.[۴]
در قرآن کریم، مشتقّات «جبى» ۱۲ بار بکار رفته که ۱۰ مورد آن به بحث «اجتبا» مربوط است. در موارد یاد شده به جز یک مورد که به معناى لغوى اجتبا (سوره اعراف/۷، ۲۰۳) ارتباط دارد به حقیقت اجتبا (معناى مصطلح آن) همراه با علم به تأویل احادیث (سوره یوسف/۱۲، ۶) و هدایت (مانند سوره نحل/۱۶، ۱۲۱؛ سوره انعام/۶، ۸۷ و…) و صلاح (سوره قلم/۶۸، ۵۰) و علم به غیب (سوره آل عمران/۳، ۱۷۹) و نفى حرج (سوره حج/۲۲، ۷۸) اشاره شده است.
حقیقت اجتبا
همانگونه که از تأمل در معناى لغوى و اصطلاحى اجتبا بدست مىآید و نیز دقت در موارد کاربرد آن در قرآن مؤیّد است، حقیقت اجتبا آن است که خداوند، بنده خود را برگزیند و وى را از هر گونه تشتّت و تفرق و سرگردانى و تمایل به جوانب گوناگون و متضاد رهایى بخشد؛ آنگاه او را به سوى خود متمایل و راه هدایت و رستگارى را برایش فراهم آورد.[۵]
برخى مفسران، ذیل آیه ۶ سوره یوسف/۱۲ آوردهاند: در همه موارد کاربرد و همه مشتقات این ماده (جبایه) جمعآورى چیزى و حفظ آن از تفرقه و تشتت لحاظ شده است؛ بنابراین، اجتباى بندهاى از بندگان خداى سبحان به وسیله او به این معنا است که بخواهد او را مشمول رحمت خود سازد و به مزید کرامت، اختصاص دهد و به این منظور، او را از تفرق در راههاى پراکنده شیطانى حفظ کرده، در شاهراه صراط مستقیمش بیندازد.[۶]
از آنچه گفته شد، روشن مىشود که تفسیر اجتبا به مطلق برگزیدن، درست نیست زیرا گزینش، معنایى است که ما آن را از صیغه افتعال که بر قصد و اختیار دلالت دارد، استفاده مىکنیم و به ماده اجتبا اختصاص ندارد بلکه معناى مزبور را از هر مادهاى که به باب افتعال برده شود، مىتوان فهمید.
بلى مىتوان گفت: شخصى که مُجْتَبى است، او را براى اختصاص به مقام اجتبا یا جهت کارهاى خطیرى چون رسالت و امامت و ولایت برمىگزینند؛[۷] ولى باید توجه داشت که برگزیدن اول، سابق بر اجتبا یا همراه آن است و برگزیدن بعدى، متفرِّع بر اجتبا خواهد بود.
از آنچه گفته شد، روشن مىشود که مرادف دانستن اجتبا با واژههایى چون اصطفا و اخلاص (خالص گردانیدن)، درست نیست؛ زیرا اصطفا از مادّه صفو (=صاف و خالص بودن)[۸] و به معناى گزینش کسى جهت خالص و پاکیزه ساختن وى از آلودگىها است[۹] و اخلاص نیز از آنجا که از باب افتعال و مفید معناى اختیار نیست نمىتواند مرادف اجتبا قرار گیرد.
برخى مفسران به رغم آنکه اجتبا را به گزینش تفسیر کردهاند، با کمک حدیث «إذا أحبّ اللّه عبداً ابتلاه فإن صبر اجتباه و إن رضى اصطفاه»، اجتبا را مقدمه اصطفا دانسته و گفتهاند: آنچه در روایت آمده، مراتب محبت خدا است؛ خواست و گرفتارى و درگیرى، آنگاه پایدارى و کوشش و پذیرش و گزیدگى سپس خلوص و تصفیه.[۱۰]
اجتبا و هدایت
خداوند درباره شمارى از پیامبران مىفرماید: ما آنها را اجتبا و به راه راست هدایتشان کردیم: «وَاجْتَبَیْنَاهُمْ وَهَدَیْنَاهُمْ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ». (سوره انعام/۶، ۸۷) آمدن اجتبا همراه هدایت به ویژه پیش از هدایت، گویاى این نکته است که بین اجتبا و هدایت، رابطه علّى و معلولى برقرار است و نیز تقدم ذکرى «اجتَبَینهُم» بر «هَدَینهُم» بر زمینهساز بودن اجتبا براى هدایت دلالت دارد.[۱۱]
گویا خداى متعالى خواسته است، بگوید: ما پیامبران یاد شده را از سرگردانى میان کثرات و تمایل و رکون به مظاهر خلقیّه نجات داده و آنها را به سوى خود متمایل ساخته و به صراط مستقیم هدایتشان کردهایم.[۱۲]
برخى به رغم اینکه اجتبا را در آیه یاد شده به مطلق برگزیدن معنا نکرده بلکه برگزیدن را لازمه آن دانستهاند، در تصویر معناى جمع به گونهاى دیگر مشى کرده و گفتهاند: این معنا (برگزیدن) گرچه از موارد کاربرد اجتبا استفاده مىشود؛ ولى معناى اصلى آن نیست بلکه لازم آن معنا به شمار مىرود و معناى اصلى اجتبا همان جمعآورى است و از سیاق آیات مورد بحث بدست مىآید که همان معناى اصلى لغت مورد عنایت است و خواسته براى بیان هدایت به صراط مستقیمى که بعد ذکر مىکند، زمینهسازى کرده باشد.
گویى فرموده است: ما سلسله جلیله انبیاء علیهمالسلام را که در طول تاریخ بشر متفرق بودهاند و هر یک از آنان در زمانى مىزیسته، یک جا جمع و همه را با یک عنایت، به سوى صراط مستقیم هدایت کردیم. مقصود از سیاق ا
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 