پاورپوینت کامل آیه ۱۰۰ سوره نحل ۴۶ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل آیه ۱۰۰ سوره نحل ۴۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل آیه ۱۰۰ سوره نحل ۴۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل آیه ۱۰۰ سوره نحل ۴۶ اسلاید در PowerPoint :

محتویات

۱ ترجمه های فارسی
۲ ترجمه های انگلیسی(English translations)
۳ معانی کلمات آیه
۴ تفسیر آیه
۵ پانویس
۶ منابع

ترجمه های فارسی

تنها تسلط شیطان بر آن نفوسی است که او را دوست گرفته‌اند و کسانی که (به اغوای او) به خدا شرک می‌آورند.

تسلّطش فقط بر کسانی است که او را سرپرست و دوست خود گرفته اند و بر کسانی است که [به وسیله اغواگری او] برای خدا شریک قرار داده اند.

تسلّط او فقط بر کسانى است که وى را به سرپرستى برمى‌گیرند، و بر کسانى که آنها به او [=خدا] شرک مى‌ورزند.

تسلط او تنها بر کسانى است که دوستش مى‌دارند و به خدا شرک مى‌آورند.

تسلّط او تنها بر کسانی است که او را به سرپرستی خود برگزیده‌اند، و آنها که نسبت به او [= خدا] شرک می‌ورزند (و فرمان شیطان را به جای فرمان خدا، گردن می‌نهند)

ترجمه های انگلیسی(English translations)

His authority is only over those who befriend him and those who make him a partner [of Allah].

His authority is only over those who befriend him and those who associate others with Him.

His power is only over those who make a friend of him, and those who ascribe partners unto Him (Allah).

His authority is over those only, who take him as patron and who join partners with Allah.

معانی کلمات آیه

یتولونه: تولى در آیه، به معنى دوست داشتن است. «یتولونه»: دوست مى‏ دارند او را.[۱]

تفسیر آیه

تفسیر نور (محسن قرائتی)

إِنَّما سُلْطانُهُ عَلَى الَّذِینَ یَتَوَلَّوْنَهُ وَ الَّذِینَ هُمْ بِهِ مُشْرِکُونَ «۱۰۰»

غلبه وسلطه‌ى شیطان تنها بر کسانى است که (با پیروى از او) سلطه و ولایت او را مى‌پذیرند، و (بر) کسانى است که آنان (به واسطه فریب شیطان) به خدا شرک آورده‌اند.

نکته ها

شیطان به عزّت خداوند سوگند یاد کرده که با استمداد از حزب و قبیله‌اش و از راه زینت دادن، وعده‌ها، تبلیغات، وسوسه‌ها و افراد منحرف، از هرسو انسان را شکار کند. ومردم در

جلد ۴ – صفحه ۵۸۰

برابر این سوء قصد به چند گروه تقسیم مى‌شوند از جمله:

۱. انبیا که شیطان در آروزها و اهداف آن بزرگواران مانع تراشى مى‌کند، ولى در خود آنان نقشى ندارد. «أَلْقَى الشَّیْطانُ فِی أُمْنِیَّتِهِ» یعنى شیطان در اهداف و آرزوهاى پیامبر چیزى را القا مى‌کند، ولى خداوند توطئه‌اش را خنثى مى‌نماید. «۱»

۲. مؤمنان که شیطان با آنان تماس مى‌گیرد، ولى آنها متذکّر شده ونجات مى‌یابند. «إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّیْطانِ تَذَکَّرُوا» «۲»

۳. مردم عادّى که شیطان در روح آنان فرو رفته و وسوسه مى‌کند. «یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ» «۳»

۴. افراد فاسق، که شیطان در عمق جانشان رفته و بیرون نمى‌آید و بر فکر و دل و اعضاى آنان تسلّط مى‌یابد. «فَهُوَ لَهُ قَرِینٌ» «۴»

پیام ها

۱- مقدّمات سلطه‌ى شیطان را خودمان فراهم مى‌کنیم. «إِنَّما سُلْطانُهُ عَلَى الَّذِینَ یَتَوَلَّوْنَهُ» (تا مردم ولایت منحرفان را نپذیرند آنان کارى از پیش نمى‌برند)

۲- موحّدان واقعى بیمه هستند، لیکن هرکس به سراغ غیر او رفت نفوذ پذیر مى‌شود. إِنَّما سُلْطانُهُ عَلَى الَّذِینَ‌ …

«۱». حج، ۵۲.

«۲». اعراف، ۲۰۱.

«۳». ناس، ۵.

«۴». زخرف، ۳۶.

جلد ۴ – صفحه ۵۸۱

تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)


إِنَّما سُلْطانُهُ عَلَى الَّذِینَ یَتَوَلَّوْنَهُ وَ الَّذِینَ هُمْ بِهِ مُشْرِکُونَ (۱۰۰)

إِنَّما سُلْطانُهُ عَلَى الَّذِینَ یَتَوَلَّوْنَهُ‌: جز این نیست که تسلط او بر کسانى است که او را دوست مى‌دارند و اطاعت او مى‌کنند و وسوسه او را قبول مى‌نمایند. وَ الَّذِینَ هُمْ بِهِ مُشْرِکُونَ‌: و آنانکه ایشان به سبب غرور شیطان، شرک آرندگانند به خداى تعالى.

بیان: این مطلب محقق شده که شیطان سلطه ندارد بر اینکه احدى از بندگان را به اجبار و قهر و غلبه وادار نماید به کفر و معصیت، زیرا اگر چنین قدرتى داشتى، هرآینه یکنفر مؤمن باقى نگذاشتى، بنابراین نقض غرض الهى فراهم شدى، و دعوت انبیاء لغو گشتى، و کافر و عاصى را بر خدا حجت بودى؛ پس شیطان فقط وسوسه نماید در بنى آدم، آنگاه دو فرقه شوند: یک فرقه مؤمن و متوکلین که پناه برند به درگاه الهى و اعتماد نمایند به الطاف سبحانى و تمسک جویند به ذکر الهى نجات یابند. و دسته دیگر به سوء اختیار، بدون جبر و اضطرار، اطاعت کنند وسوسه شیطانى را، و پیروى نمایند قواى شهوانى را، لا جرم شیطان بر آنها دست یابد به مرتبه‌اى که به هر طرف خواهد آنها را کشاند.

جلد ۷ – صفحه ۲۸۲

تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)

وَ لا تَشْتَرُوا بِعَهْدِ اللَّهِ ثَمَناً قَلِیلاً إِنَّما عِنْدَ اللَّهِ هُوَ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (۹۵) ما عِنْدَکُمْ یَنْفَدُ وَ ما عِنْدَ اللَّهِ باقٍ وَ لَنَجْزِیَنَّ الَّذِینَ صَبَرُوا أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما کانُوا یَعْمَلُونَ (۹۶) مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثى‌ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاهً طَیِّبَهً وَ لَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما کانُوا یَعْمَلُونَ (۹۷) فَإِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطانِ الرَّجِیمِ (۹۸) إِنَّهُ لَیْسَ لَهُ سُلْطانٌ عَلَى الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَلى‌ رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ (۹۹)

إِنَّما سُلْطانُهُ عَلَى الَّذِینَ یَتَوَلَّوْنَهُ وَ الَّذِینَ هُمْ بِهِ مُشْرِکُونَ (۱۰۰)

ترجمه‌

و عوض مگیرید بعهد خدا بهاء اندک را همانا آنچه نزد خدا است‌

جلد ۳ صفحه ۳۱۴

آن بهتر است براى شما اگر باشید که بدانید

آنچه نزد شما است فانى میشود و آنچه نزد خدا است باقى میماند و هر آینه جزا میدهیم البتّه آنانرا که صبر نمودند مزدشان را ببهتر چیزیکه بودند بجا مى‌آوردند

هر کس بجا آورد کار شایسته را از مرد و زن و او مؤمن باشد پس هر آینه زندگانى دهیم او را زندگانى پاکیزه و هر آینه جزا دهیم ایشانرا مزدشانرا ببهتر چیزیکه بودند بجا مى‌آوردند

پس چون بخوانى قرآن را پس پناه بر بخدا از شیطان رانده شده‌

همانا نیست مر او را تسلّطى بر آنانکه ایمان آوردند و بر پروردگارشان توکّل میکنند

جز این نیست که تسلّط او بر کسانى است که زیر فرمان او میروند و آنانکه براى او شرک مى‌آورند.

تفسیر

– خداوند در تعقیب آیات سابقه نهى فرموده است از نقض عهد نمودن مسلمانان بطمع مال و جاه دنیوى از کفّار قریش که طالب نقض بودند تا ثابت قدم فرماید در دین کسانى را که عهد کرده بودند با پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم و قسم خورده بودند که از ایمان و اطاعت او سر نه پیچند باین تقریب که مبادله و معاوضه ننمائید عهد خدا را با بهاء کمى چون مال و جاه دنیوى هر قدر زیاد باشد در مقابل ثواب و مقام اخروى ناچیز و کم و حقیر است و ارباب علم و دانش میدانند که اجر الهى که نزد

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.