پاورپوینت کامل هستی از نظر فلسفه و عرفان (کتاب) ۴۶ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
5 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل هستی از نظر فلسفه و عرفان (کتاب) ۴۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل هستی از نظر فلسفه و عرفان (کتاب) ۴۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل هستی از نظر فلسفه و عرفان (کتاب) ۴۶ اسلاید در PowerPoint :

محتویات

۱ مولف
۲ انگیزه نگارش
۳ ساختار
۴ گزارش محتوا
۵ وضعیت کتاب
۶ پانویس
۷ منابع مقاله
۸ منبع

مولف

سید‌‎جلال‌الدین موسوى آشتیانى (۱۳۰۴-۱۳۸۴ش)، استاد فلسفه و عرفان اسلامی، و فیلسوف اصالت وجودی است. وی در سال ۱۳۷۶ش، دانشمند برجسته کشور انتخاب شد و در سال ۱۳۸۱ نشان درجه یک دانش جمهوری اسلامی را دریافت کرد.

آیت‌الله بروجردى، علامه طباطبایى و سید‌‎حسن بجنوردى از اساتید او هستند و از آثار او می‌توان به الشواهد الربوبیه فی المناهج السلوکیه، سه رساله فلسفی، شرح بر زاد المسافر صدر الدین محمد بن ابراهیم شیرازی و شرح فصوص الحکم اشاره نمود.

انگیزه نگارش

انگیزه نویسنده از تألیف، بیان‌ اصالت و وحدت حقیقت وجود و اثبات مبدأ وجود و فیض به طریقه متألهین از حکما و محققین از عرفا‌ است[۲].

ساختار

کتاب با یک مقدمه و پیشگفتار آغاز و مطالب در بیست فصل، تنظیم شده است.

گزارش محتوا

در مقدمه، به موضوع کتاب و انگیزه نگارش آن اشاره شده[۳] و در پیشگفتار، توضیحاتی پیرامون شیوه کار نویسنده، ارائه گردیده است[۴].

ازآن‌جهت‌ که‌ مباحث‌ وجود از مباحث مهم فلسفه اولی و حکمت متعالیه، بلکه پایه و اساس فلسفه خصوصاً مبانی اعتقادی مربوط به مبدأ‌ و معاد‌ است، لذا نویسنده به‌طور اختصار و ایجاز تعریف و موضوع‌ و مسائل‌ و مبادی فلسفه کلی و علم اعلی را بیان کرده، سپس به ذکر اقوال مهم در وجود پرداخته است[۵].

در فصل اول، به بررسی اقوال‌ در وجود پرداخته شده است و به این نکته اشاره شده است که جماعتی از اشاعره به اشتراک لفظی در وجود قائلند و جماعتی‌ از محققین اهل حکمت، تبعا لصدر‌ الحکماء‌ و عده‌ای‌ قبل از صدر المتألهین که به فهلویون‌ معروف هستند فرموده‌اند: وجود، حقیقت‌ واحد و دارای مراتب متعدده متکثره مقوله به‌ تشکیک است. جماعت دیگری معروف به مشاء به اصالت‌ وجود‌ و اعتباریت‌ ماهیات قائلند[۶].

فصل دوم، به تعریف وجود اختصاص یافته است. نویسنده در این فصل، ابتدا به‌ نظر‌ ابن‌سینا درباره تعریف وجود اشاره کرده، سپس به توضیح کلام شیخ پرداخته است. باوجوداین، نویسنده قائل است به اینکه‌ وجود، قابل‌تعریف نیست؛ چون حقیقت وجود به‌حسب‌ علم‌ ارتسامی و حصولی، در غایت خفاء و کمون است و آنچه ما از وجود ادراک‌ می‌کنیم، وجود‌ مفهومی و انتزاعی است که‌ عنوان برای وجودات خاصه است و این مفهوم عام بدیهی چون‌ ذاتاً‌ بسیط و از سنخ ماهیات‌ نیست، قابل‌تعریف نیست. نویسنده در ادامه به تعاریف‌ دیگر‌ از‌ بزرگان درباره وجود اشاره‌ کرده است[۷].

فصل سوم درباره وجود ذهنی است. تصور هر شیئی عبارت از‌ حصول‌ مفهوم آن شیء‌ در ذهن و نفس بر طبق خارج است و وجود ذهنی‌ آن‌ است‌ که آثار نداشته باشد، چراکه ترتب آثار خارجیه بر وجود ذهنی، مستلزم انقلاب است‌ و آنچه‌ را‌ که ما ادراک می‌کنیم، مفهوم انتزاعی وجود است‌ که از اعراض عامه‌ و معقولات‌ ثانویه است، نه حقیقت وجود[۸].

فصل چهارم، مربوط به بساطت حقیقت وجود است. نویسنده در این فصل به‌ بیان‌ بساطت حقیقت وجود و علت آن از دیدگاه برخی بزرگان مثل ملاصدرا و آقا‌ علی‌ مدرس پرداخته و در نهایت معتقد است به‌ اینکه‌ حقایق‌ وجودیه بما هی هی بسائطند و ماده و صورت ندارند، علت‌ غایی و فاعلی‌ آن‌ها حق‌تعالی است. وجودات امکانیه بما هی وجودات، نه جنس دارند‌ و نه‌ فصل و نه ماده‌ دارند و نه‌ صورت‌[۹].

فصل پنجم‌ درباره شمول‌ وجود است. نویسنده معتقد است وجه اعرفیت وجود از سایر مفاهیم، همان‌ اوسعیت آن مفهوم است‌ به‌نحوی‌که شامل اعدام و ملکات گردیده و موجب‌ تمایز‌ در اعدام می‌شود، لذا عرفا از‌ وجود منبسط که تجلی‌ ارفع‌ حق‌تعالی است، تعبیر به‌ وجود‌ مطلق و عام نموده‌اند[۱۰].

در فصل ششم، از تمیز در موجودات بحث شده است. تمایز بین دو شیء‌ یا‌ به‌ تمام ذاتی است مثل تمایز‌ بین‌ اجناس‌‌ عالیه و بین اجناس‌ مقولات‌ ما به الاشتراک ذاتی‌ و جود‌ ندارد و یا تمیز به اجزاء ذات است مثل‌ تمیز بین انواع مختلف که اختلاف‌ آن‌ها‌ به‌واسطه فصل است و یا به‌ منظمات‌ خارجیه است‌‌ مثل‌ تمیز‌ بین افراد نوع واحد‌. اشراقیون یک قسم دیگر از تمیز قائلند که عبارت است از بودن ما به الاشتراک، عین‌ ما به‌ الامتیاز و ما به الاتفاق، عین‌ ما‌ به‌ الافتراق‌[۱۱].

فصل هفتم درباره اصالت‌ وجود‌ است. نویسنده این مسئله را از مسائل مهم فلسفه می‌داند و قائل است به‌ اینکه روی مبنای اصالت‌ وجود، مشکلات‌ زیادی از فلسفه حل می‌شود؛ بنابراین اصالت‌ ماهیت‌ و اعتباریت‌ وجود، محذوراتی‌ پیش‌ می‌آید و قائل به اصالت ماهیت در جمیع مسائل مهم فلسفه، دچار حیرت و شک و تردید و عناد می‌شود[۱۲].

نویسنده در این فصل به بیان آراء و دلایل فلاسفه در اثبات‌ اصالت وجود پرداخته که در اینجا به یک‌ دلیل از هشت دلیل از آن‌ها اشاره می‌شود: اگر وجود، محقق نباشد، ماهیتی از ماهیات تحقق و ثبوت خارجی پیدا نمی‌نماید؛ یعنی ما اگر‌ نفس‌ ذات ماهیات را مجرد از وجود لحاظ کنیم، معدومند. اگر وجود، امری خارجی نباشد، ثبوت وجود برای ماهیت محال است و ممکن نیست موجود را بر ماهیت حمل کنیم، به‌ جهت‌‌ آنکه ثبوت هر مفهومی برای موضوعی، فرع ثبوت مثبت له و وجود موضوع است[۱۳].

در فصل هشتم، به بررسی ملاک تشخص در وجودات پرداخته شده و نویسنده در این فصل،‌ به‌ نظر بزرگان درباره ملاک‌ تشخص‌ در‌ وجودات اشاره کرده است[۱۴].

وجود- فاعل معطی- مشاهده حضوریه- ارتباط شی‌ء به وجود حقیقی، از جمله ملاک‌هایی‌ است که برای تشخّص در وجودات عنوان‌ شده‌ است. نویسنده در این‌ فصل‌ بیشتر به بررسی نظریات بزرگان درباره اصالت یا اعتباریت وجود پرداخته سپس با استناد به ادله و ظهور کلام خود بزرگان، اصالت وجود را اثبات کرده است[۱۵].

در فصل نهم، به تبیین این موضوع پرداخته شده که وجود، مشترک‌ معنوی‌ و مفهوم عام بدیهی است. به نظر نویسنده، وجود از مفاهیم بدیهیه و معانی عامه‌ واضحه است و صورت و معنای وجود در ذهن بدون واسطه مرتسم می‌شود، به خلاف مفاهیم‌ مرکب از جنس و فصل که ارتسام‌ آنها‌ در ذهن، ارتسام اولی نیست و به سبب وجود، ظهور پیدا می‌نماید؛ چون حقایق وجودی، مرکب از جنس و فصل نیستند‌ و ترکیب سایر شئونات‌ ترکیب، از خواص ماهیات است؛ مفهوم وجود، صادق‌ بر‌ همه‌ اشیاء است[۱۶].

باید جمیع مفاهیم نظری و ضروری در تصورات به مفهوم وجود و جمیع قضایای نظری‌ منتهی به ‌‌قضیه‌ ضروریه النقیضان لا یجتمعان شود؛ از اینجا، خبیر بصیر متوجه می‌شود به‌ اشتراک‌ معنوی‌ وجود‌ و اینکه مفهوم بدیهی وجود از عوارض عامه و معقولات ثانوی است و اگر وجود، مشترک لفظی باشد‌، این مطلب تمام نمی‌شود[۱۷].

در فصل دهم، قول فهلویون پیرامون وجود، مورد بررسی قرار گرفته است. طبق این نظر، وجود، حقیقت واحد و دارای مراتب‌ مختلف است و مراتب‌ وجودی‌ از‌ عقل اول تا هیولای اولی، متصل به یکدیگر بوده و فرق بین افراد وجود به‌شدت‌ و ضعف و

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.