پاورپوینت کامل ماتریدیه ۳۶ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل ماتریدیه ۳۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل ماتریدیه ۳۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل ماتریدیه ۳۶ اسلاید در PowerPoint :
محتویات
۱ زندگانى ماتریدى
۱.۱ تاریخ تولد
۱.۲ زادگاه او
۱.۳ تحصیلات او
۱.۴ شاگردان او
۱.۵ آثار ماتریدى
۲ پانویس
۳ منابع
با دقت در تاریخ مکتب ماتریدى، به روشنى ثابت میشود که او اندیشه هاى کلامى خود را از ابوحنیفه گرفته زیرا ابوحنیفه پیش از آن که به فقه بپردازد، داراى حلقه کلامى بوده است. از روزى که مسائل کلامى در محیط اسلامى به صورت ساده مطرح گردید، در میان مسلمانان دو گروه پدید آمد.
گروه اهل حدیث که آنان را «حشویه» و «سلفیه» و «حنابله» مىنامند. این گروه کلیه عقاید خود را از ظواهر آیات و قسمت اعظم آن را از حدیث مىگیرند و براى عقل و خرد ارزشى قائل نمىباشند و اگر در میان این گروه عقایدى مانند تشبیه و تجسیم و جبر و حکومت قضا و قدر بر افعال اختیارى انسان پدید آمد و یا بر رؤیت خدا در روز رستاخیز اصرار مىورزند، در اثر احادیثى است که در میان آنان منتشر شد و غالباً اثر انگشت احبار یهود و راهبان نصارى در آنها دیده مىشود تا آنجا که به قدیم بودن کلام خدا (قرآن) قائل شدند، بسان یهودیان که تورات را قدیم و یا مسیحیان که مسیح را ازلى مىدانند و آنان نیز قرآن را قدیم و ازلى دانستند.
گروه معتزله که به عقل و خرد بها و ارزش داده، حدیث و روایتى را که با حکم خرد مخالف باشد، طرد مىنمایند و عقاید خود را از نصوص قطعى کتاب و سنت و حکم خرد مىگیرند.
چیزى که بر آنها خرده مىگیرند این است که به عقل بیش از حد، بها بخشیدهاند و چه بسا نصوص فراوانى که در شریعت مقدس آمده به خاطر اندیشه مخالفت آن با عقل به کنار مىگذارند.
سالها جنگ و نبرد فکرى میان این دو گروه پیوسته برقرار و پیروزى هر گروه بر گروه دیگر در گرو کمک هاى فرمانروایان وقت بود که جانب یکى را مىگرفتند و در تضعیف دیگرى مىکوشیدند و این نزاع تا آغاز سال ۳۰۰ هجرى به صورتى چشمگیر ادامه داشت ولى در آغاز قرن چهارم دو شخصیت در دو قطر و منطقه سر بلند کردند و مکتبى را که در حقیقت مکتب معتدلى میان اهل حدیث و مکتب معتزله بود، پدید آوردند.
یکى از این دو نفر ابوالحسن اشعرى (۲۶۰ – ۳۲۴) است که در عراق از مذهب اعتزال توبه کرد و خود را یار و یاور احمد بن حنبل معرفى نمود و در عین حال در مذهب ابن حنبل تصرفاتى پدید آورد و به تدریج مذهب رسمى اهل سنت شد. همان طور که مذاهب چهارگانه فقهى به تدریج مذهب اهل سنت گردیدند.
دیگرى ابومنصور ماتریدى سمرقندى (۲۵۰ – ۳۳۳) که در مشرق جهان اسلام به جانبدارى از اهل حدیث برخاست و درست همان کارى را انجام داد که همتاى او «اشعرى» انجام داد و عجیب این که این دو بنیانگذار در حالى که در یک عصر مىزیستند و در یک مسیر گام برمىداشتند، از کار یکدیگر آگاه نبودند.
منطقه شرق اسلامى در آن روز مرکز بحث هاى کلامى بود، همان طور که بصره زادگاه اشعرى نقطه برخورد آراى عقاید مختلف به شمار مىرفت و افکار بیگانگان به هنگام فتوحات اسلامى، از کشورهاى مختلف به صورت افکار وارداتى به جهان اسلام منتقل شده بود.
از نظر فقهى مذهب حنفى در خراسان رواج کامل داشت، در حالى که مردم بصره بیشتر شافعى بودند از این جهت، حنفی ها گرایش فراوانى به ماتریدى پیدا کردند در حالى که شافعی ها بیش از همه به اشعرى گرویدند، ماتریدى قسمتى از اندیشههاى کلامى خود را از ابوحنیفه گرفته و از کتاب «فقه اکبر» او که مربوط به عقاید است متاثر مىباشد، از این جهت پیروان بیشتر ماتریدى در خراسان مىزیستند و در فقه، حنفى بودند. مانند:
فخرالاسلام محمد بن عبدالکریم بزودى.(۴۹۳)
ابوحفص عمر بن محمد نسفى.(۵۷۳)
سعد الدین تفتازانى.(۷۹۱)
کمال الدین احمد بیاضى.(قرن ۱۱)
کمال الدین محمد بن همام الدین.(۸۶۱)
با دقت در تاریخ مکتب ماتریدى به روشنى ثابت مىشود که او اندیشههاى کلامى خود را از ابوحنیفه گرفته زیرا ابوحنیفه پیش از آن که به فقه بپردازد، داراى حلقه کلامى بوده. آنگاه که با «حماد بن ابى سلیمان» رابطه برقرار کرد، بحث کلامى را ترک کرد و به فقه پرداخت.
این تنها ماتریدى نیست که عقاید کلامى خود را از ابوحنیفه گرفته بلکه معاصر او ابوجعفر طحاوى (۳۲۱) مؤلف عقاید طحاویه، اندیشههاى کلامى خود را از ابوحنیفه گرفته، حتى در آغاز رساله خود مىگوید: این رساله عقیده فقهاى امت اسلامى است، آنگاه از ابوحنیفه و دو نفر دیگر از تلامیذ معروف او به نامهاى: ابویوسف و محمد بن حسن شیبانى نام مىبرد.[۱]
عبدالقاهر بغدادى مؤلف کتاب «الفرق بین الفرق» در کتاب دیگر خود به نام «اصول دین» یادآور مىشود که ابوحنیفه کتابى به نام «الفقه الاکبر» دارد که در آنجا ردى بر قدریه نگاشته است و در رساله دیگر، قول اهل سنت در مسالهاى[۲] را تایید کرده است البته رسائل موروث از ابى حنیفه بیش از این دو رساله است که او یادآور شده است.
از آنجا که مسائل کلامى در رسالههاى ابوحنیفه فاقد نظم و انسجام بود، کمال الدین بیاضى در قرن یازدهم اسلامى به تنظیم این مسائل پرداخت و کتابى به نام «اشارات المرام من عبارات الامام» نوشت و در آن کتاب مىگوید: من این مسائل را از کتاب هاى: الفقه الاکبر، الرساله، الفقه الابسط، کتاب العالم والمتعلم، الوصیه، که همگى از ابوحنیفه به وسیله مشایخ نقل شده است، تنظیم نمودم.[۳]
از مجموع آنچه که یادآور شدیم، روشن مىشود که ریشههاى «مکتب ماتریدى» با سند خاصى به ماتریدى و به گونهاى به ابوحنیفه مىرسد و همان طور که خواهیم دید این مکتب، یک منهج معتدل میان اهل حدیث و اعتزال مىباشد. حتى خواهیم دید که این مکتب به شیوه تعقل و اعتزال نزدی
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 