فایل کامل و عالی پاورپوینت مقام در برابر دستگاه


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 فایل کامل و عالی پاورپوینت مقام در برابر دستگاه دارای ۳۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی فایل کامل و عالی پاورپوینت مقام در برابر دستگاه،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل کامل و عالی پاورپوینت مقام در برابر دستگاه :

تحول اساسی سیاسی و اجتماعی در سراسر جهان، طی سالیان گذشته، نه فقط موضوعیت مداوم «تاریخ» را در دنیای مدرن، بلکه بایستگی وارسی شیوه‌های بازپرداخت و بازتفسیر مستمر تاریخ را نیز در پرتو شرایط معاصر کاملا هویدا کرده است.

درباره کتاب موسیقی هزارساله: تاریخ جدید سنت‌های موسیقایی ایران

ترجمه: سهند سلطان‌دوست – تحول اساسی سیاسی و اجتماعی در سراسر جهان، طی سالیان گذشته، نه فقط موضوعیت مداوم «تاریخ» را در دنیای مدرن، بلکه بایستگی وارسی شیوه‌های بازپرداخت و بازتفسیر مستمر تاریخ را نیز در پرتو شرایط معاصر کاملا هویدا کرده است. رشد همزمان مطالعات استعمارزدایانه و بومی در دهه‌های اخیر (از جمله به طرز بارزی در چارچوب مطالعات موسیقی) در عین حال تلاش‌هایی را تقویت کرده برای بازنگری و بازآرایی روایت‌های منتظم تاریخی، به مجرد اینکه محققان آنها را در پرتو خوانش‌های موضعی‌تری از تاریخ مطرح کرده‌اند که علیه روایات سلطه‌آمیز یا استعماری خاصی، از جمله روایات ریشه‌دار نظام حاکم موثر واقع می‌شوند. موسیقی هزارساله: تاریخ جدید سنت‌های موسیقایی ایران، اثر ان لوکاس، این راه را پی می‌گیرد، در روایت فرهنگ یکه و جاودانه موسیقی ایرانی، به‌ ظرافت تشکیک می‌کند و در عوض، فهمی از تاریخ موسیقی ایرانی را پیش می‌نهد که متاثر است از خصوصیت تاریخی، تحولات عمده اجتماعی-فرهنگی و تاثیر استیلا، استعمار و تجدد.

از این منظر است که اطلاق عنوان «جدید» به تاریخ سنت‌های موسیقایی ایرانِ لوکاس سزاوار است. البته «جدید» حاکی از این هم هست که رویکرد لوکاس به نحوی با برداشت‌های پیشین از تاریخ موسیقی ایرانی فرق دارد و در واقع، او به ‌صراحت انواع تاریخ‌نگاری را که درصدد تصحیح‌شان برمی‌آید، توصیف می‌کند. مثلا در برابر اصرار بر مدعای «یگانه تاریخ واقعی موسیقی ایرانی» یا طرح «حقیقت یگانه، آزمون‌پذیر و بی‌نقص از تاریخ موسیقی» مقاومت می‌ورزد (صص ۷ و ۱۰) . به ‌جایش، آفرینش موسیقی ایرانی را در قالب تسلسل تاریخی (و جغرافیایی) مفصل‌تری از فعالیت فرهنگی قرار می‌دهد که پاسخگوی نیازها و چالش‌های مختلف در طول زمان و مکان بوده است. این تغییر عملا در تمرکز لوکاس بر یک مساله خاص منعکس می‌شود که مورخان موسیقی در ایران با آن مواجهند: نحوه تبیین و تفسیر تغییر از نظام فرامنطقه‌ای «مقام» در سده‌های میانه به نظامی به‌ وضوح مخصوص ایران به نام «دستگاه» در دوره مدرن.

همان‌طور که لوکاس در فصل دوم توضیح می‌دهد، چارچوب موسیقایی آنچه او «نظام دوازده مقام» می‌نامد برای نخستین‌بار در اواخر دوره عباسی (۶۵۶-۱۳۲ق/ ۱۲۵۸-۷۵۰م) ایجاد شد. «دوازده مدالیته انتزاعی» تشکیل‌دهنده این نظام اساسا مسیرهای ملودیکی‌اند نه فقط متاثر از گام‌ها (یا اندازه فواصل زیروبمی‌ها) که همچنین از قابلیت بالقوه مدگردی از یک گستره ارتفاع صوتی به دیگری، اتکا بر کاربرد عبارت‌های کوتاه و بلند ملودیکی که (عمدتا) سینه‌به‌سینه منتقل می‌شوند و برخی معیارهای زیباسازی و زیباشناسی. این چارچوب ملودیک سرانجام بر موسیقی‌های نواحی از شمال آفریقا در غرب تا آسیای میانه در شرق موثر افتاد، خاصه از طریق نظام‌های حمایت سلطنتی که سده‌ها به حلقه‌های فرامنطقه‌ای و چندلسانی اهالی موسیقی و تبادل موسیقایی قوام بخشیدند. در مقابل، نظام «ردیف دستگاهی» که در دوران سلسله قاجار (۱۳۰۴-۱۱۷۵ق/ ۱۹۲۵-۱۷۸۹م) پدید آمد، نظامی مشخصا ایرانی است که تا حدی ناشی از تلاش‌های مدرن برای تعریف هویت (موسیقایی) ملت بسط یافته است.

لوکاس این دو نظام (مقام و دستگاه) را حتی در ساختار کتاب، به ‌منزله جفت متضاد مطرح می‌کند تا حدی همچون راهی برای بغرنج ‌نُمودن آنچه او روایت معمول از تاریخ [پیوسته] موسیقی ایرانی توصیف می‌کند. بخش نخست («فرهنگ مقامی») که دوره تاریخی ۱۱۰۰ تا ۱۸۰۰ میلادی [ح ۱۲۰۰ تا ۵۰۰ قمری] را در برمی‌گیرد، شامل فصل‌هایی است که نقش امپراتوری را در تشکیل نظام دوازده مقام و همچنین فهم رایج فلسفی از مقام را در رابطه با کائنات منظم، دغدغه‌های اخلاقی برخاسته از این ارتباط و نفوذ سلطنت سلسله‌ای در مقام مضمون عمده آوازهای این دوران توضیح می‌دهند. بخش دوم («فرهنگ دستگاهی») که روایت تاریخی خود را از جایی می‌آغازد که بخش نخست به پایان می‌برد، با بحث از تحولات جامعه ایرانی و عمل موسیقایی شروع می‌شود که ملازم ظهور سلسله‌های قاجار و پهلوی بود. فصل‌های بعدی بازتفسیر نظام دستگاهی را به صورت بخشی از تاریخ بسیار درازدامنه‌تر موسیقی (پارسی) در ایران، برداشت‌های متقابل از استلزامات اخلاقی این تاریخ برای شهروندان ایران و تغییر کلی در ماهیت متون شعری که با دستگاه مرتبط واقع شدند، مستند می‌سازد.

قرار دادن مقام و دستگاه در تمایز با یکدیگر به لوکاس اجازه می‌دهد در برابر خلق روایت تاریخی یکه‌ای متکی بر مسیرهای خطی و غایت‌شناختی بایستد. یکی از تمایزات مهم متعددی که در جای‌جای کتاب به آن اشاره می‌شود به شیوه‌هایی برمی‌گردد که گفتمان پیرامون نظام‌های مقام و دستگاه بر برداشت‌های یکسره متفاوتی از هدف ذاتی خود این نظام‌ها تاکید دارند. لوکاس در فصل سوم نمایی کلی از نوشته‌های فلسفی سده‌های میانه را درباره نظام دوازده مقام ارایه می‌کند و به ‌ویژه توضیح می‌دهد که موسیقی چگونه در این نوشته‌ها پایبند قوانین ذاتی نظم کیهانی درک می‌شده است. نظام دوازده مقام بخش مهمی از سیروسفر به سوی کشف بهترین روش برای بهره‌گیری از قدرت ذاتی مو

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.