فایل کامل و عالی پاورپوینت خَبط کاتبان ناشی، در خَلط متون و حواشی نگاهی به گُواهی فخر رازی
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
فایل کامل و عالی پاورپوینت خَبط کاتبان ناشی، در خَلط متون و حواشی نگاهی به گُواهی فخر رازی دارای ۴۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی فایل کامل و عالی پاورپوینت خَبط کاتبان ناشی، در خَلط متون و حواشی نگاهی به گُواهی فخر رازی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل کامل و عالی پاورپوینت خَبط کاتبان ناشی، در خَلط متون و حواشی نگاهی به گُواهی فخر رازی :
الحاق حواشی به متن، یکی از انواع تصحیفاتی است که گاه در فرایند رونویسی آثار کهن، در دستنوشتهای آنها اتّفاق افتاده است و موجب غامض و نامفهوم شدن، یا ناراست و ناسازوار گشتن برخی از عبارات آن آثار شده است.
چکیده: الحاق حواشی به متن، یکی از انواع تصحیفاتی است که گاه در فرایند رونویسی آثار کهن، در دستنوشتهای آنها اتّفاق افتاده است و موجب غامض و نامفهوم شدن، یا ناراست و ناسازوار گشتن برخی از عبارات آن آثار شده است. فخر رازی (د: ۶۰۶ ه.ق.)، عالم نامبردار اشعری، در شرحی که بر کتاب معروف ابنسینا (د: ۴۲۸ ه.ق.) به نام عیون الحکمه نوشته است، در دو موضع، دربار تصحیفِ خطاساز و ابهامآفرینِ الحاقِ حواشی به متن در نسخ خطّی سخن گفته است و از وقوع چنین تصحیفاتی در مصنّفات خود خبر داده. گواهی او در این خصوص از جهاتی چند درخور اعتناست، بهویژه از این جهت که نمودار حدوث زودهنگام اینگونه تصحیفات و تحریفات در نسخ خطّی است و اینکه رخدادن این سنخ تصحیفاتِ مشکلساز در آنها، نه فقط در طول چند قرن بلکه تنها در طی چند دهه و حتّی چند سال نیز امکانپذیر و گاه مُحَقَّق بوده است.
کلیدواژهها: نسخ خطّی، تصحیف، حواشی، کاتبان، فخر رازی.
خطاها و تصحیفاتی که در دستنویسهای آثار کهن رخ داده است و موجب دگرگونیهای مشکلآفرین در متن آنها شده است علل و عوامل مختلفی میتواند داشته باشد. در حقیقت، تغییر یافتن عبارات اصیل یک نویسنده و مبدّل شدن آنها به دیگر صورت نادرست، ممکن است در اثر خطای کاتبان در خوانش نسخ اصل مؤلّف یا رونوشتهای سپسین آن باشد، یا لغزش آنان در کتابت نسخه، یا دخل و تصرّفات بعدی در این دستنویسها، و یا علل دیگری نظیر اینها. یکی از اسباب وقوع تصحیف و تبدیل در ضبط کلمات و عبارات متون کهن، راهیافتن حواشی نسخ یک اثر به متن آن است. میدانیم که در کنارهها یا میان سطور دستنویسهای متون کهن، اغلب، کلمات و عباراتی نوشته شده است که برخی از آنها اصلاحات و استدراکات مربوط به متن اثر به قلم خود نویسند اثر یا کاتب دیگری است، و برخی دیگر، توضیحات و ملاحظاتی است که صاحب کتاب و یا خواننده یا کاتب دیگری دربار مطالب مطرح در آن نگاشته است. تشخیص اینکه حواشی مکتوب در کنارههای نُسَخ از چه سِنخ است و آیا نوشت خود نویسند اثر بوده یا کسانی دیگر، همواره آسان نبوده و گاه خَبط و خَلطهایی در این خصوص صورت گرفته است. در موارد بسیاری، حواشی نسخهها نگاشت خود نویسند اثر نبوده است و بلکه ملاحظات و توضیحاتی است که به قلم خواننده یا کاتب دیگری نوشته شده است. حال ممکن است کاتب بیبصیرتی این قبیل حواشی را بهاشتباه نوشت خود نویسنده و متعلّق به اصل متن اثر بپندارد و هنگام رونویسی نسخ خود، آن حواشی را به متن اثر ملحق نماید. در این صورت، عبارات و کلماتی که در واقع ربطی به نویسنده و متن اثر او نداشته است وارد یکی از دستنوشتهای آن میشده است و کاتبان بعدی هم از روی همان متن تصحیفشده نسخ دیگری را گاهگاه با اغلاط افزونتری فراهم میآوردهاند و رفتهرفته متن اصلی اثر نویسنده چنان در معرض اضافات و تغییرات گوناگون قرار میگرفته است که از اصل خود بس دور میافتاده است. طبعاً ورود آن حواشی غیر اصیل به متن، و تغییرات و تصحیفاتی که بهمرور زمان در ضبط کلمات اثر صورت میگرفته است، ناسازگاریها و نادرستیهایی را در متن نویسنده پدید میآورد که خود موجب بروز ابهامها و اِغلاقهایی در فهم عبارات آن میشود. بنابراین، یکی از علل غامض و نامفهوم بودن، یا ناراست و ناسازوار نمودن برخی از عبارات متون کهن وقوع همین تصحیفاتی است که در اثر الحاق حواشی کتاب به متن آن صورت گرفته است و متن اثر را از صورت اصلی خود خارج و دور نموده است.
نکت پیشگفته در باب تصحیفِ خطاساز و ابهامآفرینِ الحاقِ حواشی به متن در نسخ خطّی، مورد توجّه و تصریح فخر رازی (د: ۶۰۶ ه.ق.)، عالم نامبردار اشعری نیز قرار گرفته است. او در شرحی که بر کتاب معروف ابنسینا (د: ۴۲۸ ه.ق.) به نام عیون الحکمه نوشته است، در دو موضع، دربار این موضوع و مشکل سخن گفته است و از وقوع چنین تصحیفاتی در مصنّفات خود خبر داده. گواهی او در این خصوص از جهاتی چند درخور اعتناست، بهویژه از این جهت که نمودار حدوث زودهنگام اینگونه تصحیفات و تحریفات در نسخ خطّی است و اینکه رخدادن این سنخ تصحیفاتِ مشکلساز در آنها، نه فقط در طول چند قرن بلکه تنها در طی چند دهه و حتّی چند سال نیز امکانپذیر و گاه مُحَقَّق بوده است. در اینجا نخست فحوای گفتار رازی در این موضوع و سپس عین عبارات او بیان میشود. از آنجا که یگانه ویراست در دسترس از کتاب شرح عیون الحکمه ۱ تصحیحی انتقادی و منقَّح از این اثر نیست و شوربختانه آمیخته است با اغلاط پرشمار، عبارات رازی در این دو موضع با چند نسخ کهن از این اثر۲ مقابله شده است و برخی اصلاحات لازم در آنها صورت گرفته است. خوانند تیزبین از همین اصلاحات نیز درخواهد یافت که بعضی از متون کهن مثل همین کتاب شرح عیون الحکمه تا چه اندازه سهلانگارانه و مغلوط بهطبع رسیده است و تصحیفاتی که در نسخ خطّی این آثار رخ داده است، اگر در فرایند تصحیح انتقادی آنها شناسایی و اصلاح نشود، به چه حدّ میتواند متن این آثار را مبهم و معیوب نماید.
نخستین موضعی که رازی در کتاب شرح عیون الحکمه به مسأل «خَبط کاتبان ناشی در خَلط متون و حواشی» اشارت نموده است در مقدّمهای است که بر این کتاب نگاشته و در آن از موانع پیشروی خود بر سر راه شرح این کتاب سخن گفته است. او در اینجا بدین نکته تصریح نموده که چون ابنسینا در کتاب عیون الحکمه معانی و مفاهیم پیچید فلسفی را در قالب الفاظ و عبارات مختصر و فشرده بیان کرده است و مقاصد و مطالب مورد نظرش را هم چندان صریح و روشن بازننموده است، هر کسی عبارات او را بر حسب نظر نادرست و پندار نااستوار خود تفسیر کرده است. شماری از این افراد با این تصوّر که معنای سخنان شیخ را آشکار سازند و مقاصد او را توضیح دهند، همان پندارهای ناصواب و برداشتهای ناروای خود را در حاشی دستنوشتی که از این کتاب در اختیار داشتهاند، نوشتهاند. سپس گروه نادانتری که این نسخهها به دستشان افتاده است، گمان کردهاند که حواشی مکتوب در آنها نیز کلمات و عباراتی است از اصل متن کتاب و نوشت خود ابنسینا. آنگاه این کاتبان نادان آن حواشی را که نوشت خوانندگان و کاتبان قبلی بوده است، به متن اصلی کتاب ابنسینا وارد نموده و با این کار اشکالات گوناگونی در کلام شیخ ایجاد کردهاند و عبارات او را عیبناک گرداندهاند. سپس فخر رازی یادآور میشود که به چشم خود بروز همینگونه تصحیفات و تحریفات را در تألیفات خویش نیز دیده است و سعی بلیغی نموده که این اضافات و تصحیفات فاسد را از متن آثار خود بزداید تا مبادا که این زوائد و تغییرات موجب تردید و تشویش ذهن و سوء فهم خوانندگان آثارش شود. در ادامه، فخر رازی این
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 