پاورپوینت کامل در مسیر گفتوگوی اسلام و مسیحیت چه چالشهایی وجود دارد؟ ۵۲ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل در مسیر گفتوگوی اسلام و مسیحیت چه چالشهایی وجود دارد؟ ۵۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل در مسیر گفتوگوی اسلام و مسیحیت چه چالشهایی وجود دارد؟ ۵۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل در مسیر گفتوگوی اسلام و مسیحیت چه چالشهایی وجود دارد؟ ۵۲ اسلاید در PowerPoint :
پاسخ اجمالی
این پاسخ سخنرانی آیت الله هادوی تهرانی است که در این زمینه ایراد شده است:
در قرن میلادی حاضر گرایش روشنی به دینداری دیده میشود، در حالیکه قرن گذشته تلاش زیادی برای کنار گذاشتن دین صورت گرفته است. ولی شکستهای پی درپی در این زمینه و شکوفایی بعضی از جنبشهای دینی – که در رأس آنها انقلاب اسلامی ایران بود که منجر به شکلگیری جمهوری اسلامی شد -، باعث شد که انسان معاصر تغییرات روشنی را تجربه کند و متحول گردد، و از یک انسان ملحد که بر این بیدینی هم اصرار داشت، به انسانی دوستدار دین تبدیل، و خواستار معنویت و حقیقت اخروی شود.
از اینرو گفتوگوهای بین همه یا بعضی از ادیان در سالهای اخیر شکوفا شد و کنفرانسهای متعددی در این زمینه برگزار شد؛ مانند کنفرانس انجمن بین المللی رهبران دینی در سال ۲۰۰۲ در تایلند؛ پارلمان بین المللی ادیان در سال ۲۰۰۳ در اسپانیا، کنفرانس ادیان جهانی در قزاقستان در سال ۲۰۰۳، و کنفرانس ادیان ابراهیمی دربارهی جنگ و صلح در سال ۲۰۰۶ میلادی در ایتالیا.
با این کوشش فراوان، اما برای گفتوگوی بین ادیان بویژه بین اسلام و مسیحیت به عنوان آخرین ادیان ابراهیمی، هنوز معضلات و چالشهایی در راه گفتوگوی سودمند بین این دو دین وجود دارد که به بعضی از آنها اشاره میشود:
- عدم توجه حقیقی به نقاط مشترک بین این دو دین؛ مانند نقاط مشترکی که قرآن کریم به آن اشاره میکند: «بگو: اى اهل کتاب! بیایید به سوى سخنى که میان ما و شما یکسان است که جز خداوند یگانه را نپرستیم و چیزى را همتاى او قرار ندهیم و بعضى از ما، بعضى دیگر را – غیر از خداى یگانه- به خدایى نپذیرد».[۱]
نقاط مشترک زیادی در عقیده و اخلاق بین اسلام و مسیحیت وجود دارد. همچنین امکان تعامل کارگشایی یین این دو دین برای ادارهی جامعه جهانی در راه رسیدن به صلح و امنیت جهانی میتواند وجود داشته باشد.
این همکاری باید از سویی در چهارچوب توحید به عنوان رکن اساسی، و از سوی دیگر عدم ادعای ربوبیٌت و سیادت از طرف جانبی بر جانب دیگر باشد، و حال آنکه هر دوی این خصوصیات در دنیای امروز ما گُم شده است.
توحید مورد غفلت قرار گرفته و تجاوز قدرتهای قوی بر ضعیفان یک امر عادی شده است، به طوری که در جریان پروژهی هستهای ایران این موضوع به خوبی مشاهده میشود.
- عدم آگاهی از نتایج گفتوگوهای سودمند بین این دو دین؛ چرا که این گفتوگوها پلی است به سوی فهم دقیق و ریشهدار از دو دین و گسترش دامنه تواناییهای علمی و عملی در این دو دین از طریق بررسی مقایسهای در زمینههای مختلف عقیدتی و اخلاق.
برآیند حتمی در این همکاری علمی، رسیدن به پیشنهادهای روشن برای همزیستی مسالمتآمیز و همکاری مؤثر میان پیروان این دو دین و خاموش کردن شعلههای جنگ فکری و اقتصادی و بالاخره رسیدن به یک فضای امن برای رشد و به فعلیت رساندن استعدادهای بشری است.
- تفکر سنٌتی که بدون هیچ تجدیدی در تفکر حاکم در هر دین نسبت به دین دیگر وجود دارد.
بسیاری از برداشتهای این تفکر سنتٌی نسبت به طرف دیگر مبنی بر مطالعات و تحقیقاتی است که فاقد منابع معتبر است، یا بر گفتارهای باطلی قرار دارد. به طوری که نتیجه این تفکر در اکثر موارد سوء برداشت و در نتیجه سوء ظن و داوری باطل در مورد طرف مقابل است.
- از دیگر چالشها، وجود قدرتهای جهانی است که خواستار برخورد بین ادیان هستند.
روسای این قدرتهای جهانی منافع خودشان را در جنگ میپندارند. روشن است که جنگ باید دارای ریشههای عمیقی باشد و مهمترین این ریشهها در اختلافهای عقیدتی پیدا میشود. به همین جهت اصرار بر تعمیق این اختلافات دارند. کاریکاتورهای که در دانمارک دیده شد، از مصادیق این توطئههای بین المللی است و به جز این هیج توجیهی برای حوادث دانمارک وجود ندارد. آن جهالتی که در جریان هتک حرمت به برترین و بزرگترین شخصیت الهی عالم حضرت محمد(ص)، شکل گرفت، دانمارک را برای ظهور این جنایت انتخاب کرد؛ چرا که علامت روی پرچمش، علامت صلیب است.
آنها به خوبی میدانستند که عکسالعمل مسلمانان در سوزاندن پرچم آن کشور بروز میکند، کاری که به هتک حرمت صلیب تفسیر شد و در نتیجه عکسالعمل مسیحیان را در پی داشت.
در دیداری که با پاپ واتیکان، بندیکت شانزدهم در هشت ماه پیش داشتم، به این نقطه اشاره کردم و از او خواستم که به این نقشهی شیطانی توجه داشته باشد و برای پیروانش روشن کند که سوزاندن پرچم، بیاحترامی به صلیب نیست، بلکه فقط یک حرکت سیاسی بر ضد دولتی است که در آن به پیامبر اعظم(ص) توهین شده است.
از همین توطئهها جریان ۱۱ سبتامبر است، الآن با توجه به قوانین و شواهد بسیاری، میدانیم که نیرنگ و توطئهای در کار بود، دو ساختمان مرکز تجارت جهانی به وسیله موشکها و هواپیماها فرو ریخت و هدف از آن توسعهی دایرهی جنگ علیه مسلمانان و زنده کردن جنگهای صلیبی – همانگونه که در آن زمان رئیس جمهور آمریکا به این موضوع اشاره کرد – بود.
به نظر من، کاری که اخیراً پاپ انجام داد از مصادیق همین توطئههای جهانی بر ضد ادیان است. وی در هشت ماه قبل از این سخنرانی،[۲] بلکه یک ماه قبل از این سخنرانی، بر اهمیت گفتوگوی بین ادیان خصوصاً اسلام و مسیحیت تأکید داشت و بیانیهای درباره کنفرانس گفتوگوی اسلامی و مسیحی در اسسیزی صادر کرد، پس چگونه از این موضوعات غافل شده و مطالبی میگوید که از شأن او دور است؟!
- چالشهای عدم علم به حقایق هر کدام از این دو دین؛ برای این موضوع مثالهای زیادی وجود دارد. چه بسا مهمترین آن همان سخنرانی پاپ باشد که به بعضی از آنها در اینجا اشاره میکنم:
الف) خلط بین «جهاد» که یک اصطلاح اسلامی است، و جنگ مقدٌسی که در تاریخ مسیحی اتفاق افتاده است. پاپ میگوید: «آغاز کرد امپراطور موضوع جهاد یا همان جنگ مقدٌس را». جهاد کوشش درباره از بین بردن موانع هدایت و آسان کردن راه عبادت خداوند است، این جنگ، جنگ با کسانی است که در مقابل پرستش خداوند قرار گرفته و بندگان خدا را از شناخت او و هدایت یافتن توسط او بازمیدارند. این همان جهاد اصغر است. گاهی هم جهاد منظور شناخت نفس و کوشش درباره اصلاح آن است که به آن جهاد با نفس گفته میشود، حال آنکه جنگ مقدس در کنه آن، به معنای تسلط بر غیر مسیحی و اجبار آنان به مسیحی شدن است.
اگر به تاریخ ارمنیها در ایران و لبنان و دیگر کشورها نگاه کنیم، این اعتراف را از سوی محققان آنها میبینیم که اذعان دارند سایر مذاهب مسیحی سعی در تغییر دین و دینداری اَرمنیها داشتند، اما مسلمانان حتی یک گام در این مسیر برنداشتند.
ب) عدم آگاهی به تارخ قرآن و شأن و نزول آیات: وی میگوید: «مطمئناً امپراطوری میدانست که آیهی ۲۵۶ از سوره دوم قرآن(بقره) میگوید: «اکراهی در دین نیست…» و این سوره از اولین سورههای قرآن است که مربوط به زمانی است که محمد(ص) قدرت و سلطهای نداشت و مقهور بود…».
حال آنکه این آیه از آیات مدنی است و هنگامی نازل شد که پیامبر دارای حکومت و قدرت بود و هیچ خطری او را تهدید نمیکرد، بلکه روایات وارده ذیل این آیه چنین بیان میکنند که:
یکی از مسلمانان به دلیل تبلیغات بعضی از تجار مسیحی که برای تجارت به مدینه آمده بودند و مردم را به مسیحیت دعوت میکردند، مسیحی میشود، پدر او خدمت پیامبر اکرم(ص) میرسد و خواستار اجبار فرزندش در بازگشت به اسلام میشود. پیامبر از این امر خودداری کرده، سپس آیه نازل میشود.
البته خود این آیه نشانهای دارد که بیان میکند این آیه مربوط به اوائل نبوده است؛ زیرا قسمتی از آن میفرماید: «راه رشد و هدایت از گمراهی مشخص شده است». و معلوم است که چنین مضمونی در اواخر رسالت نازل شده است نه در اول آن.
ج) وی در قسمتی از سخنرانیاش میگوید: امپراطور ناگهان به طرف گفتوگو کنندهاش رو کرد و… سؤال اصلی برای ما، رابطه بین دین و خشونت به طور عام است. سپس در ادامه گفت: چیز جدیدی که محمد(ص) آورده است را به من نشان دهید؟ در حالیکه شما چیزی جز رذالت و بیانسانی، مانند فرمان او به انتشار دین به وسیلهی شمشیر، نمییابید!
در این گفته هیچ انصافی دیده نمیشود، بعضی از معاصران مسیحی کتابهایی دربارهی رسالت پیامبر اکرم(ص) برای مسیحیان نوشتهاند که نشان میدهد شخص مسیحی میتواند در عین حال که مسیحی است، از نور پیامبر اکرم بهتر استفاده کند و از سیرهی آن بزرگوار بهره برد.
با یک نگاه گذرا به تارخ اسلامی در مییابیم که اسلام و مسلمانان چه علوم، معارف و ارزشهای نو و بلندی را به جامعهی بشری اهدا کردهاند.
اسلام معارف الهی در توحید را ترٌقی بخشید و فلسفهای را ایجاد کرد که مانند آن یافت نمیشود. این فلسفه در حکمت متعالیه ملاصدرا تجسم پیدا کرده و شأن خاصی در فکر فلسفی عالم پیدا کرد.
ارزشهای اخلاقی در اسلام شکوفا شده و در عرفان اسامی تکامل یافت و راه بلند و مترٌقی برای سلوک نفسانی و روحانی شد.
شریعت، قانون و نظام کاملی که اسلام در زمینههای مختلف حیات بشری نشان میدهد، دارای جایگاه خاصی در اسلام است.
اسلام بین دنیا و آخرت جمع کرده و مفاهیم بلند معنوی را در زمینه
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 