پاورپوینت کامل آیا ازدواج، شرایط خاصی دارد؟ ۳۰ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل آیا ازدواج، شرایط خاصی دارد؟ ۳۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل آیا ازدواج، شرایط خاصی دارد؟ ۳۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل آیا ازدواج، شرایط خاصی دارد؟ ۳۰ اسلاید در PowerPoint :
پاسخ اجمالی
از نظر اسلام صحت ازدواج دایم و موقت دارای شرایطی است، که آن شرایط عبارت است از:
- خواندن صیغه عقد (تنها راضی بودن زن و مرد کافی نیست بلکه به همراه انشاء الفاظ خاص باشد).
- به احتیاط واجب صیغه عقد باید به عربی صحیح خوانده شود. و اگر خود مرد و زن نتوانند صیغه را به عربی صحیح بخوانند به هر لفظی که صیغه را بخوانند صحیح است، و لازم هم نیست که وکیل بگیرند اما باید لفظی بگویند که معنای “زوّجت” و “قبلت” را بفهماند.
- اگر صیغ عقد را خود زن و مرد میخوانند[۱] و در عقد دائم، اوّل زن بگوید: زَوَّجْتُک نَفْسی عَلَی الصَّداقِ الْمَعْلُومِ» (خود را زن تو نمودم به مهری که معین شده)، پس از آن بدون فاصله مرد بگوید: «قَبِلْتُ التَّزْویجَ» (قبول کردم ازدواج را)، عقد صحیح است و اگر دیگری را وکیل کنند که از طرف آنها صیغ عقد را بخواند چنانچه مثلًا اسم مرد «احمد» و اسم زن «فاطمه» باشد و وکیل زن بگوید: «زَوَّجْتُ مُوکلَتِی فاطِمَهَ مُوَکلَک احْمَدَ عَلَی الصَّداقِ الْمَعْلُوم»، پس بدون فاصله وکیل مرد بگوید: «قَبِلْتُ لِمُوَکلی احْمَدَ عَلی الصَّداقِ» صحیح میباشد.
اما در صیغه عقد غیر دائم، بعد از آن که مدت و مهر را معین کردند چنانچه زن بگوید: «زوَّجتُکَ نَفسی فِی المُدَّهِ المَعلومَه عَلَی المَهرِ المَعلوم» (من خودم را به همسری تو در مدت معینی با مهر معینی در آوردم).
بعد (بدون فاصله) مرد بگوید: «قَبِلتُ» (قبول کردم) صحیح است. و یا اینکه وکیل زن به وکیل مرد بگوید: «مَتَّعتُ مُوُکِّلَتِی مُوَکِّلَکَ فی المُدَّهِ المَعلومَه عَلَی المَهر المَعلوم» و وکیل مرد بلافاصله بگوید: «قَبلتُ لِمُوَکِّلی هَکَذا» صحیح میباشد.
- تعیین مهریه و نام بردن آن در موقع عقد.
- مرد و زن و یا وکیل آنها که صیغه را میخوانند باید قصد انشاء داشته باشند. یعنی اگر خود مرد و زن صیغه را میخوانند زن به گفتن «زوجتک نفسی» قصدش این باشد که خود را زن او قرار دهد و مرد به گفتن “قبلت التزویج” زن بودن او را برای خودش قبول نماید.
- کسی که صیغه را میخواند بالغ و عاقل باشد.
- اگر وکیل زن و شوهر یا ولی آنها صیغه را میخوانند در عقد، زن و شوهر را معین کنند.
- دختری که به حد بلوغ رسیده و رشیده است یعنی مصلحت خود را تشخیص میدهد اگر بخواهد شوهر کند چنانچه باکره باشد باید از پدر یا جد پدری خود اجازه بگیرد، ولی اگر باکره نباشد در صورتی که بکارتش بوسیله شوهر کردن از بین رفته باشد اجازه پدر و جد لازم نیست.
- زن در زمان اجرای عقد، همسر دائم یا موقت شخص دیگری نباشد و نیز در حال عد عقد دائم یا موقت فرد دیگری نباشد.
- زن و مرد به ازدواج راضی باشند و از روی اجبار و اکراه وادار به ازدواج نشده باشند.[۲]
- همچنین زن هنگامی که میخواهد به عقد مردی در آید، اگر قبلا در عقد دیگری بوده و طلاق گرفته یا مدت عقد موقتش به سر آمده، مدت عده ی خود را نیز گذرانده باشد.
- شرط دیگر آن است که زن زمانی که در عقد دیگری بوده، با مردی که قصد دارد در آینده با او ازدواج کند، زنا نکرده باشد؛ زیرا اگر مردی با زن شوهرداری زنا کند برای همیشه آن زن بر او حرام میشود.[۳]
آنچه نقل شد بر مبنای فتاوای امام خمینی بوده و اجمالی از شرایط مطرح شده میباشد. و برای آگاهی بیشتر به کتابهای فقهی و توضیح المسائل مراجعه فرمایید.
در هر حال، پاسخ حضرت آیت الله مهدی هادوی تهرانی (دامت برکاته)، به قسمت دوم سؤال، چنین است:
هر گونه ارتباط شهوانی بین زن و مرد بدون عقد دایم یا موقت حرام است و رضایت قلبی برای تحقق عقد کافی نیست.
لینک به سایت استفتائات
[۱]. آیت الله روحانی معتقدند: مرد نمىتواند از طرف زن و خودش، صیغه عقد -چه موقت و چه دائم- را بخواند، ولى میتوانند فرد ثالثی را وکیل کنند که او صیغه را بخوان. ر. ک: پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله سید صادق روحانی.
[۲]. امام خمینی، سید روح اللّه، توضیح المسائل مراجع، ج ۲، ص ۴۴۹- ۴۶۰، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ هشتم، ۱۴۲۴ق؛ امام خمینی، تحریر الوسیله، ج ۲، ص ۷۰۱ – ۷۰۷؛ ص ۷۳۴ – ۷۳۶، قم، مؤسسه مطبوعات دار العلم، چاپ اول، بیتا.
[۳]. اقتباس از نمایه:۹۶۱ «ازدواج مجدد بعد از ازدواج موقت».
پرسش های مرتبط
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 