پاورپوینت کامل چه کسانی و با چه ویژگی‌هایی وارد بهشت می‌شوند؟ ۵۲ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل چه کسانی و با چه ویژگی‌هایی وارد بهشت می‌شوند؟ ۵۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل چه کسانی و با چه ویژگی‌هایی وارد بهشت می‌شوند؟ ۵۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل چه کسانی و با چه ویژگی‌هایی وارد بهشت می‌شوند؟ ۵۲ اسلاید در PowerPoint :

پاسخ اجمالی

از بررسی آیات متعدد قرآن کریم فهمیده می‌شود که بهشت، وعد حتمی خدا است و نصیب کسانی می‌شود که “متقی”، “مؤمن” و مطیع کامل هم فرامین خدا و رسول(ص) باشند. چنین کسانی سعید و خوش‌بخت واقعی هستند و در زمر رستگاران خواهند بود.

با بررسی دستورات خدا و رسول اکرم(ص) درمی‌یابیم که از جمله فرامین ایشان، لزوم اطاعت از ولی امر، شناخت امام و ادای حق اهل‌بیت(ع) است. بی‌گمان آنانی که اعتقاد قلبی، زبانی و اطاعت عملی از خدا، رسول(ص)، قرآن و اهل‌بیت(ع) ندارند، مؤمن واقعی نیستند و این لطف و وعد خدا شامل آنان نمی‌شود؛ زیرا قرآن می‌فرماید:

“إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ”. در واقع بهشت یا جهنم، انعکاس همان عقیده و عملی است که با آن در دنیا زیست نموده‌ایم. و به تعبیر قرآن:

“إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِکُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها”؛ اگر خوبی کنید به خود خوبی کرده‌اید و اگر بدی نمایید، باز به خود بدی نموده‌اید.

لزوم تبعیت کامل از امام و اهل‌بیت(ع) فراتر از ادعای محبت آنان است و چیزی نیست که فقط شیعه آن‌را بیان کرده باشد. راز این‌که ورود به بهشت در گرو معرفت امام است، ریشه در شناخت مفاهیمی کلیدی از قبیل: معنای امام، وجوب اطاعت از امام، ضرورت وجود امام، نیاز به امام در شناخت سعادت و … دارد.

به طور خلاصه هر کسى که حقیقت به او نرسیده باشد و او نیز در جست‌وجوی حقیقت کوتاهی نکرده و مقصر نباشد، مستحق دوزخ نیست؛ زیرا دوزخ جایگاه گنه‌کاران است، نه کسانى که حق و حقیقت را نشناخته و به آن نرسیده‌اند.

پاسخ تفصیلی

بهشت، وعد حتمی خدا است،[۱] اما در این‌که این وعده شامل چه کسانی می‌شود؟ از بررسی مجموع آیاتی که دربار بهشتیان آمده به دست می‌آید:

“وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ جَنَّاتٍ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ”،[۲] بهشت رفتن یک شرط دارد و آن “مؤمن” بودن است. مؤمن کیست؟ آیا اظهار زبانی شهادتین در تحقق ایمان و ورود به جمع مؤمنان کافی است؟

“وَ مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ یُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ”.[۳] مؤمنان ره یافته به بهشت آنانی هستند که از خدا و رسولش اطاعت کامل نموده‌اند. اطاعت از خدا و رسول چگونه است؟ از آیات گوناگونی که در این زمینه وجود دارد، فهمیده می‌شود که این اطاعت دو حوزه و دو بخش را در بر می‌گیرد: اعتقادی و عملی.

“انَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ”؛[۴] هر آن‌کس که ایمان (و اعتقاد) داشته باشد و اهل عمل صالح باشد، بهشتی است.

بنابر این، اولاً: تا اهل اطاعت از رسول نباشیم، مطیع نیستیم. ثانیاً: اطاعت نیز علاوه قلبی و اعتقادی، عملی و به کار بستنی است. ثالثاً: اگر فقط به یک دستور یا عمل رسول خدا(ص) اعتقاد یا عمل نداشته باشیم، اهل اطاعت کامل نخواهیم بود!

ثمر ایمان و عمل صالح چیست؟

از نگاه قرآن ترکیب دلنشین و حکیمانه و دقیق این دو، میو “تقوا” را نتیجه می‌دهد و اهل تقوا نیز اهل بهشت‌اند:

“لِلَّذینَ اتَّقَوْا عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ”.[۵]

از آنچه گذشت نتیجه می‌گیریم:

گوهر سعادت همان تقوا است و تقوا اطاعت کامل از تمامی فرامین خدا و رسول(ص) است.

هرچند تقوا مراتب و درجاتی دارد، اما حداقل مرتب آن این است که واجبات انجام شود و از گناهان اجتناب گردد؛ از این‌رو باید در حیط واجبات و دستورات اطاعت کامل و دقیق داشته باشیم.

از جمله دستورات آن‌حضرت نیز لزوم شناخت و اطاعت از جانشینان و امامان واقعی پس از ایشان است.[۶] و بدون تردید آنان‌که اعتقاد زبانی، قلبی و اطاعت عملی از مقام امامت را ندارند، اهل ایمان و عمل صالح نبوده و رتب تقوا را ندارند.

در همین راستا، طبق آی ۵۹ نساء، اطاعت از “ولی امر” لازم است آن هم در حدی که اطاعت از او، به مثاب اطاعت از خدا می‌باشد.

گفتنی است که این ولی امر باید معصوم باشد و هر که به حاکمیت رسید، همان ولی امر نیست؛ زیرا اگر ولی امر معصوم نباشد امکان و احتمال دارد که چه بسا فرمان او بر خلاف فرمان خدا و رسول باشد و در این صورت امر به اطاعت خدا و اطاعت از ولی امر، به اجتماع دو چیز مخالف و ضد هم می‌انجامد که قطعاً محال است.

اینک که از سعادت و نقش اعتقاد به امامت در ایجاد سعادت یاد نمودیم به شرح چگونگی کارکرد و تأثیر امام در سعادت فرد و جامعه و بهشتی یا جهنمی شدن مردم می‌پردازیم.[۷]

رستگاری و نقش اعتقاد به امام

اینک با تأکید بر آنچه در بخش‌های قبل بیان کردیم به بررسی مفهوم رستگاری، سعادت و موفقیت در عرص دنیا و آخرت و نیز شناخت نقش اعتقاد به امام و امامت در پیدایش سعادت و رستگاری می‌پردازیم.

الف) مفهوم رستگاری

هر کس از موفقیت و خوش‌بختی تفسیری جداگانه دارد، اما به نظر می‌رسد که این چندگانگی به نفع آنانی که جویای حقیقت‌اند نباشد. چه:

حرم در پیش و حرامی در پس؛

اگر خفتی مردی و اگر رفتی، بردی!

پس بهتر آن است که تفسیر واقعی آن‌را از خدایی که می‌خواهد دو گروه “رستگاران” و “زیان‌کاران” را از هم متمایز کند، جویا شویم.

وقتی خداوند می‌خواهد به توصیف یکی از انسان‌های موفق؛ یعنی حضرت ابراهیم(ع) بپردازد، او را با این وصف، معرفی می‌کند:

“وَ إِنَّ مِنْ شیعَتِهِ لَإِبْراهیمَ، إِذْ جاءَ رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلیمٍ”.[۸] تردیدی نیست که ابراهیم به راستی از شیعیان و پیروان او (حضرت نوح) بود. (به این نشانه که) وقتی به پیشگاه پروردگارش آمد با قلبی سلیم و سراسر صفا و آغشته به سلامت بود.

و نیز دعای حضرت ابراهیم(ع) آن بود که: “(پروردگارا!) مرا در روزی که همه (از قبرها) برانگیخته می‌شوند خوارم مکن. روزی که مال و فرزندان سودی نمی‌دهد. مگر کسی که با «قلب سلیم» به سوی خدا بیاید”.[۹]

از این تأکیدی که بر قلب سلیم شده می‌یابیم: موفق، رستگار و خوش‌بخت کسی است که در دین آن‌چنان زیست کند که موقع رفتن جهت ملاقات با خدا، قلبی سلیم با خود همراه داشته باشد.

و جالب آن است که در آی فوق(شعراء، ۸۹) این نکته در پی می‌آید که: “و ازلفت الجنه للمتقین”؛ (و در روز قیامت) بهشت در حالی‌که برای متقین زینت شده، خود را به آنها نزدیک و عرضه می‌دارد.

 پیام آیه این است که پی آمد داشتن قلب سلیم، حصول تقوا است و پاداش متقین نیز بهشت است.

در نتیجه: سعادت، رستگاری و خوش‌بختی در تلاش، جهتِ داشتن قلب سلیم معنا می‌یابد! و خوش‌بخت واقعی، صاحب قلب سلیم است. و سعادت پیوند با سلامت قلب دارد.

ب) نقش اعتقاد به امامت در سعادت

رسول خدا(ص) به علی(ع) فرمود:

“امت موسی(ع) به هفتاد و یک فرقه تقسیم شدند که تنها یک فرق آنها نجات یابنده بود و بقیه جهنمی شدند؛ و امت عیسی(ع) به هفتاد و دو فرقه تقسیم شدند که تنها یک فرقه نجات یافت و بقیه جهنمی گردیدند؛ و امت من هم هفتاد و سه فرقه خواهد شد که تنها یک دست آن نجات می‌یابد و بقیه در آتش خواهند بود. علی(ع) پرسید: ای رسول خدا، فرق نجات یابنده کدام است؟ فرمودند: آنهایی که روش تو و یاران تو را دارند و به آن تمسک می‌جویند”.[۱۰]

برید اسلمی -که نزد اهل‌سنت به عنوان صحابی رسول اکرم(ص) شناخته شده است – از آن‌حضرت نقل می‌کند که مقصود از صراط مستقیم در آی “اهدنا الصراط المستقیم”، همان محمد و آل محمد(ع) است.[۱۱]

رسول خدا(ص) فرمود: “هر کس می‌خواهد مانند تندباد، شتابان از(پل) صراط بگذرد و بی‌حساب در بهشت داخل شود، پس به یقین باید: فلیتول ولیی و وصیی و صاحبی و خلیفتی علی اهلی علی بن ابیطالب؛ ولایت ولی من، و وصی من و خلیفه من بر خاندانم (یعنی ولایت) علی ابن ابی طالب را بپذیرد”.

و هر کس می‌خواهد به آتش جهنم برود:

“فلیترک ولایته، فو عزت ربی و جلاله انه لباب الله الذی لایوتی الا منه، و انه الصراط المستقیم و انه الذی یسال الله عن ولایته یوم القیامه”؛[۱۲] پس ولایت او را ترک کند. به عزت و جلال پروردگارم سوگند که او همان باب خدا است (ورودی و دری که با ورود به آن به خدا راه می‌یابید). بابی که جز از سوی آن نمی‌توان سوی خدا رفت. بی‌تردید او، صراط مستقیم است، و او است که خدا در روز قیامت از بندگان در مورد ولایتش می‌پرسد.

اعمال چه کسانی مورد قبول است؟

ولایت، شرط قبول عبادت!

طبق روایات متعددی که اهل تسنن نقل کرده، مبنا و شرط خداوند جهت پذیرش اعمال مردم، کرنش و پذیرش آنان در برابر ولایت علی ابن ابی طالب(ع) است!

رسول اکرم(ص) فرمود: “نگاه کردن به چهر امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب عبادت، یاد او عبادت است و ایمان کسی جز با دوستی او و بیزاری جستن از دشمنان او پذیرفته نمی‌شود”.[۱۳]

آنچه از این روایت برداشت می‌شود آن است که اصلاً، شرط پذیرش ایمان(چه رسد به اعمال عبادی!) داشتن ولایت و برائت است.

نیز علمای اهل‌سنت نقل کرده‌اند:

«پیامبر اکرم(ص) فرمود: “یا علی! اگر کسی به انداز عمر نوح خدا را عبادت کند، و به انداز کوه احد طلا داشته باشد و در راه خدا انفاق نماید و به اندازه‌ای عمرش طولانی باشد که بتواند هزار بار پیاده به حج برود، آن‌گاه در (مکه) بین صفا و مروه مظلومانه کشته شود، ولی ولایت تو را – ای علی! – نداشته باش

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.