پاورپوینت کامل انسان خلیفه الله است یا خلیف? ربّ؟ ۳۵ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل انسان خلیفه الله است یا خلیف? ربّ؟ ۳۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل انسان خلیفه الله است یا خلیف? ربّ؟ ۳۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل انسان خلیفه الله است یا خلیف? ربّ؟ ۳۵ اسلاید در PowerPoint :

پاسخ اجمالی

چون در آی ۳۱ سور بقره، رمز و راز برگزیدن انسان به عنوان خلیفه را علم به هم اسمای الاهی بیان کرد و فرمود: “علّم آدم الاسماء کلّها” و اسمی که در بردارند هم اسما بوده و هم اسما جلو آن است، اسم “الله” است. انسان خلیف­ خدا است نه خلیف رب؛ زیرا ربّ یکی از اسمای الاهی و جلوه­ای از اسم “الله” است.

با توجه به این‌که اولاً: مراد از اسما، حقایق عالیه‌ای است که هم حقایق عالم از آن نشأت ­گرفته و حقایق عالم، اعم از غیب و شهود را شامل می‌شود. ثانیاً: تعلیم اسما به معنای اعطای آنها به انسان است. ثالثاً: حقیقت الاهی در کسوت آنها ظاهر و متجلی می‌شود، پس در حقیقت، انسان جلوگاه هم اوصاف الاهی و عهده­دار هم کارهای خدایی و خلیف کامل الاهی بر ماسوی­الله است.

پاسخ تفصیلی

سؤال فوق را این گونه طرح می‌کنیم. حضرت آدم(ع)، خلیف چه کسی بود و انسان خلیف کیست؟ و با توجه به این‌که خلیفه از آن جهت که خلیفه و جانشین است باید عهده­دار وظایف و کارها­ی مستخلف­عنه(جانشین شده از طرف او) و متصف به اوصاف او باشد، خداوند تا چه اندازه به انسان شایستگی اتصاف به صفات و عهده­داری افعال خود را داده و خدا نمایی انسان تا چه اندازه است؟

انسان،[۱] خلیف کیست؟

با توجه به آیات ۳۰ و ۳۱ سور بقره، انسان خلیف الله است.

توضیح: در  آی ۳۰ از عبارت “انی جاعل فی الارض خلیفه…” و ضمیر متکلم وحده فهمیده می‌شود که متکلم(خداوند)، برای خود جانشین خلق کرد نه برای غیر، و در آی بعد[۲] رمز و راز برگزیدن انسان به عنوان خلیفه را، علم به هم اسمای الاهی بیان کرد و فرمود: “علّم آدم الاسماء کلّها”؛ به تعبیر دیگر، در آی اوّل خداوند انسان را خلیف خود و در آی دوم، میزان قدرت جانشین خود و وسعت خلافت عطا شده به او را بیان کرد. و از آنجا که حقیقت خداوند در کسوت اسمای او جلوه­گر است، با توضیح دو مطلب؛ یعنی اسما و دیگری معنای تعلیم آن به انسان روشن می­شود، انسان خلیف کیست و تا چه اندازه می‌تواند کار خدایی کند و اوصاف الاهی را کسب کند و در خود به ظهور برساند.

مراد از اسماء

 اسم به معنای نشانه است. اسم لفظی، نشان و راهنمای مفاهیم ذهنی و مفاهیم ذهنی، اسم برای حقایق عینی و حقایق عینی اعم از غیب و شهود، اسم و نشان از آفرینند خود دارند. حال باید دید اسمای خداوند که در این آیه به انسان تعلیم داده شد، کدام قسم از این اسم‌ها است، آیا الفاظ مراد است، یا مفاهیم ذهنی و یا حقایق عینی؟

دانستن صرف الفاظ، یا صرف مفاهیم برای مسجود شدن آدم نزد فرشتگان کافی نیست؛ زیرا “کمال آگاهی از الفاظ، برای دست‌یابی به مقاصد قلوب است و فرشتگان برای پی­بردن به مقاصد قلب‌ها نیازی به الفاظ و لغات ندارند، بلکه بدون وساطت آن، مقاصد دل‌ها را تلقی می‌کنند”.[۳]

صرف فهم مفاهیم ذهنی و درک صورتی از حقایق نیز پایین­تر از مقام فرشتگان است؛ زیرا آنها با عین بعضی از حقایق عالم ارتباط دارند، نه با مفاهیم آنها، و درک آنها حضوری است نه حصولی، اگرچه همه حقایق عالم مشهود آنها نیست؛ لذا دلیل سجد آنها بر انسان، فقط برای آگاهی او از مفاهیم حقایق نمی‌تواند باشد. پس، مراد از اسما همان حقایق از سویی و همه حقایق عینی از سوی دیگر است که فرشتگان را تحمل حمل و بالی برای پرواز به قلّ رفیع آنها نبود. و طبق آیات بعدی، اسما، همان حقایق غیبی عالم است؛ زیرا در آی ۳۳ فرمود: “الم اقل لکم انی اعلم غیب السموات و الارض”.[۴] بنابر تفسیر برخی مفسران، مقتضای سیاق آیات ۳۰ تا ۳۳ سور بقره این است که این غیب، چیزی جز همان اسمای تعلیم داده شده و غیر از مسائل مورد نظر در “انّی اعلم ما لا تعلمون”[۵] نیست؛ یعنی چیزی که شما نمی‌دانید و فقط در حیط علم من است به انسان دادم. پس اسما، حقایق غیبی است، فوق فهم وجود فرشتگانی که خود فوق عالم ماده و واجد بعضی از مراتب غیب­اند و همان حقایق عالیه است که هم حقایق عالم از آن نشأت می‌گیرد و هم حقایق عالم اعم از غیب و شهود را شامل می‌شود.[۶]

معنای تعلیم

با توجه به مطالب گفته شده و تلقی بدون واسط اسما توسط حضرت آدم(ع)،[۷] به دست می‌آید که مراد از تعلیم، اولاً: اعطای علم شهودی و حضوری به اسما است، نه صرف آگاهی مفهومی به آنها. ثانیاً: علم لدنی و تلقی مستقیم از خدواند است، و چون علم، دارایی است، چه دارا بودن مفهوم و صورت شیء و چه دارا بودن خود شیء، این دو خصیصه که از معنای تعلیم الاهی(شهودی و لدنی بودن) ذکر گردید، حکایت از آن دارد که خداوند، آدم و انسان را دارای حقیقت عینی اسمای حسنا و ـ بنابر معنای پیش گفته شده از اسما ـ آیه و نشانه تمام نمای اسمای خود گردانید.

پس، با توجه به مطالب فوق و نیز چون آیه دلالت بر تعلیم همه اسما دارد و اسمی که دربردارند هم اسما بوده و هم اسما جلو آن است، اسم “الله” است. انسان، خلیفه الله است، نه خلیف ربّ؛ زیرا ربّ یکی از اسمای الاهی و جلوه­ای از اسم “الله” است. در حقیقت، انسان مظهر تامّ الاهی و جلوه­گاه همه اوصاف الاهی و عهده­دار همه کارهای خدایی برای ماسوی­الله است.[۸]

 

[۱]. از دلایل تفسیری دیگر مربوط به این آیه فهمیده می‌شود که خلافت اختصاصی به حضرت آدم ندارد و همه انسان‌ها شأنیت و استعداد خلافت الاهی را دارند، از این جهت ما بحث را به صورت کلی برای انسان مطرح کرده‌ایم، نه حضرت آدم(ع). ر. ک: جوادی آملی، عبد الله، تفسیر تسنیم، ج ۳، ص ۴۱ و ۲۹۳، قم، مرکز نشر اسراء، چاپ اول، ۱۳۸۰ش؛ مصداق خلیفهالله از دیدگاه قرآن، سؤال ۱۹۸۴(سایت ۲۰۲۳).

[۲]. “وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ کُلَّها ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلائِکَهِ فَقالَ أَنْبِئُونی‏ بِأَسْماءِ هؤُلاءِ إِنْ کُنْتُمْ صادِقینَ”.

[۳]. طباطبائی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج ۱، ص ۱۱۶- ۱۱۷، قم، دفتر انتشارات اسلامی‏، چاپ پنجم‏، ۱۴۱۷ق.

[۴]. آیا به شما نگفتم که من غیب آسمان‌ها و زمین را می‌دانم.

[۵]. من آن می‌دانم که شما نمی‌دانید.

[۶]. ر. ک: تفسیر تسنیم, ج ۳، ص ۱۶۹.

[۷]. لفظ «علّم» در آیه ۳۱ خبر از نفی وساطت فرشتگان می‌دهد.

[۸]. برای مطالع بیشتر، ر. ک: المیزان فی تفسیر القرآن، ذیل آیات ۳۰ تا ۳۴ سوره بقره؛ تفسیر تسنیم، ج۳، ص ۱۷- ۳۲۱.

 

پرسش های مرتبط

      راهنمای خرید:
    • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
    • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
    • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.