پاورپوینت کامل چگونه می‌توان به وسیل? قرآن وجود امام زمان(عج) و ظهورش را اثبات کرد؟ ۳۹ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل چگونه می‌توان به وسیل? قرآن وجود امام زمان(عج) و ظهورش را اثبات کرد؟ ۳۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل چگونه می‌توان به وسیل? قرآن وجود امام زمان(عج) و ظهورش را اثبات کرد؟ ۳۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل چگونه می‌توان به وسیل? قرآن وجود امام زمان(عج) و ظهورش را اثبات کرد؟ ۳۹ اسلاید در PowerPoint :

پاسخ اجمالی

نخست باید دانست که قرآن نوعا به صورت کلی سخن می‌گوید و تفصیل آن در سنت آمده است.

با توجه به این نکته از دو دسته آیات قرآن، می‌توان برای وجود حضرت ولی‌عصر(عج) و ظهور آن‌حضرت استفاده نمود:

  1. آیاتی که ضرورت وجود حجت الهی را در میان مردم بیان می‌کنند، مانند: “همانا تو بیم دهنده‌ای و برای هر جامعه راهنمایی است”. این آیه و روایات تفسیر کنند آن وجود و حضور دایمی رهبران آسمانی را به طور عام در جوامع بشری مورد تأیید و تأکید قرار می‌دهد.
  2. آیاتی که بشارت به حکومت صالحان و مستضعفان و مؤمنان بر کر زمین می‌دهد. مثلاً در جایی از قرآن کریم آمده است: “و همانا در زبور بعد از آن‌که در تورات نوشتیم که زمین را بندگان صالح من به ارث خواهند برد”. و در جای دیگری از قرآن خداوند “وعده” می‌دهد که بندگان صالح به قدرت می‌رسند و امنیت را در جهان گسترش می‌دهند و دین را در سراسر جهان فراگیر می‌کنند.

در روایات مصداق این آیات مشخص شده و به وجود و ظهور حضرت مهدی(عج) تفسیر گردیده است.

پاسخ تفصیلی

ظهور منجی و کسی که روزی خواهد آمد و جهان را پر از عدل و داد خواهد نمود، از اموری است که مورد اتفاق هم ادیان و فرق موجود دنیا است، منتها در تعیین مصداق و بعضی از خصوصیات آن با هم اختلاف دارند.

اما شیعه معتقد است که منجی و مصلح جهانی حضرت مهدی(عج) است.[۱]

از آن‌جا که قرآن کریم بر اساس مطالب مستحکم فطری و عقلی است، بهترین سند برای هر مطلب علمی و دینی است.

گفتنی است که قرآن نوعا به صورت کلی سخن می‌گوید و برای تشریح و تفسیر آن باید به سراغ خبره و متخصص علوم قرآنی؛ یعنی ائمه(ع) رفت. به عبارت دیگر، وظیفه و مسئولیت روشنگری و بیان مقصود آیات قرآن به حجت‌های الهی واگذار شده است.[۲]

در پاسخ این سؤال تنها به بیان گلچینی از آیات مربوط به بحث می‌پردازیم و بعضاً از روایات معصومین(ع) برای درک هر چه بیشتر آیات بهره خواهیم گرفت. در هر صورت از دو دسته آیات قرآن، می‌توان برای وجود امام زمان(عج) و ظهور آن‌حضرت استفاده نمود: آیاتی که ضرورت وجود حجت الهی را در میان مردم بیان می‌کنند. و آیاتی که بشارت به حکومت صالحان و مستضعفان و مؤمنان بر کر زمین می‌دهد.

  1. آیاتی که ضرورت وجود حجت الهی را در زمین بیان می‌کنند.

از نظر قرآن کریم، در طول تاریخ زندگی انسان، هیچ‌گاه زمین از حجت خدا خالی نبود و خداوند برای هر امتی فردی مناسب را برگزیده تا انسان‌ها را در راه رسیدن به کمال مطلوب رهنمون باشند. چنان‌که خداوند سبحان فرمود: “إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِکُلِّ قَوْمٍ هاد”.[۳]

پس همواره یک بیم دهنده و هدایت‌گر در جوامع انسانی حضور دارد که از جانب خدا برگزیده شده است. امام صادق‌(ع) در تفسیر آی یاد شده فرمود: “در هر زمانی امامی از خاندان ما وجود دارد که مردم را به آنچه رسول الله(ص) آورده(دین اسلام) هدایت می‌کند”.[۴]

از مجموع این آیه و روایت ضرورت وجود حجت الهی به عنوان هدایتگر در هر عصر، به خوبی فهمیده می‌شود.

دلیل دیگر بر ضرورت وجود امام معصوم در جامعه این است که قرآن مبین و مفسر لازم دارد و به جز امام معصوم کسی به تمام معانی و خصوصیات آیات قرآن از محکمات و متشابهات آگاه نیست. پس به حکم عقل قطعی پس از رسول، امام معصوم لازم است.[۵]

امام رضا(ع) در بیان لزوم وجود امام معصوم می‌فرماید: “اگر زمین برای یک چشم به هم زدن از حجت خالی شود، اهلش را در خود فرو خواهد برد”.[۶]

امامان معصوم(ع) مای آرامش و امنیت هستی و واسط فیض الهی‌اند و نعمات و برکات خداوند متعال به واسط آنها و به یمن حضورشان به انسان‌ها داده می‌شود، که اگر لحظه‌ای برکت وجودشان نباشد، زمین اهلش را فرو می‌برد.[۷]

اما این‌که مصداق این امام معصوم، کیست و چه هویتی دارد، روایات فراوانی وارد شده است که بیان می‌دارند این فرد همان فرزند امام حسن عسکری(ع) است و… .[۸]

  1. دسته‌ی دوم آیاتی که بشارت به حکومت صالحان و مؤمنان بر روی زمین می‌دهد.

بر اساس ده‌ها آیه از قرآن کریم موضوع ظهور حضرت مهدی(عج) قابل استناد است. تمرکز غالب این آیات بر بشارت به بندگان صالح و مستضعف برای بازستاندن حق خود و رسیدن به قدرت و ایجاد یک حکومت واحد جهانی مبتنی بر حق و عدل و غلب اسلام بر تمامی مکاتب و ادیان است. قرآن کریم از یک‌سو بیان می‌کند این بشارت در بعض کتب آسمانی دیگر هم آمده است: “و همانا در زبور بعد از ذکر(تورات) نوشتیم که زمین را بندگان شایست من به ارث خواهند برد”.[۹]

از سوی دیگر، این بشارت را به اراده خداوند استناد می‌دهد: “و خواستیم بر مستضعفان روی زمین منت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان گردانیم”.[۱۰] این آیات بشارت در ظهورند که در تفسیر آن روایات زیادی وجود دارد که این ادعای ما را اثبات می‌کنند.

در آی دیگری خداوند حکومت و جانشنی مؤمنان و صالحان را به عنوان “وعد الهی” بر بندگان باایمان خود بیان می‌کند و امنیت و آرامش را مژده می‌دهد: “خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده‌اند وعده داده است که حتماً آنان را در این زمین جانشین (خود) قرار دهد و آن دینی را که برایشان پسندیده است، به سودشان مستقر کند و بیمشان را به امنیت مبدل گرداند تا مرا عبادت کنند و …”.[۱۱]

روایات معصومان(ع) این آیه را بر حضرت مهدی(عج) و اصحاب او منطبق نموده‌اند.[۱۲]

انتظار فرج نیز که خود بحثی مبسوط و مفصل است و دلالت به “وجود” و “ظهور” حضرت ولی‌عصر(عج) می‌کند، در قرآن و روایات ائم اطهار(ع) مورد اشاره قرار گرفته است: “و ارتقبوا انی معکم رقیب”.[۱۳]

امام رضا(ع) در تفسیر آی یاد شده، انتظار فرج را موجب گشایش و آرامش دانسته است.[۱۴]

جمع‌بندی:

آنچه از مجموع آیات و روایات یاد شده استفاده می‌شود، این است که بر اساس حکمت و لطف خداوند در طول تاریخ بشر همواره رهبرانی آسمانی مردم را انذار و تبشیر نموده‌اند و خداوند برکت وجود آنها را در زمین همیشگی کرده است. حضرت مهدی(عج) در این زمان، مقام رهبری و امامت جهانیان را به دست دارد و روزی ظهور می‌کند.[۱۵]


[۱] برای آگاهی بیشتر، ر. ک: امام زمان (عج) و ادیان، سؤال ۱۴۲۸ (سایت: ۱۶۳۱).

[۲]. حدیث ثقلین، حاکم نیشابوری، مستدرک حاکم، ج ۳، ص ۱۴۸، بیروت، دارالمعرفه. ر. ک: «الفاظ حدیث ثقلین در منابع اهل سنت و شیعه»، ۱۷۳۴۴؛ «چرایی اهمیت حدیث ثقلین»، ۳۴۱۷۵؛ «صحیح بخاری و حدیث ثقلین»، ۶۹۲۱.

[۳]. “به درستی که تو بیم دهنده‌‌ای و برای هر جامعه راهنمایی است”. رعد، ۷.

[۴]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج ۲۳، ص ۵، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، ۱۴۰۳ق. “و فی کل زمان امام منا یهدیهم الی ما جاء به رسول الله(ص)”.

[۵]. بانوی اصفهانی، سیده نصرت امین، مخزن العرفان در تفسیر قرآن، ج ۳، ص ۳۹، توضیح آی ۴۴ نحل، بی‌نا، چاپ اول، بی‌تا؛ «قرآن و نیاز انسان ها به امام»، ۲۶۸۷.

[۶]. بحارالانوار، ج ۲۳، ص ۲۹، احادیث دیگری نیز با همین مضمون در منبع مذکور آمده است.

[۷]. در بحارالانوار، ج ۲۳، ص ۵۶، به مقول لزوم وجود همیشگی رهبر آسمانی برمی‌خوریم.

[۸]. ر. ک: بحار الانوار، ج ۲۳، ص ۱ – ۱۰۴؛  و … . محدث نورى‏، نجم الثاقب فی أحوال الإمام الغائب

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.