پاورپوینت کامل چگونه میتوان به وسیل? قرآن وجود امام زمان(عج) و ظهورش را اثبات کرد؟ ۳۹ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل چگونه میتوان به وسیل? قرآن وجود امام زمان(عج) و ظهورش را اثبات کرد؟ ۳۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل چگونه میتوان به وسیل? قرآن وجود امام زمان(عج) و ظهورش را اثبات کرد؟ ۳۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل چگونه میتوان به وسیل? قرآن وجود امام زمان(عج) و ظهورش را اثبات کرد؟ ۳۹ اسلاید در PowerPoint :
پاسخ اجمالی
نخست باید دانست که قرآن نوعا به صورت کلی سخن میگوید و تفصیل آن در سنت آمده است.
با توجه به این نکته از دو دسته آیات قرآن، میتوان برای وجود حضرت ولیعصر(عج) و ظهور آنحضرت استفاده نمود:
- آیاتی که ضرورت وجود حجت الهی را در میان مردم بیان میکنند، مانند: “همانا تو بیم دهندهای و برای هر جامعه راهنمایی است”. این آیه و روایات تفسیر کنند آن وجود و حضور دایمی رهبران آسمانی را به طور عام در جوامع بشری مورد تأیید و تأکید قرار میدهد.
- آیاتی که بشارت به حکومت صالحان و مستضعفان و مؤمنان بر کر زمین میدهد. مثلاً در جایی از قرآن کریم آمده است: “و همانا در زبور بعد از آنکه در تورات نوشتیم که زمین را بندگان صالح من به ارث خواهند برد”. و در جای دیگری از قرآن خداوند “وعده” میدهد که بندگان صالح به قدرت میرسند و امنیت را در جهان گسترش میدهند و دین را در سراسر جهان فراگیر میکنند.
در روایات مصداق این آیات مشخص شده و به وجود و ظهور حضرت مهدی(عج) تفسیر گردیده است.
پاسخ تفصیلی
ظهور منجی و کسی که روزی خواهد آمد و جهان را پر از عدل و داد خواهد نمود، از اموری است که مورد اتفاق هم ادیان و فرق موجود دنیا است، منتها در تعیین مصداق و بعضی از خصوصیات آن با هم اختلاف دارند.
اما شیعه معتقد است که منجی و مصلح جهانی حضرت مهدی(عج) است.[۱]
از آنجا که قرآن کریم بر اساس مطالب مستحکم فطری و عقلی است، بهترین سند برای هر مطلب علمی و دینی است.
گفتنی است که قرآن نوعا به صورت کلی سخن میگوید و برای تشریح و تفسیر آن باید به سراغ خبره و متخصص علوم قرآنی؛ یعنی ائمه(ع) رفت. به عبارت دیگر، وظیفه و مسئولیت روشنگری و بیان مقصود آیات قرآن به حجتهای الهی واگذار شده است.[۲]
در پاسخ این سؤال تنها به بیان گلچینی از آیات مربوط به بحث میپردازیم و بعضاً از روایات معصومین(ع) برای درک هر چه بیشتر آیات بهره خواهیم گرفت. در هر صورت از دو دسته آیات قرآن، میتوان برای وجود امام زمان(عج) و ظهور آنحضرت استفاده نمود: آیاتی که ضرورت وجود حجت الهی را در میان مردم بیان میکنند. و آیاتی که بشارت به حکومت صالحان و مستضعفان و مؤمنان بر کر زمین میدهد.
- آیاتی که ضرورت وجود حجت الهی را در زمین بیان میکنند.
از نظر قرآن کریم، در طول تاریخ زندگی انسان، هیچگاه زمین از حجت خدا خالی نبود و خداوند برای هر امتی فردی مناسب را برگزیده تا انسانها را در راه رسیدن به کمال مطلوب رهنمون باشند. چنانکه خداوند سبحان فرمود: “إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِکُلِّ قَوْمٍ هاد”.[۳]
پس همواره یک بیم دهنده و هدایتگر در جوامع انسانی حضور دارد که از جانب خدا برگزیده شده است. امام صادق(ع) در تفسیر آی یاد شده فرمود: “در هر زمانی امامی از خاندان ما وجود دارد که مردم را به آنچه رسول الله(ص) آورده(دین اسلام) هدایت میکند”.[۴]
از مجموع این آیه و روایت ضرورت وجود حجت الهی به عنوان هدایتگر در هر عصر، به خوبی فهمیده میشود.
دلیل دیگر بر ضرورت وجود امام معصوم در جامعه این است که قرآن مبین و مفسر لازم دارد و به جز امام معصوم کسی به تمام معانی و خصوصیات آیات قرآن از محکمات و متشابهات آگاه نیست. پس به حکم عقل قطعی پس از رسول، امام معصوم لازم است.[۵]
امام رضا(ع) در بیان لزوم وجود امام معصوم میفرماید: “اگر زمین برای یک چشم به هم زدن از حجت خالی شود، اهلش را در خود فرو خواهد برد”.[۶]
امامان معصوم(ع) مای آرامش و امنیت هستی و واسط فیض الهیاند و نعمات و برکات خداوند متعال به واسط آنها و به یمن حضورشان به انسانها داده میشود، که اگر لحظهای برکت وجودشان نباشد، زمین اهلش را فرو میبرد.[۷]
اما اینکه مصداق این امام معصوم، کیست و چه هویتی دارد، روایات فراوانی وارد شده است که بیان میدارند این فرد همان فرزند امام حسن عسکری(ع) است و… .[۸]
- دستهی دوم آیاتی که بشارت به حکومت صالحان و مؤمنان بر روی زمین میدهد.
بر اساس دهها آیه از قرآن کریم موضوع ظهور حضرت مهدی(عج) قابل استناد است. تمرکز غالب این آیات بر بشارت به بندگان صالح و مستضعف برای بازستاندن حق خود و رسیدن به قدرت و ایجاد یک حکومت واحد جهانی مبتنی بر حق و عدل و غلب اسلام بر تمامی مکاتب و ادیان است. قرآن کریم از یکسو بیان میکند این بشارت در بعض کتب آسمانی دیگر هم آمده است: “و همانا در زبور بعد از ذکر(تورات) نوشتیم که زمین را بندگان شایست من به ارث خواهند برد”.[۹]
از سوی دیگر، این بشارت را به اراده خداوند استناد میدهد: “و خواستیم بر مستضعفان روی زمین منت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان گردانیم”.[۱۰] این آیات بشارت در ظهورند که در تفسیر آن روایات زیادی وجود دارد که این ادعای ما را اثبات میکنند.
در آی دیگری خداوند حکومت و جانشنی مؤمنان و صالحان را به عنوان “وعد الهی” بر بندگان باایمان خود بیان میکند و امنیت و آرامش را مژده میدهد: “خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته کردهاند وعده داده است که حتماً آنان را در این زمین جانشین (خود) قرار دهد و آن دینی را که برایشان پسندیده است، به سودشان مستقر کند و بیمشان را به امنیت مبدل گرداند تا مرا عبادت کنند و …”.[۱۱]
روایات معصومان(ع) این آیه را بر حضرت مهدی(عج) و اصحاب او منطبق نمودهاند.[۱۲]
انتظار فرج نیز که خود بحثی مبسوط و مفصل است و دلالت به “وجود” و “ظهور” حضرت ولیعصر(عج) میکند، در قرآن و روایات ائم اطهار(ع) مورد اشاره قرار گرفته است: “و ارتقبوا انی معکم رقیب”.[۱۳]
امام رضا(ع) در تفسیر آی یاد شده، انتظار فرج را موجب گشایش و آرامش دانسته است.[۱۴]
جمعبندی:
آنچه از مجموع آیات و روایات یاد شده استفاده میشود، این است که بر اساس حکمت و لطف خداوند در طول تاریخ بشر همواره رهبرانی آسمانی مردم را انذار و تبشیر نمودهاند و خداوند برکت وجود آنها را در زمین همیشگی کرده است. حضرت مهدی(عج) در این زمان، مقام رهبری و امامت جهانیان را به دست دارد و روزی ظهور میکند.[۱۵]
[۱] برای آگاهی بیشتر، ر. ک: امام زمان (عج) و ادیان، سؤال ۱۴۲۸ (سایت: ۱۶۳۱).
[۲]. حدیث ثقلین، حاکم نیشابوری، مستدرک حاکم، ج ۳، ص ۱۴۸، بیروت، دارالمعرفه. ر. ک: «الفاظ حدیث ثقلین در منابع اهل سنت و شیعه»، ۱۷۳۴۴؛ «چرایی اهمیت حدیث ثقلین»، ۳۴۱۷۵؛ «صحیح بخاری و حدیث ثقلین»، ۶۹۲۱.
[۳]. “به درستی که تو بیم دهندهای و برای هر جامعه راهنمایی است”. رعد، ۷.
[۴]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج ۲۳، ص ۵، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، ۱۴۰۳ق. “و فی کل زمان امام منا یهدیهم الی ما جاء به رسول الله(ص)”.
[۵]. بانوی اصفهانی، سیده نصرت امین، مخزن العرفان در تفسیر قرآن، ج ۳، ص ۳۹، توضیح آی ۴۴ نحل، بینا، چاپ اول، بیتا؛ «قرآن و نیاز انسان ها به امام»، ۲۶۸۷.
[۶]. بحارالانوار، ج ۲۳، ص ۲۹، احادیث دیگری نیز با همین مضمون در منبع مذکور آمده است.
[۷]. در بحارالانوار، ج ۲۳، ص ۵۶، به مقول لزوم وجود همیشگی رهبر آسمانی برمیخوریم.
[۸]. ر. ک: بحار الانوار، ج ۲۳، ص ۱ – ۱۰۴؛ و … . محدث نورى، نجم الثاقب فی أحوال الإمام الغائب
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 