پاورپوینت کامل آیا حدیثی که می فرماید: روزی خواهد آمد که مسلمین به ۷۳ فرقه تقسیم می شوند.” صحت دارد؟ ۲۹ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل آیا حدیثی که می فرماید: روزی خواهد آمد که مسلمین به ۷۳ فرقه تقسیم می شوند.” صحت دارد؟ ۲۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل آیا حدیثی که می فرماید: روزی خواهد آمد که مسلمین به ۷۳ فرقه تقسیم می شوند.” صحت دارد؟ ۲۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل آیا حدیثی که می فرماید: روزی خواهد آمد که مسلمین به ۷۳ فرقه تقسیم می شوند.” صحت دارد؟ ۲۹ اسلاید در PowerPoint :

پاسخ اجمالی

احادیث «افتراق امت» (فرقه فرقه شدن مسلمانان بعد از رحلت پیامبر) را محدثان سنّى و محدثان شیعه با سندهاى مختلف نقل کرده‏اند.

متن هم این احادیث از تفرقه و فرقه فرقه شدن مسلمانان بعد از رسول گرامی اسلام حکایت می کند و به نوعی دارای تواتر معنوی است. حداقل یکی از این احادیث از نظر سند، صحیح و متصل است.

پاسخ تفصیلی

متأسفانه باید گفت بعد از رحلت هر یک از انبیائ الهی،بسیاری از پیروان آنان از مسیر اصلی که توسط پیامبرانشان تعیین شده بود، منحرف شدند. پیامبر اکرم(ص) که با علم نبوت آینده امت خود را به روشنی می دیده است، در روایات متعددی (احادیث افتراق امت) از این امر خبر داده است. احادیث «افتراق امت» را محدثان سنّى و محدثان شیعه با سندهاى مختلف نقل کرده‏اند.[۱] این حدیث در منابع شیعی از جمله، خصال شیخ صدوق، تفسیر عیاشی و احتجاج طبرسی آمده است.[۲] گفتنی است که این احادیث دارای تواتر معنوی می باشند یعنی گرچه ازنظر کلامات متن تفاوت هایی با هم دارند آما معنای همه آنها یک چیز است.

بر طبق این روایات ، پیامبر اسلام (ص) پیش بینى کرده است که امتش بعد از او به هفتاد و سه فرقه تقسیم خواهند شد.

صحیح ترین سند های حدیث افتراق امت، حدیثی است که کلینی در کتاب کافی از امام محمد باقر (ع) نقل کرده است. سند و متن این حدیث به عنوان نمونه بررسی می شود.

سند حدیث:

مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ جَمِیلِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ أَبِی خَالِدٍ الْکَابُلِیِّ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ(ع).

احادیث از نظر سند، تقسیمات مختلفی دارد. اگر تمام افراد حدیث از شیعیان و ثقات ( انسان های مورد اطمینان) باشند حدیث از نظر اصطلاحات حدیث شناسی “صحیح” است.[۳] و اگر احیاناً افرادی که در یک سند واقع شده اند همه از بزرگان عصر خود و اجلّاء باشند در این صورت اعتماد به صدور حدیث بسیار بیشتر می شود. حدیث امام باقر(ع) نیز از جمل این احادیث است؛ زیرا تمام افراد موجود در سند، همه از بزرگان و اجلّاء هستند. محمد بن یحیی از جمل بزرگان است که نجاشی دربار او می گوید: “وی بزرگ اصحاب ما در زمان خودش بود که بسیار مورد اعتماد است.”[۴] دربار احمد بن محمد بن عیسی نیز می گوید:” ابوجعفر شیخ قمی ها و فقیه آنان است.”[۵] حسن بن محبوب در منابع رجالی ما ثقه و از اصحاب اجماع است[۶]. جمیل بن صالح و ابو خالد کابلی نیز از بزرگان شمرده شده اند.[۷]

بنابراین؛ حدیث از نظر سند، صحیح و متصل است.

متن حدیث:

این حدیث در تفسیر آی ۲۹ سوره زمر وارد شده است که امام (ع) در آن می فرمایند: ” یهود بعد از موسی به هفتاد و یک فرقه تقسیم شدند. که تنها یکی از آن فرقه ها در بهشت و بقیه در آتش اند. مسیحیان نیز بعد از عیسی(ع) به هفتاد و دو فرقه تبدیل شدند که یک گروه در بهشت و دیگر گروه ها در آتش اند. اما این امت بعد از رسول اسلام (ص) به هفتاد و سه فرقه تقسیم شدند که هفتاد و دو فرق آن در آتش و تنها یک گروه در بهشت اند. از این هفتاد و سه فرقه، سیزده فرق آن محبت و ولایت ما اهل بیت را دارند[۸] اما تنها یک گروه از آنها وارد بهشت می شود و دوازده فرق دیگر در جهنم اند. بنابراین؛ این دوازده فرقه و شصت فرقه، از دیگر مردم در آتش اند.”[۹]

در نتیجه سند و متن این حدیث صحیح است و با احادیث دیگری که در این زمینه وارد شده است تأیید می شود. قابل توجه است که در احادیث بسیار زیادی که در این باب ذکر شده است، گروه نجات یافته را شیعیان امام علی (ع) دانسته اند.[۱۰]

برای اگاهی از پاسخ دیگر سؤالات خود به نمایه های زیر مراجعه فرمائید.


[۱] طباطبائی، محمد حسین، المیزان، ترجمه موسوی همدانی، ج‏۳، ص ۵۸۸، قم، دفتر انتشارات اسلامی، ۱۳۷۴؛ جعفری، یعقوب، تفسیر کوثر،ج۳، ص ۴۴۳،بی جا، بی تا

[۲] مجلسی ، محمد باقر، بحارالانوار،ج۲۸،ص۴، موسسه الوفاء، بیروت،۱۴۰۴.

[۳] با استفاده از نرم افزار درایه النور، اصطلاحات حدیثی.

[۴] نجاشی، رجال نجاشی،ص ۳۵۳، دفتر انتشارات اسلامی ، قم،۱۴۰۷.

[۵] همان، ص ۸۳.

[۶] نک: رجال کشی،ص ۵۵۶.

[۷] نک: رجال نجاشی،ص ۱۲۷ و رجال کشی، ص ۱۰،انتشارات دانشگاه مشهد،۱۳۴۸.

[۸] احتمالاً اشاره به فرقه های شیعی غیر دوازده امامی دارد.

[۹] کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج۸، ص۲۲۴، دار الکتب الاسلامیه، تهران،۱۳۶۸.

[۱۰] بحار الانوار، ج۲۸، ص۲، باب افتراق الامه بعد النبی.

پرسش های مرتبط