پاورپوینت کامل آیا اطلاق کلمه عورت به “زن ” در روایات منافاتی با معنای آن در قرآن ندارد؟ ۳۴ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل آیا اطلاق کلمه عورت به “زن ” در روایات منافاتی با معنای آن در قرآن ندارد؟ ۳۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل آیا اطلاق کلمه عورت به “زن ” در روایات منافاتی با معنای آن در قرآن ندارد؟ ۳۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل آیا اطلاق کلمه عورت به “زن ” در روایات منافاتی با معنای آن در قرآن ندارد؟ ۳۴ اسلاید در PowerPoint :
پاسخ اجمالی
برای شناخت معنای دقیق روایات و تشخیص روایات جعلی از روایات صحیح السند باید به علوم حدیث مانند رجال (سند شناسی) و درایه (متن شناسی) آشنا بود و زمان صدور حدیث و سطح آگاهی مخاطبان امام (ع) را در نظر گرفت. به صرف این که بعضی از معانی یک واژه در قرآن استعمال نشده است نمی توان گفت اگر این معنی در روایتی استعمال شد، آن روایت جعلی است .
البته شرط صحت هر روایت این است که با مفاد آیات قرآن تضاد و منافات نداشته باشد.
برای تشخیص معنای آیات و روایات باید معنای آنها را شناخت و یکی از راه های شناخت معنای لغت مراجعه به آیات و احادیث مختلفی است که این واژه در آنها آمده است. وجود چند معنا برای یک واژه، امری متعارف است و استعمال آن لفظ به یک معنا در قرآن و به معنایی دیگر در روایات به معنای تحریف قرآن نیست. معنای تحریف قرآن این است که کلماتی که در آیه ای از قرآن به کار رفته است را بر غیر معنایی که مورد نظر قرآن است حمل کنند.
پاسخ تفصیلی
الف. در بخشی از پرسش، با مطابقت بعضی از معانی واژه عورت در روایات و نیز موارد استفاده از آن در ادبیات فارسی و عدم استعمال این معانی برای واژه “عورت” در قرآن نتیجه گرفته شده است که روایاتی که واژه عورت را به معنایی غیر از آنچه در قرآن آمده است، به کار گرفته است، جعلی می باشد . در حالی که برای شناخت معنای دقیق روایات و تشخیص روایات جعلی از روایات صحیح السند باید به علوم حدیث مانند رجال (سند شناسی) و درایه (متن شناسی) آشنا بود. علاوه بر آن باید زمان صدور حدیث و سطح آگاهی مخاطبان امام (ع) را در نظر گرفت و به صرف این که بعضی از معانی یک واژه در قرآن استعمال نشده است نمی توان گفت اگر این معنی در روایتی، مورد استفاده قرار گرفته باشد، آن روایت جعلی است.
بر این اساس، به نظر می رسد که نتیجه گیری مطرح شده در پرسش درست نباشد.
بله یکی از معیار های مهم و اصلی برای تشخیص صحت روایت این است که معنا و مفهوم آن بامعنا و مفهوم آیات قرآن تضاد و منافات نداشته باشد. ائمه (ع) فرموده اند هر گاه حدیثی مخالف قرآن بود آنرا کنار بگذارید.[۱] اما بسیاری از احکام و معارف اسلام است که در آیات قرآن چیزی در آن مورد نیامده است ولی پیامبر گرامی اسلام و ائمه (ع) در کلمات و سخنان خود که به صورت روایات در اختیار ما قرار دارد، آنها را ذکر کرده اند و این غیر از مخالفت با کتاب خداست. برای شناخت حدیث صحیح از غیر صحیح شرایط زیادی لازم است از جمله: آشنایی به زبان متون، آشنایی به فضای صدور حدیث، آشنایی به سطح فکری مخاطب، تسلط بر معانی لغات و تشخیص معنای حقیقی از معنای مجازی و کنایی و استعاره و ….
۲. یکی از راه های شناخت معنای لغت مراجعه به آیات و احادیثی است که این واژه در آنها آمده است. این روشی است که در لسان العرب از آن استفاده شده است. لسان العرب یکی از معانی واژه عورت را اینگونه ذکر می کند: “عورات جمع عورت است و عورت عبارت است از هر چیزی که انسان از آشکار شدن آن حیا می کند….. و در حدیث آمده است که زن عورت است و وجود زن را عورت قرار داده است زیرا هر گاه ظاهر شود (شوهر و پدر و برادر او) حیا می کنند همانطور که هر گاه عورت انسان ظاهر شود انسان حیا می کند.” [۲] بنا بر این لغت معتبری مانند لسان العرب برای تبیین معنای این واژه به روایت استناد می کند و حق هم همین است زیرا در علم لغت از وضع لغت باید خبر داده شود. به همین خاطر لغویون به سراغ استعمالات آن در حدیث و قرآن و اشعار قدیم می روند .
۳. تحریف قرآن بر دوقسم است :تحریف لفظی و تحریف معنوی . تحریف لفظی خود نیز به سه قسم است زیاد کردن الفاظ قرآن ، کم کردن الفاظ قرآن و جابجا کردن الفاظ و عبارات قرآن. تحریف معنوی نیز عبارتست از اینکه آیه ای خلاف مفهوم واقعی آن تفسیر و معنی شود.
در پرسش؛ اطلاق لفظ عورت بر زن را تحریف قرآن دانسته شده است! در حالی که هیچ تناسبی با تحریف قرآن ندارد؛ زیرا مسلم است که تحریف لفظی اینجا واقع نشده است. (لفظی کم یا زیاد یا جابجا نشده است) اما تحریف در معنا نیز واقع نشده است زیرا همانطور که بیان شد تحریف معنای قرآن این است که کلمات موجود در آیه ای از قرآن را بر غیر معنایی که مورد نظر قرآن است حمل کنند. در حالی که اینجا چنین اتفاقی نیفتاده است. یک واژه در قرآن به یک معنی و در روایت به معنای دیگری استعمال شده است و این هیچ تناسب و شباهتی با تحریف معنوی قرآن ندارد؛ زیرا آن روایات، تفسیر آن آیه نیست. همانطور که خود شما نیز اشاره کرده اید، لفظ “عورت” در آیات متعدد قرآن به معانی متعددی آمده است و برای جلو گیری از هر گونه تحریف باید لفظ عورت را در هر آیه ای متناسب با آن معنا کرد. کلمات زیادی را سراغ داریم که مانند “عورت” دارای معانی متعدد هستند و در قرآن نیز ممکن است در آیات مختلف به معانی مختلف به کار رفته باشد از جمله لفظ “فتنه ” که قرآن در چندین آیه این لفظ را به معانی مختلفی استعمال کرده است :
۱. به معنای آزمایش و امتحان : “وَ اعْلَمُوا أَنّ
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 