پاورپوینت کامل در کتب فقهیه استدلالیه مذکور است : «ضعف السند ینجبر بعمل الأصحاب» یا «الشهره جابره لضعفها» آیا شهرت حجت است یا مرجح؟ ۱۸ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل در کتب فقهیه استدلالیه مذکور است : «ضعف السند ینجبر بعمل الأصحاب» یا «الشهره جابره لضعفها» آیا شهرت حجت است یا مرجح؟ ۱۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل در کتب فقهیه استدلالیه مذکور است : «ضعف السند ینجبر بعمل الأصحاب» یا «الشهره جابره لضعفها» آیا شهرت حجت است یا مرجح؟ ۱۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل در کتب فقهیه استدلالیه مذکور است : «ضعف السند ینجبر بعمل الأصحاب» یا «الشهره جابره لضعفها» آیا شهرت حجت است یا مرجح؟ ۱۸ اسلاید در PowerPoint :
پاسخ اجمالی
در کتاب های فقهی استدلالی عباراتی است مبنی بر این که ضعف خبر با عمل اصحاب جبران می شود . یا گفته شده است: ” شهرت،ضعف روایت را جبران می کند.” منظور از شهرت در این فقرات، شهرت عملی است. چنین شهرتی مؤید روایت ضعیف است، ولی در شهرت فتوایی برخی قائل به حجیت آن در صورت وجود شهرت فتوایی بین قدما شده اند.
پاسخ تفصیلی
شهرت در لغت به معنای شایع و پخش شدن، ظاهر شدن و بالا رفتن است .[۱] همان طور که معروف است سه نوع شهرت داریم؛
اول. شهرت روایی: اگر نقل روایتی در کتاب های روایی و بین راویان، زیاد و مشهور باشد، به آن مشهور روایی گویند، در مقابل این شهرت، روایاتی وجود دارد که به آنها ” نادر” و “شاذ” گفته می شود. چنین شهرتی را از مرجّحات باب تعارض بین روایات دانسته اند.[۲]
دوم. شهرت عملی یا شهرت در استناد: منظور از این شهرت، شهرت در عمل به روایت است. وقتی فقها به یک روایت در موارد متعدد استناد جسته و بدان عمل کنند، گویند این روایت شهرت عملی دارد.[۳]
سوم. شهرت فتوایی: منظور از این شهرت، فتوای فقها به حکمی، بدون آن که مستندی برای این فتوا موجود باشد. برخی از فقها مانند آیت الله بروجردی شهرت فتوایی بین علمای قدیم (نه متأخرین) مانند آن چه در کتاب ” مقنع” پدر شیخ صدوق، هدایه شیخ صدوق،مقنعه شیخ مفید، کافی اثر ابو الصلاح حلبی،نهای شیخ طوسی، مراسم اثر سلار و مهذب ابن براج، آمده و شهرت فتوایی پیدا کرده است، را حجت می دانند.[۴] حضرت امام خمینی(ره) نیز معتقد است: شهرت فتوایی قدما تا زمان شیخ طوسی حجت است، اما شهرت فتوایی متأخرین حجت نیست؛ زیرا روش قدما چنین بوده که اصولی را از ائمه (ع) دریافت کنند و بدون تغییر و تبدیل در کتب خود ذکر نمایند و بنای آنان بر ضبط فتاوا در زمان ائمه بوده، به خلاف متأخرین که چنین مبنایی نداشتند.[۵]
در کتاب های فقهی استدلالی عباراتی است مبنی بر این که ضعف خبر با عمل اصحاب جبران می شود . یا گفته شده است: ” شهرت،ضعف روایت را جبران می کند.”[۶] منظور از شهرت در این فقرات، شهرت عملی است. همان طور که گذشت در شهرت عملی، فقها بر طبق روایتی که دارای مشکلاتی از جمله ضعف سند است، عمل کرده اند، تا این که عمل به این روایت بین فقها مشهور شده است، البته در هر شرایطی عمل فقها جبران ضعف سند را نمی کند، بلکه معمولاً دو شرط برای این مسئله بیان شده است. این دو شرط از این قرار است:[۷]
۱ . شهرت عملی به روایت بین قدماء اصحاب مانند شیخ صدوق،سلار،شیخ مفید و شیخ طوسی باشد.
۲. در مقام افتاء و عمل اصحاب باید اثبات شود که فقها هیچ مستندی غیر از این روایت ضعیف نداشته اند، پس اگر احتمال داده شود که مستندی غیر از این روایت موجود بوده است و فقها از باب تأیید این روایت را ذکر کرده اند،دیگر شهرت جابر ضعف سند نیست.
بنابراین شهرت عملی در صورت وجود شرایط آن، مؤید خبر است و آن چه در واقع حجت است، خبر ضعیف است که با تأیید عمل مشهور، حجت و معتبر شده است؛ زیرا مستند مشهور، خبر واحد ضعیفی است که ضعف آن با شهرت عملی جبران می شود،
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 