پاورپوینت کامل معنای این روایت چیست: «هر کس زنا کند با او زنا خواهد شد، اگر چه در نسلهای بعد از او باشد»؟! ۲۷ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل معنای این روایت چیست: «هر کس زنا کند با او زنا خواهد شد، اگر چه در نسلهای بعد از او باشد»؟! ۲۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل معنای این روایت چیست: «هر کس زنا کند با او زنا خواهد شد، اگر چه در نسلهای بعد از او باشد»؟! ۲۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل معنای این روایت چیست: «هر کس زنا کند با او زنا خواهد شد، اگر چه در نسلهای بعد از او باشد»؟! ۲۷ اسلاید در PowerPoint :
پاسخ اجمالی
این روایت در بعضی از منابع روایی شیعه آمده است. منتهی این روایت از دو نگاه قابل دقت و بررسی است. یکی از جهت سند، دیگری از جنبه دلالت. اما از جهت سند این روایت به دلیل وجود «ابی المقدام ثابت بن هرمز» در سلسله روات آن؛ ضعیف ارزیابی میشود.
بر فرض پذیرش روایت، این روایت از دو جهت قابل توجیه است:
۱. طبق آنچه که ابن ابی الحدید میگوید: انسان اگر مرتکب زنا شود، بر اثر تکرار قبحش از بین میرود و برای شخص زناکار عادی میشود، اینجا است که غیرت این فرد از بین میرود و دیگر نسبت به عیال و خانواده، آن حمیت و غیرت را ندارد؛ از اینرو، عمل ناشایست زنا در میان آنان رواج پیدا میکند.
۲. روایت اشاره دارد به اینکه گناه اگر در جامعه فراگیر شود در نهایت دامنگیر خود انسان گناهکار هم خواهد شد. برای نمونه؛ اگر فرض کنیم کسی را که مواد مخدر در جامعه پخش میکند، به طور طبیعی آثار آن دامن توزیع کننده را نیز خواهد گرفت، این گونه است دیگر مفاسد اجتماعی؛ نظیر فحشا، پس کسی که فحشا را ترویج کند، سرانجام دامن او و خانواده و فرزندانش را خواهد گرفت.
پاسخ تفصیلی
این روایت در بعضی از منابع روایی شیعه آمده است:
ابو المقدام میگوید: امام باقر(ع) فرمود: «در آن مطالبى که خداوند متعال به موسى وحى فرستاد، یکى این بود که، اى موسى! هر کس زنا کند با وى همان کار را دیگران انجام دهند هر چند در فرزندان نسل او باشد، اى موسى! عفّت را پیشه خود کن تا در مورد محارمت دیگران عفّت ورزند. اى موسى! هر طور عمل کنى همان طور جزا بینى».[۱] این روایت را صاحب وسائل و صاحب مستدرک با همین سند، نیز ذکر کردهاند.[۲]
ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه از امام علی(ع) شبیه همین مطلب را نقل کرده است: «هرکسی کاری را بسیار انجام دهد به آن معروف میشود؛ مردم او را به آن میشناسند و به یکدیگر میشناسانند. پس آدمى باید رعایت کند، کارى را که بسیار انجام میدهد، کار خوبى باشد تا به آن مشهور و معروف گردد و کار بدى نباشد که به بدى معروف شود».[۳]
این روایت از دو نگاه قابل دقت و بررسی است. یکی از جهت سند، و دیگری از جنبه دلالت.
الف. از جهت سند باید گفت: معروف این است که شیخ صدوق این روایت را از عمرو بن ابی مقدام از پدرش نقل کرده است. این نقل صدوق تا خود عمرو بن ابی مقدام صحیح است، چنانکه آیت الله خوئی(ره) میگوید. اما اشکال در پدر عمرو یعنی؛ «ابی المقدام ثابت بن هرمز» است که او از بتریه زیدیه است و کسی است که نه تنها توثیقی در بارهاش وارد نشده، بلکه روایاتی در مذمت او نیز وجود دارد.[۴] از اینرو، روایاتی که او در سلسله سند آنها باشد، آن روایت ضعیف است. همین طور است نقلی که ابن ابی الحدید آورده است. علاوه بر اینکه روایت ابن ابی الحدید مرسل است و سند مشخصی هم ندارد.
ب. بر فرض پذیرش روایت، دو توجیه میتوان برایش ارائه کرد:
۱. طبق آنچه که ابن ابی الحدید میگوید: انسان اگر مرتکب زنا شود، بر اثر تکرار این عمل خلاف شرع، قبحش از بین میرود و برای شخص زناکار عادی تلقی میشود، اینجا است که غیرت این فرد از بین میرود و دیگر نسبت به عیال و خانوادهاش آن حمیت و غیرت را ندارد؛ از اینرو، عمل ناشایست زنا در میان آنان رواج پیدا میکند. پس سخن امام درست است؛ زیرا کسی که عمل زنا برایش عادی شده و بدون هیچ ترس و ابایی دست به چنین عمل شنیعی میزند، گویی که کار مباحی را مرتکب میشود؛ چراکه عادت کردن به یک گناه قُبح آنرا نزد گناهکار از بین میبرد. وقتی چنین شد که گناه پیش او چیز عادی شد، اگر خانوادهاش هم چنین گناهی را مرتکب شد، برایش مهم نیست، چرا که غیرت این شخص از بین رفته است.[۵]
البته این توجیه در باره کلام امام(ع) قابل پذیرش نیست؛ زیرا چه بسا کسانی هستند که خود اهل زنا هستند، اما هرگز حاضر نیستند که خانواده آنها چنین عملی را مرتکب شوند. لذا به نظر میرسد توجیه صحیحتر این باشد که؛ روایت اشاره دارد به این مطلب که گناه اگر در جامعه فراگیر شود، در نهایت دامنگیر خود انسان گناهکار خواهد شد. به عنوان مثال، کسی که مواد مخدر در جامعه پخش میکند، به طور طبیعی آثار آن دامن توزیع کننده را نیز خواهد گرفت. این گونه است دیگر مفاسد اجتماعی؛ نظیر فحشا، پس کسی که اشاعه فحشا کند، سرانجام دامن او و خانواده و فرزندانش را خواهد گرفت. به ویژه، اگر انسان با دقت در جمله آخر روایت (اى موسى! عفّت پیشه خود کن تا در مورد محارمت دیگران عفّت ورزند) نگاه کند، خواهد یافت که بین پاک دامنی و فسق مرد و عفّت و فسق خانواده وی، ارتباط وجود دارد.
نکتهای که در پایان لازم است به آن توجه شود این است که؛ این عالم، عالم ا
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 