پاورپوینت کامل علت این که در زمان حضرت علی و امام حسن و حسین (ع) به موضوع عصمت و تبعیت امامان معصوم (ع) مثل زمان امام صادق (ع) پرداخته نشد، چه بوده است؟ ۲۶ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل علت این که در زمان حضرت علی و امام حسن و حسین (ع) به موضوع عصمت و تبعیت امامان معصوم (ع) مثل زمان امام صادق (ع) پرداخته نشد، چه بوده است؟ ۲۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل علت این که در زمان حضرت علی و امام حسن و حسین (ع) به موضوع عصمت و تبعیت امامان معصوم (ع) مثل زمان امام صادق (ع) پرداخته نشد، چه بوده است؟ ۲۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل علت این که در زمان حضرت علی و امام حسن و حسین (ع) به موضوع عصمت و تبعیت امامان معصوم (ع) مثل زمان امام صادق (ع) پرداخته نشد، چه بوده است؟ ۲۶ اسلاید در PowerPoint :

پاسخ اجمالی

موضوع عصمت و تبعیت از امامان معصوم (ع) از زمان خود حضرت رسول (ص) مطرح بوده است، اما در میان امامان معصوم (ع)، عصر امام صادق (ع) منحصر به فرد بوده و شرایط اجتماعی و فرهنگی آن حضرت در زمان هیچ یک از امامان وجود نداشت؛ زیرا آن دوره از نظر سیاسی، دوره ضعف و تزلزل حکومت بنی امیه و فزونی قدرت بنی عباس بود و این دو گروه مدتی درحال کشمکش و مبارزه با یکدیگر بودند، و از طرفی عصر امام صادق (ع) به جهت موقعیت پیش آمده، عصر جنبش فکری و فرهنگی نیز بود.

پاسخ تفصیلی

موضوع عصمت و تبعیت از امام معصوم (ع) را در دو بخش بررسی می کنیم:

اوّل. بررسی موضوع عصمت در کلمات معصومان (ع)

با بررسی و تحقیق در متون اسلامی در می یابیم که مسئله عصمت امامان معصوم (ع) و پیروی از آنان از همان ابتدای اسلام و زمان حضرت رسول (ص) مطرح بوده است:

۱. شافعى ابن مغازلی در کتاب «المناقب» به سند خود از «عبد اللَّه بن مسعود» روایت کرده است، رسول خدا فرمود: رسالت من به دعاى پدرم ابراهیم می باشد. سؤال کردیم اى رسول خدا! پدرت ابراهیم چه دعایی کرد؟ فرمود: خداوند به ابراهیم (ع) وحى کرد که «إِنِّی جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً».[۱] (من تو را امام و رهبر مردم قرار دادم). ابراهیم خوشحال شد و گفت: پروردگارا از دودمان من نیز امامانى مثل من قرار بده. خداوند به ابراهیم وحى فرستاد: اى ابراهیم من عهدى به تو نمى‏دهم که به آن وفا نکنم، عرض کرد خدایا آن چه عهدى است که اگر به من عطا کنى وفا نکنى؟ فرمود: من پیمان امامت را به ستمکاران از دودمان تو نمى‏بخشم. ابراهیم عرض کرد: ستمکارانى که این پیمان به آنها نمى‏رسد، کیانند؟ به او فرمود: کسى که براى بتى سجده و عبادت کند. ابراهیم عرض کرد: «وَ اجْنُبْنِی وَ بَنِیَّ أَنْ نَعْبُدَ الْأَصْنامَ رَبِّ إِنَّهُنَّ أَضْلَلْنَ کَثِیراً مِنَ النَّاسِ»؛[۲] پروردگارا من و فرزندانم را از پرستش بتان دور بدار.

پیامبر (ص) فرمود: دعاى ابراهیم به من و على (ع) منتهى شد، هیچ یک از ما در مقابل بتى هرگز سجده نکردیم، پس خداوند مرا پیامبر خویش قرار داده و على را جانشینم نمود.[۳]

۲. سلیم بن قیس که از اصحاب خاص امیر المؤمنین تا امام سجاد (ع)بوده، می گوید که علی (ع) فرمود: اطاعت مخصوص

خداوند و پیامبرش و اولى الامرى است که خداوند آنان را با خود و پیامبرش قرین کرده و فرموده است: “أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا

الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ”؛ از خدا و رسول و صاحبان امر خودتان (امامان معصوم) اطاعت نمایید.

خداوند به این جهت دستور به اطاعت از پیامبر (ص) داده است که آن حضرت معصوم و پاک است و به معصیت خداوند

دستور نمى‏دهد، و نیز دستور به اطاعت از صاحبان امر داده است؛ زیرا آنان معصوم و پاک‏اند و به معصیت خداوند دستور

نمى‏دهند.[۴]

۳. امیر المؤمنین (ع) در نهج البلاغه به مسئله عصمت اشاره می کنند:

الف. در خطبه ۱۴۷ می فرماید: “لا یخالفون الدین و لا یختلفون فیه”؛ امامان (ع) با دین خدا و دستوراتش مخالفتی نمی

کنند و در در آن هیچ اختلافی ندارند.(چنین نباشد که یکى از آنان حکمى از احکام دین را نداند تا با دیگرى مخالفت داشته

باشد).[۵]

ب. در خطبه ۱۳۱ بعد از نفی صفات و خصوصیاتی از امام می فرماید: “و لا المعطّل للسنه فیهلک الامه”. یعنی امام نباید

کسی باشد که سنت و روش پیامبر خدا را ضایع می کند؛ زیرا چنین کسی امت اسلامی را به هلاکت می کشاند. [۶]

طبیعی است که این عبارات، لزوم تبعیت از امام را اعلام می کند.

ج. و در خطبه ۱۰۵ می فرماید: “ایها الناس استصبحوا من شعله مصباح واعظ متّعظ و استاحوا من صفو عین قد روّقت من

الکدر”؛ ای مردم چراغ دل را به گفتار موعظه کننده ای که موعظه شده است (به موعظه اش عمل می کند) روشن

سازید و ظرف های جان را از آب زلال چشمه هایی که از آلودگی ها و زشتی ها پاک است پر نمائید.[۷]

در روایات معصومین (ع) موضوع عصمت در ابواب مختلف بحث شده است و به همین مقدار بسنده می کنیم.

دوم. اما علل و عواملی که باعث شده تا مسائل اعتقادی در زمان امام باقر و صادق (ع) بیشتر از ائمه دیگر مطرح شود به صورت خلاصه چنین است.

از نظر سیاسی، دوره امام باقر (ع) و به ویژه امام صادق(ع) دوره ضعف و تزلزل حکومت بنی امیه و فزونی قدرت بنی عباس بود. از آن جا که بنی امیه در این مدت گرفتار مشکلات سیاسی فراوان بودند، لذا فرصت ایجاد فشار و آزار نسبت به امام و شیعیان را (مثل زمان امام سجاد) نداشتند. عباسیان نیز چون پیش از دست یابی به قدرت در پوشش شعار طرفداری از خاندان پیامبر و گرفتن انتقام خون آنان عمل می کردند، فشاری از طرف آنان مطرح نبود، از این رو، این برهه از زمان فرصت بسیار خوبی برای فعالیت علمی و فرهنگی آنان به شمار می رفت، و از جمله اموری که در تحقق این مسئله تأثیر داشت شرایط خاص فرهنگی و برخورد فرق و مذاهب بود ..

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.