پاورپوینت کامل آیا بودن کلمه دقیقه در روایات دلالت بر تحریف آن ندارد؟ ۱۷ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل آیا بودن کلمه دقیقه در روایات دلالت بر تحریف آن ندارد؟ ۱۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل آیا بودن کلمه دقیقه در روایات دلالت بر تحریف آن ندارد؟ ۱۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل آیا بودن کلمه دقیقه در روایات دلالت بر تحریف آن ندارد؟ ۱۷ اسلاید در PowerPoint :
پاسخ اجمالی
کلمه دقیقه کلمه ای نو در کلام عرب نیست، و در لغت آنان به معنای جزء کوچک است. کلمه دقیقه به همان معنای لغوی خودش استعمال شده است که به معنای جزء کوچک است، پس معنای حدیث این است که : “….. در آخرین جزء زمانی که از روحش باقی است”، بنابراین کلمه دقیقه با همان معنای لغوی اش قابل معنا است.
پاسخ تفصیلی
کلمه “دقیق” و “الدقیقه” از کلمات نو ظهور عرب نیستند، بلکه کلماتی اند که در لغت عرب سابقه طولانی دارند. معجم مقاییس اللغه که از قدیمی ترین کتاب های لغت است، در این باره می گوید: «دق، به معنای صغیر و بر کوچک بودن دلالت می کند».[۱] لذا این کلام عرب مشهور است که “ما له دَقِیقه و لا جَلِیله” یعنی نه گوسفندی دارد و نه شتری، یعنی دقیق به معنای حیوان کوچک تر (در مقابل شتر که حیوان یزرگ تر است) استعمال شده است.[۲]
بنابراین؛ کلمه دقیقه کلمه ای نو در کلام عرب نیست، پس اکنون به استعمال این کلمه در روایت کتاب شریف کافی می پردازیم.
در این روایت امام (ع) می فرماید: «قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع) مَتَى یَعْرِفُ الْأَخِیرُ مَا عِنْدَ الْأَوَّلِ قَالَ فِی آخِرِ دَقِیقَهٍ تَبْقَى مِنْ رُوحِهِ».[۳]
۱. این حدیث و مشابه آن با همین الفاظ، قبل از کتاب کافی، در کتاب “بصائر الدرجات”،[۴] تألیف صفار (م۲۹۰) موجود است که حدود ۴۰ سال قبل از کلینی (مولف کافی) وفات کرده است.
۲. در همه نسخه هایی که از کافی یافت شده است، کلمه “دقیقه” به همین شکل وارد شده است و حتی اختلاف نسخه هم در بین نیست.[۵]
۳. کلمه دقیقه به همان معنای لغوی خودش استعمال شده است که به معنای جزء کوچک است، پس معنای حدیث این است که : “….. در آخرین جزء زمانی که از روحش باقی است”، بنابراین کلمه دقیقه با همان معنای لغوی اش قابل معنا است.
۴. ائمه (ع) به شهادت تاریخ، فصیح ترین افراد عرب بوده اند و استعمال یک کلمه در کلام آنان نشانه صحت استعمال آن کلمه در زبان عرب است.
۵. می توان حدیث را با در نظر گرفتن مطلب دیگری معنا کرد و آن این است که چه بسا بین لفظ “آخر” و “دقیقه”، کلمه “وقت” حذف شده باشد، چنین امری در کلام فصیح عرب دیده می شود که صفت جانشین موصوف می شود، مثلا گفته می شود ” لأعذّبه شدیداً” که در اصل ” لأُعذّبه عذاباً شدیداً” بوده است، که عذابا (موصوف) حذف شده و شدیداً (صفت) به جای آن نشسته است. در این حدیث هم چه بسا چنین بوده است که فرموده: “فی آخر وقت دقیقه” یعنی در آخرین جزء وقت (در آخرین لحظات باقی مانده از وقت زندگی ا
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 