پاورپوینت کامل آیا روش های فکری توصیه شده در قرآن، با صناعات خمس در منطق قابل تطبیق است؟ ۱۸ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل آیا روش های فکری توصیه شده در قرآن، با صناعات خمس در منطق قابل تطبیق است؟ ۱۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل آیا روش های فکری توصیه شده در قرآن، با صناعات خمس در منطق قابل تطبیق است؟ ۱۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل آیا روش های فکری توصیه شده در قرآن، با صناعات خمس در منطق قابل تطبیق است؟ ۱۸ اسلاید در PowerPoint :

پاسخ اجمالی

نکته مهم در این بحث که نباید از آن غفلت ورزید؛ این است که ما قبل از جست و جوی مواردی در قرآن که دلالت بر استفاده از صناعات خمس می کند؛ یا بررسی آیه: «ادع الی سبیل ربک …»؛ باید در مورد ماهیت، پیشینه، جایگاه و ارزش گذاری این صناعات، تحلیل کامل، دقیق و صریحی داشته باشیم. این مطلب پذیرفته است که نظیری برای هر یک از این صناعات در قرآن و سخنان معصومین می توان یافت، ولی نظیر یک شیء لزوماً خود آن شیئ نیست.

پاسخ تفصیلی

نکته مهم در این بحث که نباید از آن غفلت ورزید؛ این است که ما قبل از جست و جوی مواردی در قرآن که دلالت بر استفاده از صناعات خمس می کند یا بررسی آیه: «ادع الی سبیل ربک …»،[۱] باید در مورد ماهیت، پیشینه، جایگاه و ارزش گذاری این صناعات، تحلیل کامل، دقیق و صریحی داشته باشیم. بخش عمده ای از این صناعات با هدف پیروزی و غلبه لفظی بر خصم طراحی شده و این روحیه که ریشه در فلاسفه یونان دارد، در تعاریفی که از صناعات خمس شده به خوبی به چشم می خورد. هرچند می توان با یاد گرفتن این صناعات خود را علیه جنبه های منفی آن مسلح نمود و مرعوب این صناعات نشد، ولی در این که موعظه در اصطلاح قرآنی همان فن خطابه در منطق است و «جدل احسن» همان جدل در تعریف منطقی و… نمی توان به سادگی سخنان مشهور را پذیرفت، بلکه بنابر برخی دیدگاه ها این دو طیف فکری از لحاظ روح مطلب کاملاً در تقابل هم هستند.

اساساً در اسلام و قرآن سمت و سوی حرکت، بسیار متفاوت با ذات تمدنی است که در آن صناعات خمس طراحی شده و به تدریج از طریق ترجمه آثار فلاسفه یونانی وارد جهان اسلام شد و شکلی اسلامی و دینی به خود گرفته و خواسته اند تا در راه دین از آن بهره گیرند. مثلاً برای مهارت در موعظه دینی، فن خطابه مورد توجه قرار گرفت و سایر موارد. همه این موارد در مقام مقایسه بین فرهنگ قرآنی و یونانی، باید به دقت بررسی شود.

برخی بیانات در متون دینی که شباهت به جدل منطقی دارد، در واقع ایجاد تنبه برای مخاطب بوده و قصد برتری جویی بر غیر از طریق جدل کردن مطرح نبوده است. (آن گونه که در مناظرات بشری مطرح است)، بلکه خود واژه جدل و مراء و … در روایات دارای بار منفی زیادی بوده و از پرداختن به آن نهی شده است:

“روی أَنَّ رَجُلًا قَالَ لِلْحُسَینِ بْنِ عَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ (ع) اجْلِسْ حَتَّى نَتَنَاظَرَ فِی الدِّینِ فَقَالَ یا هَذَا أَنَا بَصِیرٌ بِدِینِی مَکْشُوفٌ عَلَی هُدَای فَإِنْ کُنْتَ جَاهِلًا بِدِینِکَ فَاذْهَبْ فَاطْلُبْهُ مَا لِی وَ لِلْمُمَارَاهِ وَ إِنَّ الشَّیطَانَ لَیوَسْوِسُ لِلرَّجُلِ وَ ینَاجِیهِ وَ یقُولُ نَاظِرِ النَّاسَ فِی الدِّینِ لِئَلَّا یظُنُّوا بِکَ الْعَجْزَ وَ الْجَهْلَ”؛ شخصی خدمت امام حسین(ع) آمد و گفت: بنشین ساعتی؛ تا با تو در مسائل دینی مباحثه کنیم. حضرت فرمود: ای فلان من به دین خود عارف هستم و راه حقّ بر من واضح است، اگر تو جاهلی و راه به دین خود نبرده ای، برو و طلب دین خود کن که منازعه و مجادله کار ما نیست و مرا به این صفت راهی نه. همانا شیطان در قل

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.