پاورپوینت کامل آیا آی? «وَ مِن کُلِّ شَیْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَیْنِ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ»، شامل هم? مخلوقات، حتّی فرشتگان نیز می‌شود؟ ۳۴ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل آیا آی? «وَ مِن کُلِّ شَیْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَیْنِ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ»، شامل هم? مخلوقات، حتّی فرشتگان نیز می‌شود؟ ۳۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل آیا آی? «وَ مِن کُلِّ شَیْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَیْنِ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ»، شامل هم? مخلوقات، حتّی فرشتگان نیز می‌شود؟ ۳۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل آیا آی? «وَ مِن کُلِّ شَیْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَیْنِ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ»، شامل هم? مخلوقات، حتّی فرشتگان نیز می‌شود؟ ۳۴ اسلاید در PowerPoint :

پاسخ اجمالی

«وَ مِنْ کُلِّ شَیْ‏ءٍ خَلَقْنا زَوْجَیْنِ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ»؛[۱] و همه چیزها را به صورت جفت آفریدیم، باشد که پند گیرید.

قرآن کریم در یکی از ده‌ها آیه‌ای که در مورد آفرینش موجودات سخن گفته، می‌فرماید: ما هر چیزی را به صورت جفت آفریدیم.

آنچه در این آیه، می‌تواند مورد گفت‌وگو باشد دو واژه است: یکی واژه «کل»، و دیگری واژه «زوجین».

مفسران پیرامون این دو واژه و این‌که منظور از جفت‌بودن هر چیز چیست، مباحثی را مطرح کرده‌اند که به صورت خلاصه به بخشی از این نظرات خواهیم پرداخت.

  1. بر اساس نظر برخی مفسران، واژ «کل شیء» در آی مورد پرسش، هر چند به معنای «هر چیز» است؛ اما دلیلی نداریم که معنایش به اندازه‌ای گسترده باشد که شامل موجوداتی مانند ملائکه نیز شود؛ از این‌رو نتیجه بگیریم که آنها هم دارای زوجیت (دو جنس نر و ماده[۲] و یا دو صنف[۳]) باشند، بلکه دلایلی بر خلاف آن داریم؛ مانند این‌که چون ملائکه از عالم مجرّدات هستند،[۴] نر و مادّه نداشته و تولید و تناسل در آنها نیست.[۵] و اساسا زوجیت در مجردات، سالبه به انتفای موضوع است؛ زیرا که مجردات خالی از جنسیت هستند و زوجیت تنها در عالم ماده است.

چنان‌که امام صادق‌(ع) فرمود: «ملائکه‏ آب و طعام نمی‌خورند، و ازدواج‏ ندارند، و تنها با نسیم عرش، زنده‌‏اند».[۶]

بر این اساس، برخی گفته‌اند در «کل شیء»، معنای گسترده‌ای نهفته نیست که شامل هر چیزی بدون استثنا شود، بلکه از باب حمل حکم اکثریّت بر کلّ است.[۷]

  1. «کل شیء»؛ یعنی «من کل شی‏ء من الحیوان»‏؛[۸] به این بیان که، خداوند از هر حیوان (چه انسان که حیوان ناطق بوده و چه حیوانات دیگر) نر و مادّه آفرید.

لذا با توجه به دلایل ذکر شده، یک نوع تناسبی در «کل شیء» لحاظ شده و نمی‌توان گفت زندگی ملائکه نیز مانند انسان‌ها و حیوانات بوده، و با هم ازدواج می‌کنند.[۹]

  1. گروهی از مفسران اما در معنای آیه توسعه داده و معتقدند؛ زوجیت در این‌گونه آیات می‏تواند اشاره به معناى دقیق‌ترى باشد؛ زیرا واژه‌ی «زوج» را معمولا به دو جنس «نر» و «ماده» می‌‏گویند، خواه این نر و ماده بودن در عالم حیوانات باشد یا گیاهان، و هرگاه آن‌را کمى توسعه دهیم، تمام نیروهاى «مثبت» و «منفى» را شامل می‌‏شود، و با توجه به این‌که قرآن در آیه فوق می‌فرماید: «مِنْ کُلِّ شَیْ‏ءٍ»؛(از همه موجودات) نه فقط موجودات زنده، می‌‏تواند اشاره به این حقیقت باشد که تمام اشیای جهان از ذرات مثبت و منفى ساخته شده است. و امروز از نظر علمى مسلم است که «اتم‌ها» از اجزای مختلفى تشکیل یافته‌‏اند. از جمله اجزایى که داراى بار الکتریسیته منفى هستند، و «الکترون» نامیده می‌‏شوند، و اجزایى که داراى بار الکتریسیته مثبت هستند و پروتون نام دارند.

بر این اساس لزومی ندارد که «شی‏ء» را حتما به معناى حیوان یا گیاه تفسیر کنیم، و یا زوج را به معناى «صنف» بدانیم.
[۱۰]

به این معنا البته در حدیثى از امام علی(ع) و امام رضا(ع) نیز اشاره شده است:

«اشیای جهان را متضاد آفرید، تا روشن شود براى او ضدى نیست؛ و آنها را با هم قرین ساخت، تا معلوم شود قرینى براى او نیست؛ نور را ضد ظلمت، و خشکى را ضد ترى، و خشونت را ضد نرمش، و سرما را ضد گرما قرار داد، در عین حال اشیای متضاد را جمع کرد و موجودات نزدیک به هم را از هم جدا نمود تا این جدایى دلیل بر جداکننده و آن پیوستگى دلیل بر پیوند دهنده باشد، و این است معناى «وَ مِنْ کُلِّ شَیْ‏ءٍ خَلَقْنا زَوْجَیْنِ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ».[۱۱]

لذا زوجین به معناى هر دو چیزى است که مقابل هم باشند، یکى فاعل و مؤثر باشد، دیگرى منفعل و متأثر، از آن‌که فاعل است عملى سر زند، و بر آن‌که منفعل است واقع شود.

بنابر این، «وَ مِنْ کُلِّ شَیْ‏ءٍ خَلَقْنا زَوْجَیْنِ»، شامل تمام اقسام و انواع موجودات می‌گردد و مقصود از زوجین فقط نر و ماده از افراد بشر و حیوانات و انواع و اقسام آنان نیست، بلکه شامل تمام ذره‌‏هاى موجودات امکانى می‌گردد حتى مواد اصلیه و عناصر که مواد موجودات‌اند. چنانچه در جای خود در علوم جدید ثابت شده است که همان ماده اولیه که «ماده المواد» و عنصر اول نامیده می‌شود از دو اصل ترکیب شده و آن‌را به نام‌هاى مختلف معرفى نموده‌‏اند. گاهى آن‌را «الکتریسته» مثبت و منفى می‌گویند، و به اعتبار دیگر «نیرو و ماده» یا انرژى و ماده می‌نامند.

گفتنی است که آیه در صدد بیان این نکته است که به انسان بفهماند، تمام موجودات امکانى، مرکّب بوده و از دو چیز تحقق پیدا نموده‌‏اند، و فردیت و وحدت و بساطت منحصر به ذات ذو الجلال خداوندى خواهد بود که نه جفت دارد و نه اجزا و نه از چیزى ترکیب شده است. او است «موجود بذاته و لذاته و فى ذاته».
[۱۲]


[۱]. ذاریات، ۴۹.

[۲]. مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، ج ۲۲، ص ۳۷۶، تهران، دار الکتب الإسلامیه، چاپ اول، ۱۳۷۴ ش.

[۳]. طبرسى، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدم بلاغی، محمد جواد، ج ۹، ص ۲۴۲، تهران، ناصر خسرو، چاپ سوم، ۱۳۷۲ش.

[۴]. ر. ک: «تجرّد ملائکه»، سؤال ۹۳ (سایت: ۱۶۵۴).

[۵]. طیب، سید عبد الحسین، اطیب البیان فی تفسیر القرآن، ج ۱۰، ص ۷، تهران، اسلام، چاپ دوم، ۱۳۷۸ش.

[۶]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج ۵۶، ص ۱۷۴، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، ۱۴۰۳ق؛ قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر القمی، ج ۲، ص ۲۰۶، قم، مؤسسه دار الکتاب، ۱۴۰۴ق.

[۷]. گنابادى، سلطان محمد، تفسیر بیان السعاده فى مقامات العباده، ج ۴، ص ۱۱۵، بیروت، مؤسسه الأعلمی للمطبوعات، چاپ دوم، ۱۴۰۸ق.

[۸]. زمخشرى، محمود، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، ج ۴، ص ۴۰۴، بیروت، دار الکتاب العربی، چاپ سوم، ۱۴۰۷ق.

[۹]. ر. ک: «جایگاه وجودی ملائکه»، سؤال ۱۸۵۳ (سایت: ۱۹۲۲).

[۱۰]. ر. ک: تفسیر نمونه، ج ‏۲۲، ص ۳۷۶- ۳۷۷.

[۱۱]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج ۱، ص ۱۳۹، تهران، دار الکتب الإسلامیه، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ق؛ عروسی حویزی، عبد علی بن جمعه، تفسیر نور الثقلین، تحقیق، رسولی محلاتی، سید هاشم، ج ۵، ص ۱۳، قم، اسماعیلیان، چاپ چهارم، ۱۴۱۵ق. «بمضادته بین الاشیاء عرف ان لا ضد له، بمقارنته بین الاشیاء عرف ان لا قرین له، ضاد النور بالظلمه، و الیبس بالبلل، و الخشن باللین، و الصرد بالحرور، مؤلفا بین متعادیاتها، مفرقا بین متدانیاتها، دا

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.