پاورپوینت کامل آیا استفاده از ساز های ویولون، بربط، و دیگر آلات موسیقی حرام است؟ و آیا بربط به تمام آلات موسیقی دارای سیم بر می گردد؟ ۴۳ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل آیا استفاده از ساز های ویولون، بربط، و دیگر آلات موسیقی حرام است؟ و آیا بربط به تمام آلات موسیقی دارای سیم بر می گردد؟ ۴۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل آیا استفاده از ساز های ویولون، بربط، و دیگر آلات موسیقی حرام است؟ و آیا بربط به تمام آلات موسیقی دارای سیم بر می گردد؟ ۴۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل آیا استفاده از ساز های ویولون، بربط، و دیگر آلات موسیقی حرام است؟ و آیا بربط به تمام آلات موسیقی دارای سیم بر می گردد؟ ۴۳ اسلاید در PowerPoint :
پاسخ اجمالی
وظیفه فقها در همه موارد تعیین مصداق برای هر حکمی نیست، بلکه حکم کلّی را ذکر کرده و مصداق آن را به عرف واگذار می کنند. از این رو، اگر از وسایل موسیقی، به صورت حرام نواخته نشود، به کارگیری از این وسایل حرام نیست، و استفاده از این ابزار منوط به استفاده حلال و نواختن حلال است. به دیگر سخن؛ در حرام و یا حلال بودن موسیقی باید به نوع نواختن نگاه کرد که اگر مناسب با مجالس لهو و فساد بوده، حرام و گرنه حلال است، و ممکن است در زمانی یک وسیله موسیقی جزو وسایل ویژه لهو دانسته شود، ولی در زمانی دیگر از این حالت خارج شده و با آن آهنگ حلال نواخته شود.
پاسخ تفصیلی
به طور کلّی ابزار موسیقی بر دو گونه است:
۱. وسایل مختص: در موسیقی به ابزاری وسایل مختص گفته می شود که ویژه لهو و لعب بوده و با آن آهنگ های مناسب مجالس فساد و پایکوبی نواخته شود. این نوع از وسایل، هیچ منفعت حلالی در بر ندارد و استفاده از آن در هر حال اشکال داشته و خرید و فروش آن جایز نیست؛ هر چند به صورت لهوی نواخته نشود.
[۱]
۲. وسایل مشترک: در موسیقی به ابزاری وسایل مشترک گفته می شود که می توان با آن آهنگ های حلال و یا حرام نواخت. بنابراین، اگر به طور لهوی و مناسب با مجالس فساد نواخته شود، استفاده از آن حرام است، و در غیر این صورت نواختن آن اشکال ندارد.
[۲]
بنابر تحقیق، برخی از فقها برای وسایل مختصِ لهو و لعب در موسیقی، نمونه هایی نام برده اند؛ مانند: تار
[۳]
و بربط.
[۴]
بربط، یکی از ابزار موسیقی شبیه تار، که کاسه اش بزرگ تر و دسته آن کوتاه تر است، و از وسایل ویژه لهو دانسته شده است.
[۵]
امّا از آن سو، برخی از ابزار رایج موسیقی در عصر حاضر را از وسایل مشترک می دانند که اگر به صورت لهوی و مناسب مجالس فساد نواخته نشود، استفاده از آنها حلال است؛ مانند: طبل،
[۶]
سنتور،
[۷]
چنگ،
[۸]
ارگ
[۹]
و ویولون.
[۱۰]
به هر حال، وظیفه فقها در همه موارد تعیین مصداق برای هر حکمی نیست، بلکه حکم کلّی را ذکر کرده و مصداق آن را به عرف واگذار می کنند. از این رو، اگر از وسایل موسیقی، آهنگ حرام نواخته نشود، به کارگیری از این وسایل حرام نیست، و استفاده از این ابزار منوط به استفاده حلال و نواختن حلال است. به دیگر سخن؛ در حرام و یا حلال بودن موسیقی باید به نوع نواختن نگاه کرد که اگر مناسب با مجالس لهو و فساد بوده، حرام و گرنه حلال است. و ممکن است در زمانی یک وسیله موسیقی جزو ابزرار ویژه لهو دانسته شود، ولی در زمانی دیگر از این حالت خارج شده و با آن آهنگ حلال نواخته شود.
درباره شناخت ابزار موسیقی و خصوصیّات آن باید به کتاب های مربوطه مراجعه کرد، نه این که در کتاب های فقهی جست و جو نمود.
فتوای برخی از مراجع تقلید در باره استفاده از وسایل موسیقی چنین است:
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای
(مد ظله العالی):
آن دسته از آلات موسیقى که عرفاً از آلات مشترک و قابل استفاده براى کارهاى حلال محسوب مىشود، خرید و فروش و استفاده از آن به قصد منفعت حلال جایز است، ولى خرید و فروش و استفاده از آلاتى که عرفاً از آلات مخصوص لهو (موسیقى حرام) محسوب مىشود، جایز نیست.
دفتر
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی
(مد ظله العالی):
بلی حرام است.
پاسخ
حضرت آیت الله هادوی تهرانی
(دامت برکاته) به این شرح است:
یک ساز خاص حرام نیست. اگر موسیقی نواخته شده توسط این ساز به گونه ای باشد که شهوت را در افراد تحریک کند و مناسب مجالس لهو و لعب باشد، این عمل حرام است.
برای آگاهی بیشتر نمایه های زیر را مطالعه کنید:
«دلایل حرمت و حلیت موسیقی»، سؤال ۳۸۸ (سایت: ۴۰۱)
.
«منظور از مفسده غنا و موسیقی»، سؤال ۶۱۸۵ (سایت: ۶۳۶۴)
.
[۱]
. ر.ک: تبریزی، جواد بن علی، استفتائات جدید، ج ۲، ص ۲۱۰، س ۹۵۰ و ص ۲۱۴، قم، چاپ اول، بی نا و بی تا؛ خامنه ای، سید علی، اجوبه الاستفتائات، ص ۲۵۲ – ۲۵۵، نشر دفتر معظم له، قم، چاپ اول، ۱۴۲۴ق؛ امام خمینی، استفتائات، ج ۲، ص ۱۲ و ۱۴، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ پنجم، ۱۴۲۲ق؛ فاضل لنکرانی، محمد، جامع المسائل، ج ۱، ص ۵۸۳، س ۲۱۷۶، انتشارات امیر قلم، قم، چاپ یازدهم، بی تا؛ بهجت، محمد تقی، رساله توضیح المسائل، ضمائم، ص ۳، م ۲۰، انتشارات شفق، قم، ۱۴۲۸ق؛ نراقی، محمد مهدی، أنیس التجار (محشّی)، شارح، طباطبایی، سید محمد کاظم و صدر عاملی، سید اسماعیل و حائری یزدی، عبدالکریم، ص ۴۲، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، قم، چاپ اول، ۱۴۲۵ق.
[۲]
. ر.ک: اجوبه الاستفتائات، ص ۲۵۵، س ۱۱۶۲؛ امام خمینی، استفتائات، ج ۲، ص ۱۲، س ۲۵، و ص ۱۴، س ۳۰؛ مکارم شیرازی، ناصر، استفتائات جدید، محقق و مصحح علیان نژادی، ابوالقاسم، ج ۱، ص ۱۵۳، س ۵۲۴ و س ۵۲۵، و ج ۲، س ۷۰۷ و ۷۱۰، انتشارات مدرسه امام علی بن ابی طالب (ع)، قم، چاپ دوم، ۱۴۲۷ق و کتاب های فقهی دیگر.
[۳]
. مانند: تبریزی، جواد بن علی، استفتائات جدید، ج ۲، ص ۲۱۴، س ۹۷۱؛ جامع المسائل، ج ۱، ص ۸۵، س ۲۷۱؛ صافی گلپایگانی، لطف الله، جامع الاحکام، ج ۱، ص ۲۸۹ و ۲۹۰، س ۹۹۶، انتشارات حضرت معصومه (س)، قم، چاپ چهارم، ۱۴۱۷ق؛ سبحانی، جعفر، رساله توضیح المسائل، ص ۳۸۲، مؤسسه امام صادق (ع)، قم، چاپ سوم، ۱۴۲۹ق؛ بهجت، محمد تقی، استفتائات، ج ۴، ص ۵۲۵ و ۵۲۶، س ۶۳۳۶، نشر دفتر حضرت آیت الله بهجت، قم، چاپ اول، ۱۴۲۸ق؛ امام خمینی، نجاه العباد، ص ۲۲۲، م ۵، مؤسسه تنظیم نشر و آثار امام خمینی (ره)، تهران، چاپ اول، ۱۴۲۲ق؛ انیس التجار (محشّی)، ص ۴۲.
[۴]
. تبریزی، جواد بن علی، استفتائات جدید، ج ۲، ص ۲۱۱.
[۵]
. غنا و موسیقی (ماهیّت، حکم و پیامدها)، ص ۲۱۶.
[۶]
. مکارم شیرازی، ناصر، استفتائات جدید، ج ۱، ص ۱۵۱، س ۵۱۵ و س ۵۱۶؛ اجوبه الاستفتائات، ص ۲۵۵، س ۱۱۶۱ و ۳۲۲، س ۱۴۴۰؛ جامع المسائل، ج ۱، ص ۵۸۰، س ۲۱۶۹ و ص ۵۸۳؛ تبریزی، جواد بن علی، استفتائات جدید، ج ۱، ص ۴۵۴، س ۲۰۰۰ و ص ۴۵۵، س ۲۰۰۹ و ص ۴۵۸، س ۲۰۱۹.
[۷]
. اجوبه الاستفتائات، ص ۲۵۱، س ۱۱۴۴.
[۸]
. تبریزی، جواد بن علی، استفتائات جدید، ج ۲، ص ۲۰۵، س ۹۳۰ و ص ۲۰۸، س ۹۴۱.
[۹]
. جامع المسائل، ج ۱، ص ۲۴۴، س ۹۹۲.
[۱۰]
. اجوبه الاستفتائات، ص ۲۴۸، س ۱۱۲۸.
پرسش های مرتبط
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 