پاورپوینت کامل آیا رکوع به عنوان یک عمل عبادی مستقلّ و خارج از نماز، وجود دارد؟ ۲۵ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل آیا رکوع به عنوان یک عمل عبادی مستقلّ و خارج از نماز، وجود دارد؟ ۲۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل آیا رکوع به عنوان یک عمل عبادی مستقلّ و خارج از نماز، وجود دارد؟ ۲۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل آیا رکوع به عنوان یک عمل عبادی مستقلّ و خارج از نماز، وجود دارد؟ ۲۵ اسلاید در PowerPoint :

پاسخ اجمالی

از مجموع آیات قرآن کریم چنین به دست می آید که مراد از رکوع و سجود در آیات مورد پرسش، نماز باشد از باب نام گذاری کل به اسم جزء؛ یعنی چون رکوع و سجود، از ارکان و اجزای مهم نماز است؛ بدین سبب رکوع ذکر شده و از آن اراد نماز شده است. و این امر در صناعت ادبی مرسوم و بدون اشکال است. البته، احتمال دیگری هم وجود دارد که مراد، خود رکوع و سجود، از باب شکر باشند.

پاسخ تفصیلی

بسیاری از مفسّران قرآن معتقدند؛ امر به رکوع و سجود در آی ۷۷ سور حجّ،[۱] امر به نماز است؛ و دلیل این که رکوع و سجود را در مقابل عبادت قرار داده، این است که مراد از جمل “واعبدوا ربّکم”، امر به سایر عبادات تشریع شده، در دین – مثل حج و روزه- می باشد.[۲]

 برخی از مفسّران نیز می گویند؛ رکوع و سجود، به خودی خود نوعی عبادت هستند، چنانچه پیغمبر (ص) فرمود: در شب معراج آسمان ها پر از ملائکه بوده که بعضی دائماً در حال رکوع بودند، و بعضی در سجود، و بعضی در قیام و … و سجده دارای اقسامی است که یک نوع آن سجد تواضع است و گویا مراد از رکوع و سجود در این آیه، رکوع و سجود تواضع باشد.[۳]

همچنین امر به رکوع در آی ۴۳ سور بقره،[۴] بنابر نظر اکثر مفسّران، امر به نماز است، منتها امر به نماز همراه با جماعت به قرین راکعین.[۵]

برخی نیز گفته اند که “ارکعوا” در این آیه امر به رکوع تنها است؛ یه دلیل آن که نماز یهود دارای رکوع نبوده، قرآن آنها را امر به رکوع کرده است؛ یعنی نمازشان را با رکوع بخوانند.[۶]

امّا در امر به رکوع و سجده نسبت به حضرت مریم در آی ۴۳ سور آل عمران،[۷] دو احتمال وجود دارد:

۱. رکوع در این آیه، امر به نماز جماعت و هم آهنگ شدن با دیگر نماز گزاران است، به قرین راکعین که به صیغ جمع آمده است.[۸]

۲. احتمال دیگر این که چون خداوند در آی قبل،[۹] سه موهبت (برگزیدن او، پاک و مطهّر نمودنش، برگزیدنش بر زنان عالم) به حضرت مریم نموده؛ به همین دلیل او را بابت شکران این سه نعمت، مأمور به انجام سه وظیفه (رکوع، سجده، قنوت) کرده است.[۱۰]

اما معنای «خرّ راکعاً» در آی ۲۴ سور صاد،[۱۱] برخی از مفسّران برآنند؛ منظور از رکوع در این آیه سجده است؛[۱۲] زیرا «خرّ» به معنای شنیدن صداى آب -که از بالا به پائین ریخته شود- یا وزیدن باد، و افتادن از بالا به پایین است.[۱۳] و رکوع هم به معنای مطلق انحناء و خم شدن است.[۱۴] پس با قرینه شدن خرّ معلوم می شود راکعاً در این آیه به معنای سجده است.

از مطالب بیان شده؛ چنین به دست می آید که مراد از رکوع و سجود در آیات ذکر شده، نماز باشد از باب نام گذاری کل به اسم جزء؛ یعنی چون رکوع و سجود، از ارکان و اجزای مهم نماز است؛ بدین سبب رکوع ذکر شده و از آن اراد نماز شده است. و این امر در صناعت ادبی مرسوم و بدون اشکال است.[۱۵] البته، احتمال دیگری هم وجود دارد که مراد، خود رکوع و سجود، از باب شکر باشند.

گفتنی است که رکوعات‏ قرآن بخشى و گروهى از آیات است که در یک موضوع آمده و اتّحاد مضمونی و معنایی دارند که با شروع آن موضوع، رکوع آغاز مى ‏گردد و با تغییر و تحول کلام، به موضوعى دیگر ختم مى ‏شود، و پیدا است که شماره آیات مندرج در هر رکوع کم و زیاد است. وجه تسمی رکوع را مى‏ توان از آن جا دانست که در نمازهاى شبانه ‏روزى پس از خواندن سور حمد در رکعت اول و دوم مى‏ توان به خواندن سوره ‏هاى دیگر، یا لااقل چند آیه اکتفا کرد. پیرو این عقیده، برخی که قرآن ‏شناس بوده‏اند اوایل هرچند آیه ‏اى را که یک عنوان و موضوع را تشکیل مى‏ دهد، معیّن ساختند و از آن جهت که بعد از قرائت آن بخش، نمازگزار به رکوع مى ‏رود، نام هر بخش را رکوع گذارده‏ اند. عدد رکوعات قرآن طبق مشهور ۵۴۰ رکوع است و به‏ طور متوسط و تقریبى هر صفحه از قرآن یک رکوع دارد.[۱۶]

 

[۱] “یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ ارْکَعُواْ وَ اسْجُدُواْ وَ اعْبُدُواْ رَبَّکُمْ وَ افْعَلُواْ الْخَیرْ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُون”، حج، ۷۷.

[۲] طباطبائى، سید محمد حسین، المیزان فى تفسیر القرآن، ج ۱۴، ص۴۱۱، دفتر انتشارات اسلامى، قم، چاپ پنجم، ۱۴۱۷ق؛ زمخشری، محمود، الکشّاف عن حقائق غوامض التّنزیل، ج ۳،ص ۱۷۲؛ طبرسى فضل بن حسن، مجمع البیان فى تفسیر القرآن،ج ۷، ص ۱۵۴ ، انتشارات ناصر خسرو، تهران،۱۳۷۲ش؛ حقى بروسوى،

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.