پاورپوینت کامل «کبیر» و «عظیم» در مورد پروردگار چه معنایی دارند و آیا «الله اکبر» و «الله اعظم» با هم متفاوتند؟ یکی در امور مادی است و دیگری در امور معنوی؟! ۲۱ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل «کبیر» و «عظیم» در مورد پروردگار چه معنایی دارند و آیا «الله اکبر» و «الله اعظم» با هم متفاوتند؟ یکی در امور مادی است و دیگری در امور معنوی؟! ۲۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل «کبیر» و «عظیم» در مورد پروردگار چه معنایی دارند و آیا «الله اکبر» و «الله اعظم» با هم متفاوتند؟ یکی در امور مادی است و دیگری در امور معنوی؟! ۲۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل «کبیر» و «عظیم» در مورد پروردگار چه معنایی دارند و آیا «الله اکبر» و «الله اعظم» با هم متفاوتند؟ یکی در امور مادی است و دیگری در امور معنوی؟! ۲۱ اسلاید در PowerPoint :
پاسخ اجمالی
در لغتنامههای عربی بین «اکبر» و «اعظم» فرقی نگذاشتهاند، و این دو را مترادف هم قرار میدهند.[۱] از نظر روایات و منابع دینی نیز (آن مقدار که جستوجو کردیم)، تفاوقی بین «الله اکبر» و «الله اعظم» از جهت معنا پیدا نکردیم.
البته ذکر «الله اکبر» از نظر روایات اهل بیت(ع) دارای جایگاه ویژه است؛ ذکر برجسته حضرت حق است و دارای ثوابهای بسیاری زیادی است.[۲]
در مورد معنای الله اکبر، روایات تفسیرهای متعددی از آن بیان کردهاند؛[۳] یکی از آن معانی این است که خدا بالاتر از آن است که توصیف شود:
محمد بن یحیى عن أحمد بن محمد بن عیسى عن مَروَک بن عبید عن جُمَیع بن عُمَیر قال: قالَ أَبُو عَبْدِ الله(ع): أَیُّ شَیْءٍ اللهُ أَکْبَرُ فَقُلْتُ اللهُ أَکْبَرُ مِنْ کُلِّ شَیْءٍ فَقَالَ وَ کَانَ ثَمَّ شَیْءٌ فَیَکُونُ أَکْبَرَ مِنْهُ فَقُلْتُ وَ مَا هُوَ قَالَ اللهُ أَکْبَرُ مِنْ أَنْ یُوصَف؛[۴] جُمیع بن عمیر میگوید: امام صادق(ع) از من پرسید: «معناى الله اکبر چیست؟» گفتم: خدا بزرگتر از همه چیز است. فرمود: «مگر آنجا چیزى بود که خدا بزرگتر از آن باشد؟» گفتم: پس چیست؟
فرمود: «خدا بزرگتر از آن است که وصف شود».
درباره این روایت باید به نکاتی توجه داشت:
۱. همه راویان این حدیث ثقه و مورد اطمینان هستند مگر جمیع بن عمیر که شخصی مجهول است. لذا این حدیث از جهت سندی ضعیف است، اما از لحاظ محتوا، این روایت به مطلبی دقیق و منطبق با آموزههای اسلامی اشاره میکند.
۲. در همین راستا باید توجّه داشت که واژه «بزرگ» یا «بزرگتر»، درباره خداوند متعال به معنای بزرگی اندازه یا مقام و مرتبه وجودی و امثال آن نیست؛ چون در همه این معانی، نوعی مقایسه لحاظ شده است و خدا قابل مقایسه با هیچ موجودی نیست. وقتی گفته میشود «خدا بزرگ است» منظور این است که او بزرگتر از آن است که با خلق خود قیاس گردد، و بزرگتر از آن است که خلق، به درک حقیقت او نائل گردند. به تعبیر دیگر، خدا بزرگتر از آن است که ذهن متفکّر و قلب عارفان و بلکه پیامبران قادر به ادراک حقیقت او باشند. اینگونه است که قرآن کریم خود را با وصف «متکبر» میستاید و عنوان میدارد که «له الکبریاء». پس آنچه انسان از خدا میداند تنها ظهورات اسماء او است نه کُنه ذاتش. به فرموده امام علی(ع): «خدایی که همّتهای عالی از درکش عاجزند و غوّاصان دریای اندیشه به او دست نمییابند».[۵]
۳. گفتهاند: گرچه «الله أَکْبَر» به صیغه أفعل تفضیل آمده، ولى به معناى «کبیر» است و «أفعل» به جاى «فعیل» گذارده شده که صفت مشبهه است، بنابراین معنایش میشود: خدا بسیار بزرگ است، و ظاهراً امام(ع) در صدد ردّ قول نحویین است که گفتهاند: اصلش «الله أَکْبَرُ مِنْ کلّ شىء» بوده و به جهت وضوح معنایش حذف گردیده است.[۶]
۴. بنابراین، انسان درباره موجودى بحث میکند که اصلاً برتر است از وصف و از توصیف او، منزّه است از هر گونه محدودیتى و از هر گونه نقصى.[۷]
در هر صورت روشن است که هیچکدام از اعظم و اکبر را در مورد خداوند نمیتوان به معنای مادی و بزرگی جسم دانست.
[۱]. ر. ک: فراهیدی، خلیل بن احمد، العین، ج ۲، ص ۹۱؛ ج ۵، ص ۳۶۱، هجرت، قم، ۱۴۱۰ق؛ ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج ۵، ص ۱۲۵؛ ج ۱۲، ص ۴۰۹، لسان العرب، دار صادر، بیروت، ۱۴۱۴ ق.
[۲]. «قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ (ع) التَّسْبِیحُ نِصْفُ الْمِیزَانِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ یَمْلَأُ الْمِیزَانَ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ یَمْلَأُ مَا بَیْنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ»؛ کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج، ص ۵۰۶، دارالکتب الاسلامیه، تهران، ۱۳۶۵ش.
[۳]. ر. ک. محدث نوری، مستدرک ا
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 